Markku Mantilalta ja Jouni Mölsältä kirja valehtelusta, vakoilusta ja valtiollisesta vaikuttamisesta

Elämme ajassa, jossa mikä tahansa näkemämme voi olla valheellista ja jossa kenen tahansa hahmo ja ääni voidaan kaapata palvelemaan vihamielistä toimintaa. Jo nykyiset tekoälytyökalut riittävät tähän.

Markku Mantilan ja Jouni Mölsän Valehtelua, vakoilua ja valtiollista vaikuttamista julkaistaan 9.10. KUVAT: Veikko Somerpuro ja Roope Karisto

Hajotetaan se kokonaisuus, johon vihollinen luottaa. –Sun Tzu

Tietoteos avaa näkymän valtiollisen viestinnän varjoisaan maailmaan, missä mikään ei ole sitä miltä näyttää.

Vahingollisella valtiotason informaatiovaikuttamisella koetetaan saastuttaa se, mikä on meille arvokasta ja luo yhtenäisyyttä. Tavoite on saada meidät tekemään itsemme kannalta haitallisia päätöksiä kyseenalaistamalla demokratiakäsitys, oikeusvaltio, perusvapaudet ja päätöksentekijät.

Esimerkiksi sosiaalinen media on pitkälle sukupolvikokemus. Onko sekin somen vaikutusta, että 1980-luvun alun ja 1990-luvun lopun sukupolvi on perusasenteeltaan myönteinen, sitä seurannut sukupolvi kielteinen? Johtaako tämä siihen, että maailma näyttäytyy nykyisille nuorille aikuisille pelottavampana paikkana kuin se onkaan?

Teos kertoo kansantajuisesti esimerkkejä apuna käyttäen, miten vääristeltyä ja valheellista informaatiota nykyisin levitetään ja mihin sillä pyritään. Eivätkä vanhatkaan ulkopuolisen vaikuttamisen tavat ole unohtuneet. Kirjassa tuodaan ensi kertaa julkisuuteen suomalaisen diplomaatin agenttitarina Madridista parinkymmenen vuoden takaa.

Markku Mantila ja Jouni Mölsä ovat toimineet monen muun tehtävän ohella Suomen valtiollisen viestinnän huipputehtävissä, Mölsä tasavallan presidentin viestintäpäällikkönä, Mantila valtioneuvoston viestintäjohtajana.

Markku Mantila & Jouni Mölsä: Valehtelua, vakoilua ja valtiollista vaikuttamista (Docendo 2024), 259 sivua.

Arvostelukappalepyynnöt:
tiedotus@docendo.fi – toimittaja, kysy sähköistä vedosta ennakkoon.

Toimittaja, varaa aikasi ennakkohaastatteluun:

Ennakkohaastattelut medialle järjestetään maanantaina 8.10. klo 11.00–15.00 Docendon Helsingin toimipisteessä, osoitteessa WSOY, Lönnrotinkatu 18 A. Haastatteluaikoja on tarjolla rajoitetusti. Kirjalla ja sen tiedoilla on embargo 9.10.2024 klo 2.00.

Lisätietoa julkaisijasta Docendo