Sofia Virta: “Valehtelisin jos väittäisin, että minulla ei riittäisi ymmärrystä pääministeri Orpolle”

EMBARGO KUNNES PUHE ON PIDETTY

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta puhui ryhmäpuheessaan pääministeri Petteri Orpolle ja kysyi, onko tämä todella se johtajuustarina, jonka ministeri Orpo toivoo jättävänsä historiankirjoihin. Virta ei ole eri mieltä hallituksen tavoitteesta tasapainottaa Suomen talous mutta ei hyväksy keinoja, joilla hallitus pyrkii tavoitteeseensa.

Sofia Virta yllätti ryhmäpuheessaan keskittymällä pelkän hallituksen kritisoinnin sijaan osoittamaan ymmärrystä pääministeri Orpolle ja tämän haastavalle tilanteelle.

– Valehtelisin jos väittäisin, että minulla ei riittäisi ymmärrystä pääministeri Orpolle.

Minä ymmärrän, että hänellä pääministerinä on yksi missio, jonka eteen hän on valmis antamaan kaikkensa. Meillä kullakin poliitikolla on omamme. Minun missioni on tehdä kaikkeni, jotta jokainen lapsi ja nuori saisi parhaat mahdolliset lähtökohdat elämään. Pääministeri Orpon missio on saada Suomen talous tasapainoon, eikä se ei ole helppo tavoite, Virta sanoitti.

Virta ei kuitenkaan pysty hyväksymään keinoja, joilla hallitus pyrkii tavoitteeseensa.

– Minä en arvostele pääministerin tavoitetta enkä ole pääministerin kanssa eri mieltä siitä, pitäisikö talous saada tasapainoon vai ei. Sen sijaan olen perustavaa laatua olevalla tavalla eri mieltä keinoista ja tavasta, jolla pääministeri pyrkii tavoitteensa saavuttamaan, Virta painotti.

Virran mukaan Orpon hallituksen tekemillä leikkauksilla on liian suuri inhimillinen hinta Suomelle ja suomalaisille.

– Siksi pääministeri Orpo kysynkin, oletteko te miettinyt, mikä tekemienne joustojen ja vain yhden tavoitteen jahtaamisen todellinen hinta suomalaisille on? Oletteko te miettineet, onko tämä todella se johtajuustarina, jota haluatte johtamastanne hallituksesta kerrottavan kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua? Virta kysyi Orpolta.

Hallituksen kaatamisesta useaan otteeseen puhunut Virta sanoi uskovansa, että pääministeri Orpo voi vielä kääntää hallituspolitiikan suunnan. Virta viittasi puheessaan jopa siihen, että Orpo pystyisi toteuttamaan oman missionsa inhimillisemmin toisenlaisessa hallituksessa.

– Arvon ministeri Orpo, minä toivon, että tulevaisuudessa teistä voitaisiin kertoa poliittisena johtajana, joka alkukankeuksien jälkeen sai suunnan käännettyä. Pääministerinä, joka onnistui saamaan Suomen talouden kuntoon ilman, että se aiheutti kärsimystä, köyhyyttä ja kuiluja ihmisryhmien väliin. Ja kyllä minä uskon, että teistä on siihen – mutta ei tässä hallituspohjassa, Virta totesi.

– Suomi tarvitsee pelon sijaan rohkeutta, ja sitä rohkeutta toivon teiltä löytyvän, arvon pääministeri Orpo. Eikä vielä, ole liian myöhäistä valita uudelleen, meidän missiomme kun eivät ole toisiaan vastakkain, vaan parhaimmillaan ne yhdistämällä voidaan rakentaa se aidosti vahva ja välittävä Suom, Virta vinkkasi.

Lue täältä Sofia Virran puhe >>

Vihreiden kansanedustajat Hopsu ja Holopainen: Oppimisen tuen uudistus on toteutettava oppijoiden tarpeet ja oikeudet edellä20.9.2024 15:13:11 EEST | Tiedote

Oppimisen tuen uudistus on merkittävä uudistus, joka koskee suurta osaa suomalaisia lapsia ja nuoria. Uudistuksessa on keskeistä varmistaa, että jokainen oppilas voi saada tarvitsemansa tuen koulupolullaan. Se edellyttää, että tuki on riittävää, selkeää ja oikea-aikaista sekä opettajilla resurssit tarjota apua jokaiselle oppijalle. Kansanedustajat Inka Hopsu ja Hanna Holopainen vaativat, että uudistus tehdään oppijan oikeudet ja tarpeet edellä.

Vihreiden Hanna Holopainen: Tavion päätös jättäytyä pois Ukraina-liittoumasta kertoo synkkää kuvaa hallituksen arvopohjasta20.9.2024 11:32:11 EEST | Tiedote

Puolustusvaliokunnan jäsenen Hanna Holopaisen mielestä ministeri Ville Tavion päätös jättäytyä pois tasa-arvoa edistävästä Ukraina-liittoumasta on väärä. Venäjän terroriin Ukrainassa on sisältynyt myös systemaattista seksuaaliväkivaltaa. Senkin vuoksi tasa-arvon ja naisten oikeuksien huomioiminen on olennaista Ukrainan jälleenrakentamisessa, sanoo Holopainen.