Mediakutsu: Miksi koulutus on kuntavaalien pääasia?

Mitkä tulevat olemaan kuntavaalien keskeiset kysymykset? Missä puolueet eroavat toisistaan ja mitä kysymyksiä vaalikoneisiin kannattaa sisällyttää? Mitkä aiheet liikuttavat opetusalan ammattilaisia tai lasten ja nuorten vanhempia?  OAJ kutsuu median edustajat OAJ:n kuntia koskevien ratkaisujen julkistustilaisuuteen 7.10. klo 12.00–13.30.

Aika: Maanantai 7.10. klo 12.00–13.30. Tilaisuuden alussa saatavilla lounasta klo 12.00–12.30, asiaohjelma klo 12.30–13.30.
Paikka: Radisson Blu Plaza, Mikonkatu 23
Ennakkoilmoittautuminen: https://forms.office.com/e/wGpEGk5M6N

OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto esittelee tilaisuudessa kasvatuksen ja koulutuksen nykytilaa ja OAJ:n ratkaisuja, joilla kuntien elinvoima ja laadukas kasvatus ja koulutus turvataan. OAJ:n koulutuspolitiikan päällikkö Niina Jurva taustoittaa kuntavaalien asetelmaa ja sitä, millaisia kysymyksiä vaalikoneisiin kannattaa sisällyttää.

Tilaisuus on samalla OAJ:n omien kunta- ja aluevaalitavoitteiden julkistus.

Saman päivän aikana opetusalan ammattilaiset järjestävät sivistyksen avoimien ovien tilaisuuksia kuntapäättäjille ja kaikelle kansalle päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa ympäri Suomen yli 70 kunnassa Kemiöstä Rovaniemelle. Myös media on lämpimästi tervetullut ympäri Suomen järjestettäviin avoimien ovien päiviin.

Avoimien ovien päiville osallistuu myös puoluejohtajia ja ministereitä ennakkotietojen mukaan seuraavissa kunnissa. Vierailujen yksityiskohdat kannattaa tarkistaa paikallisilta yhteyshenkilöltä ja/tai päättäjien omilta avustajilta.

Sivistyksen avoimien ovien tilaisuuksia

Turku, Rieskalähteen yläkoulu (Jöllintie 3) klo 12–14, pääministeri Petteri Orpo (kok), paikallinen yhteyshenkilö Päivi Jaakkola (paivi.jaakkola@edu.turku.fi)

Vantaa, Lehtikuusen koulu (Hiirakkotie 9) klo 10–12, puheenjohtaja Antti Lindtman (sdp) ja OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto, paikallinen yhteyshenkilö Jukka Mölsä (jukka.molsa@vantaa.fi)

Kaarina, Hoivarinnan päiväkoti (Isännänkatu 2) klo 8.30–10, puheenjohtaja Sofia Virta (vihr), paikallinen yhteyshenkilö Noora Nieminen (noora.nieminen@kaarina.fi)

Kirkkonummi, Masalan päiväkoti (Hommaksenkuja 2) klo 9–11, ministeri Anders Adlercreutz (rkp) ja OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto, paikallinen yhteyshenkilö Terhi Hakkarainen (terhi.hakkarainen@kirkkonummi.fi)

Helsinki, Töölön alakoulu klo 10–12.30, puheenjohtaja Harry Harkimo (liik), paikallinen yhteyshenkilö Tatu Luoto (tatu.k.luoto@edu.hel.fi)

Turku, Sirkkalan koulu (Sirkkalankatu 20) klo 10–12, ministeri Sandra Berqvist (rkp), paikallinen yhteyshenkilö Petra Örn (petra.orn@edu.turku.fi)

Kaikki mukana olevat kunnat:

Aura
Tuusula
Ulvila
Varkaus

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen.

OAJ:n hallitus: Vaadimme opettajanimikkeen suojaamista ja opettajarekisteriä – opettajapula uhkaa jopa turvallisuutta18.9.2024 10:52:31 EEST | Tiedote

MTV julkaisi syyskuun alussa selvityksen, jonka mukaan tekaistulla henkilöllisyydellä pääsi jopa 35 koulun sijaisopettajalistalle. Päiväkodeissa, kouluissa, oppilaitoksissa ja vanhemmilla tulee olla nykyistä paremmin tieto siitä, antaako opetusta kelpoiset opettajat. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n hallitus vetoaa maan hallitukseen, jotta opettajan ammattinimike suojattaisiin ja Suomeen saataisiin opettajarekisteri.