Lidl Suomi

Lidl panostaa työterveyteen: mielenterveyden poissaoloissa 22 prosentin lasku

Jaa

Lidlissä on onnistuttu vähentämään työntekijöiden mielenterveyspoissaoloja 22 prosenttia viimeisen kahden vuoden aikana. Lisäksi kuluneen vuoden sairaspoissaolot ovat laskeneet 16 prosenttia. Tulokset ovat seurausta pitkäjänteisestä panostuksesta työterveyteen ja työntekijöiden hyvinvointiin. Työterveyteen satsaamalla Lidl saa myös peräti kahdeksan miljoonan euron säästöt vuosittain.

Lidlin henkilöstöjohtaja Heli Hassinen-Biberger.
Lidlin henkilöstöjohtaja Heli Hassinen-Biberger.

Suomen 15. suurimpana työnantajana Lidlillä on merkittävä rooli hyvän työelämän edistäjänä. Henkinen kuormitus ja siitä johtuvat sairaspoissaolot on tunnistettu ajankohtaiseksi haasteeksi, johon on tartuttu määrätietoisesti.  

Lidl on yhteistyössä työterveyskumppaninsa kanssa kehittänyt ennakoivia toimintatapoja, joilla tunnistetaan mahdolliset mielenterveyden ongelmat jo varhaisessa vaiheessa. Esihenkilöiden osaamista on kehitetty määrätietoisesti, ja varhaisen välittämisen koulutuksiin on panostettu.

– Olemme halunneet poistaa henkiseen kuormitukseen liittyvän stigman, madaltaa kynnystä ottaa pahoinvointi ajoissa puheeksi sekä hakea apua työterveyshuollon matalan kynnyksen palveluista, Lidlin henkilöstöjohtaja Heli Hassinen-Biberger listaa.

Tuloksena parempi arki ja miljoonien säästöt

Ennakoiva lähestymistapa on parantanut merkittävästi työntekijöiden hyvinvointia ja näkyy tuloksissa: työntekijöiden mielenterveyspoissaolot ovat vähentyneet 22 prosenttia viimeisen kahden vuoden aikana. Euroina tämä tarkoittaa peräti 8 miljoonaa euroa, sillä tekemätön työ on yritykselle kallista.

Kuluneen vuoden sairauspoissaolot ovat laskeneet 16 prosenttia. Erityisen konkreettisesti tämä on näkynyt hektisessä myymäläarjessa: sairaspoissaolojen vähennettyä joustamisen tarve on laantunut, mikä on näkynyt positiivisena muutoksena koko työyhteisössä.

– Aloimme tietoisesti keskittyä ennakoivaan toimintaan yhdessä työterveyskumppanimme kanssa, jotta voimme tunnistaa ja ratkaista mahdollisesti kehittyvät haasteet jo ensimmäisistä merkeistä. Olemme ylpeitä saavutetuista tuloksista ja ennen kaikkea iloisia siitä, että työntekijöidemme arki on parantunut, kertoo Hassinen-Biberger.

Lidl korostaa toiminnassaan välittämisen kulttuuria ja pyrkii tarjoamaan työntekijöilleen mahdollisimman hyvän työelämäkokemuksen elämäntilanteesta riippumatta.

 – Tavoitteemme on, että jokainen saa mahdollisuuden osallistua työelämään ja kokea, millaista on työskentely aidosti välittävässä organisaatiossa, Hassinen-Biberger kiteyttää.

Lidilllä on 5600 työntekijää, jotka työskentelevät myymälöissä eri puolilla Suomea, kolmessa jakelukeskuksessa sekä asiantuntijatehtävissä pääkonttorilla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Ruoan hinta vaihtelee postinumeron mukaan – miksi saman kahvin hinnassa on 125 % vaihtelua?11.10.2024 09:19:11 EEST | Tiedote

Ruoan hinta vaikuttaa merkittävästi kuluttajien arkeen ja hintoja vertaillaan niin kotitalouksissa kuin medioissakin ahkerasti. Saman tuotteen hinta voi vaihdella rajusti paitsi alueellisesti myös saman kaupassakäyntialueen sisällä. Miksi esimerkiksi kahvin hinta vaihtelee jopa 125 % saman ketjun kahdessa eri kaupassa kilometrin säteellä? Lidlin mielestä halvat hinnat kuuluvat kaikille, ja Lidleissä on 99-prosenttisesti samat hinnat ympäri maan.

Yli miljoona ilmaista tuotetta lunastettiin Lidlin paistopistetempauksessa – suosituin tuote vegaaninen4.10.2024 09:57:13 EEST | Tiedote

Lidl teki syyskuussa kaikkien aikojen herkkutempauksen: Lidl Plus -etuohjelmaan lanseerattiin kampanja, jossa asiakas pystyi parhaimmillaan saamaan joka päivä kupongin ilmaiseen paistopistetuotteeseen. Kampanja oli asiakkaiden keskuudessa suosittu, ja ilmaisia paistopistetuotteita haettiin Lidlistä yli miljoona. Suosituin tuote asiakkaiden keskuudessa oli omenatasku, joka sopii myös vegaaniseen ruokavalioon.

Lidl ottaa käyttöön 20 prosentin alennuksen punalappuihin1.10.2024 13:41:28 EEST | Tiedote

Punalaputettujen tuotteiden osto on valtavirtaistunut ja on nykyisin arkipäivää. Lidl laittaa tuotteet alennukseen poikkeuksellisen aikaisin: monien kylmätuotteiden kohdalla jo kuusi päivää ennakkoon tai kuivatuotteen kohdalla jopa monta kuukautta ennakkoon. Lokakuun alusta alkaen näiden tuotteiden alennus on ensin 20 prosenttia, ja osa tuotteista saa viimeisenä myyntipäivänä 50 prosentin alennuksen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye