iQ Payments Oy

Liityntäpysäköinti Föli-sovelluksella

PayiQ on lisännyt Turun seudun joukkoliikenteen Föli-sovellukseen liityntäpysäköinnin. Liityntäpysäköinnin tavoite on vähentää liikennettä ja tehdä kaupunkiliikkumisesta helpompaa.

Turun kaupunki sekä Turun seudun joukkoliikenne Föli ovat aloittaneet liityntäpysäköintikokeilun syyskuussa. Autoilijat voivat pysäköidä tietyille parkkipaikoille ja jatkaa matkaansa julkisilla liikennevälineillä, kuten bussilla. Liityntäpysäköinti on suunniteltu helpottamaan matkustamista kaupunkialueilla, vähentämään liikennekuormitusta ja parantamaan ympäristön laatua.

Liityntäpysäköinti on maksutonta ja se on tarkoitettu joukkoliikennettä vaihtoyhteytenä käyttäville. Sen voi ottaa käyttöön vain PayiQ:n kehittämällä ja ylläpitämällä Föli-sovelluksella. Liityntäpysäköinti aktivoidaan syöttämällä auton rekisterinumero sovellukseen. Ostamalla sovelluksesta bussilipun käyttäjä saa 12 tunnin pysäköintioikeuden liityntäpysäköintiin varatulle parkkipaikalle.

”Liityntäpysäköinti on tarkoitettu erityisesti niille autoilijoille, jotka haluavat vähentää oman autonsa käyttöä. Uskomme, että varsinkin työmatkailijat ja ne kauempaa keskustaan suuntaavat autoilijat, jotka eivät halua ajaa tai pysäköidä keskustassa, voisivat hyötyä järjestelmästä. Odotamme mielenkiinnolla, miten liityntäpysäköinti otetaan vastaan”, sanoo projektikoordinaattori Eetu Sonck.

“PayiQ:n tavoite on auttaa kaupunkeja ja yrityksiä vähentämään hiilidioksidipäästöjä, joten kehitimme mielellämme tämän uuden ominaisuuden Föli-sovellukseen. Turku ja Föli ovat ensimmäiset ja vanhimmat asiakkaamme ja yhteistyömme on ollut hedelmällistä kymmenen vuoden ajan. Liityntäpysäköinti edistää tavoitteitamme käyttämällä pehmeitä toimenpiteitä, kuten kannustimia, motivoidakseen ihmisiä pienentämään hiilijalanjälkeään” kertoo PayiQ:n toimitusjohtaja Elena Lipchenko.

Yhteyshenkilöt

PayiQ tukee yrityksiä ja kaupunkeja niiden pyrkiessä hiilineutraaliksi. PayiQ:n pilvipohjainen mobiililippualusta mahdollistaa helpon tavan maksaa joukkoliikenteestä sekä yrityksille että käyttäjille. Samalla se mittaa erilaisten liikkumistapojen hiilijalanjälkeä ja tarjoaa pelillistämistyökalun, joka auttaa ohjaamaan käyttäjiä kohti hiilineutraalia liikkumista ja elämää. PayiQ:n alusta kerää arvokasta tietoa liikkumisesta ja joukkoliikenteen käytöstä. Tätä reaaliaikaista dataa voidaan hyödyntää asiakaskokemuksen parantamiseen sekä vastaamaan yritysten ja kaupunkien muuttuviin raportointitarpeisiin.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi