Aluehallitus esittää integraatiovaliokunnalle jatkoa valtuustokauden loppuun

Aluehallitus käsitteli myös kotihoidon ostopalveluja.

Maanantaina koolla ollut aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että integraatiovaliokunnan toimikautta jatketaan valtuustokauden loppuun eli toukokuun 2025 loppuun. Aiemmin oli päätetty, että 13-jäsenisen integraatiovaliokunnan toimikausi päättyy tämän vuoden loppuun.

Integraatiovaliokunnan tehtävänä on seurata hyvinvointialueen palveluintegraatiota ja tehdä palveluintegraatiota koskevien esityksiä muille toimielimille. Integraatiovaliokunnalle kuuluu lisäksi asukas- ja asiakaspalautteen seuranta, palautejärjestelmien kehittäminen sekä kuntien ja hyvinvointialueen palvelurajapinnan toimivuuden seuranta.

Aluehallitus käsitteli maanantain kokouksessaan myös kotihoidon ostopalveluja. Ostopalvelujen täydentävästä hankinnasta ja sen periaatteista aluehallitus päätti jo huhtikuussa. Nyt aluehallitus hyväksyi tarjouspyyntöön vastanneiden palveluntarjoajien valinnan ja valintajärjestyksen.

Oma Häme haluaa turvata kotihoidon palveluiden riittävyyden ikäihmisten palveluissa monituottajamallilla, jolloin oman palvelutuotannon rinnalla kotihoidossa vahvistetaan ostopalveluita. Niitä ostetaan vain tarpeen mukaan, eikä tässä hankinnassa sitouduta mihinkään ostomääriin. Omaa henkilöstöä ei vähennetä, mutta ostopalveluilla pystytään vähentämään ylityö- ja hälytyskorvauksia sekä vähentämään edelleen vuokratyövoiman käyttöä. Eli tavoitteena on hillitä kustannusten kasvua.

Ostopalvelujen hankinnassa Kanta-Häme on jaettu eri alueisiin, joihin palveluntuottajat ovat jättäneet tarjouksiaan. Hyväksyttyjen palveluntuottajien kanssa tehdään vielä erilliset puitesopimukset. Toimittajarekisteri on avoinna viisi vuotta – kestoa voidaan jatkaa tarpeen mukaan. Aluehallitus hyväksyi maanantaina listan palvelutuottajista eri alueille ja valittujen tuottajien etusijajärjestyksen. Listaus löytyy kokouksen esityslistasta.

Hyvinvointisuunnitelma lähtee lausuntokierrokselle

Aluehallitus käsitteli kokouksessaan myös Kanta-Hämeen alueellista hyvinvointisuunnitelmaa. Hyvinvointialueen lakisääteiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävään kuuluu seurata alueen asukkaiden hyvinvointia ja terveyttä. Samoin hyvinvointialueen tulee seurata näihin vaikuttavia tekijöitä ja tehtyjä toimenpiteitä sekä laatia kerran neljässä vuodessa aluevaltuustolle hyvinvointikertomus ja -suunnitelma. Ne tehdään yhteistyössä alueen kuntien ja muiden hyte-toimijoiden kanssa.

Aluehallitus kävi vuosille 2025-2028 laaditusta hyvinvointisuunnitelmasta lähetekeskustelun ja päätti lähettää sen edelleen liitteineen käsiteltäväksi ja lausuttavaksi hyvinvointialueen vaikuttamistoimielimille (vanhusneuvosto, vammaisneuvosto, nuorisovaltuusto), integraatiovaliokunnalle ja Oma Hämeen lautakunnille. Lisäksi lausuntoja pyydetään Kanta-Hämeen kunnilta sekä muille alueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekeville julkisille toimijoille, yksityisille yrityksille ja yleishyödyllisille yhteisöille. Myös hyvinvointialueen henkilöstöllä on mahdollisuus kommentoida suunnitelmia osaltaan.

Muut asiat aluehallitus päätti esityslistan mukaisesti. Seuraava kokous on 7. lokakuuta.

Aluehallituksen 23.9.2024 kokouksen esityslista