Lokakuun kirjamessuilla puhutaan omaishoidosta ja omaishoitajista

Ilman omaishoitajia Suomi olisi nykyistäkin syvemmässä hoivakriisissä. Omaishoitoa on lisätty poliittisilla päätöksillä aina 1990-luvulta lähtien. Mutta miten omaishoitajille käy, kun hyvinvointialueiden määrärahat ovat tiukilla ja Orpon hallitus on luvannut uudistaa omaishoitolain? Teemaan johdattelevat Sirpa Puhakka ja Sari T. Tiiro tietokirjallaan RAKKAUDEN RIEKALEITA – Omaishoitajat hoivakriisiä pelastamassa.

Kansikuva: RAKKAUDEN RIEKALEITA – Omaishoitajat hoivakriisiä pelastamassa  – kirjoittajat Sirpa Puhakka ja Sari T. Tiiro
Sirpa Puhakka ja Sari T. Tiiro: RAKKAUDEN RIEKALEITA – Omaishoitajat hoivakriisiä pelastamassa

Turun Kirjamessuilla kysytään, millaisia pelejä yhteiskunnan kentällä pelataan. Voittavatko omaishoitajat vai häviävät? Entä mitä rakkaudesta jää jäljelle vuosikausien vaipanvaihdon, etuushakemusten ja moraalisen velvoittavuuden keskellä?

Keskustelu omaishoidosta alkaa Turun Messukeskuksen Puisto-lavalla perjantaina 4.10. klo 13.30.

Helsingin Kirjamessuilla katsotaan tulevaisuuteen. Juhlapuheissa omaishoitajia ylistetään, mutta miksi omaishoidon huominen näyttää sumealta? Omaishoidosta on tulossa entistäkin kiinteämpi osa suomalaista hoivajärjestelmää, mutta samaan aikaan omaishoitajien palkkiot ja palvelut uhkaavat rapautua. Laskevatko päättäjät sen varaan, että hoidamme läheisiämme pelkän rakkauden voimalla?

Keskustelu omaishoidosta alkaa Helsingin Messukeskuksen Hakaniemi-lavalla lauantaina 26.10. klo 16.30. Mukana keskustelussa on myös sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo.

RAKKAUDEN RIEKALEITA -tietokirja yhdistää omaishoidon kaksi maailmaa: poliittisen päätöksenteon ohjaaman hoivajärjestelmän ja yksilön eli omaishoitajan maailman. Tekstissä vuorottelevat asiaproosa ja omaishoitajan omakohtainen reality.

Kirjoittajat: Sirpa Puhakka, tietokirjailija, sosiaalipolitiikkaan perehtynyt toimittaja ja päättäjä &  Sari T. Tiiro, toimittaja, opettaja ja ex-omaishoitaja, joka hoiti puolisoaan kymmenen vuotta.

Lämpimästi tervetuloa kirjamessuille & keskustelemaan omaishoidosta!

Turun kirjamessujen ohjelma
Rosebudin osasto A51 Turussa
Helsingin kirjamessujen ohjelma
Rosebudin osasto 3d5 Helsingissä

Lisätietoa:
Sirpa Puhakka: sirpa.puhakka@pp2.inet.fi; 045 7731 3000
Sari T. Tiiro: sari@tiiro.fi; 0400 459775

Sirpa Puhakka ja Sari T. Tiiro:
RAKKAUDEN RIEKALEITA – Omaishoitajat hoivakriisiä pelastamassa
ISBN: 978-952-7313-58-9, 228 sivua
Rosebud Books

Arvostelukappaleet: sivullinenrb@rosebud.fi
(Arvostelukappale saatavana myös PDF:nä)

Kuvassa kirjan kirjoittajat Sirpa Puhakka ja Sari T. Tiiro
SIrpa puhakka (vasemmalla) on tietokirjailija, joka on seurannut sosiaali- ja terveyspalvelujen kehitystä toimittajana ja päättäjänä. SarI T. TIIro on toimittaja, opettaja ja ex-omaishoitaja, joka hoiti puolisoaan kymmenen vuotta.
Anton Hämäläinen

Rosebud Sivullisen ohjelmaa viikolla 4211.10.2024 16:03:39 EEST | Tiedote

Ti 15.10. klo 17 Kari Hotakainen: Helmi Kari Hotakaisen Helmi on vauhdikas ja hauska kirja vakavista asioista. Liikuttava, hauska ja sydämellinen romaani. Kari Hotakainen on kirjoittanut paljon, mutta tällaista ei koskaan aiemmin. Nina Paavolainen haastattelee. Ke 16.10. klo 17 Markus Ikonen: Coachaatko? Teos pohjautuu kymmenen ammatticoachin haastatteluun sekä pohdiskeleviin asiantuntija-artikkeleihin, joiden myötä huippucoachien kokemukset kytkeytyvät laajempaan kontekstiin alati kasvavalla toimialalla. To 17.10. klo 17 Kai Ekholm: Mies jolla oli Matti Klingen kasvot (Otava) Tapani Ruokanen: Tapani Ruokanen silminnäkijänä (Docendo) Ekholm ja Ruokanen haastattelevat toisiaan uutuuskirjoistaan. Kai Ekholm: Mies jolla oli Matti Klingen kasvot (Otava) Professori ja historioitsija Matti Klinge (1936-2023) oli kansakunnan yliminä ja poleemikko, jonka kommentteja moni pelkäsi. Hän rakensi muistelmistaan ja päiväkirjoistaan monumentin. Silti hänen ajatuksensa jäivät monille etäisiksi. Tapani

Rosebud Sivullisen ohjelmaa viikolla 413.10.2024 17:16:30 EEST | Tiedote

Ma 7.10. klo 18 Kirsi ja Harry Lehto: Avaruuden elämää Kirsi ja Harry Lehto keskustelevat tiedetoimittaja Markus Hotakaisen kanssa avaruuden elämästä ja sen mahdollisista tyyssijoista. Enrico Fermi kysyi aikoinaan ”Missä kaikki ovat?” Ketään ei ole löytynyt – ainakaan vielä – mutta muita tähtiä kiertäviä eksoplaneettoja tunnetaan jo tuhansittain. Pieni osa niistä on elinkelpoisia, mutta merkitseekö se välttämättä elollisuutta? Ja mitä elämä ylipäätään on; tunnistaisimmeko hyvin eksoottisen elämänmuodon? irsi Lehto on molekulaarisen kasvibiologian dosentti ja Harry Lehto tähtitieteen professori Turun yliopistossa. He ovat Suomen johtavia astrobiologian tutkijoita. Lehdot ovat julkaisseet useita kirjoja mahdollisesta elämästä avaruudesta. Ti 8.10. klo 17 Heikki Aittokoski: Kunnon kansalainen (Gummerus) On olemassa kahdenlaisia ihmisiä: kunnon kansalaisia ja juttelijoita. Jakolinja näkyy selvimmin yleisissä saunoissa. Sen tietää Varjeluspoliisin vahtimestari, joka käy Jukolan uimahallin s

Uutuuskirja Suomi ja ydinaseet avaa ydinasevarustelun historiaa – Venäjän uhkailu taktisten ydinaseiden käytöstä luo uusia uhkakuvia1.10.2024 14:26:05 EEST | Tiedote

Kansainvälisen politiikan tutkijan Raimo Väyrysen tuhti uutuustietokirja "Suomi ja ydinaseet" avaa ydinasevarustelun pitkää polkua kylmän sodan ajoista tähän päivään ja sen vaikutuksia kansainväliseen politiikkaan ja Suomelle. 2010-luvun alussa virinnyt toive ydinaseiden poistamisesta osoittautui lyhytaikaiseksi. Valtava tuhovoima tekee niiden käytön järjettömäksi, mutta varsinkin Venäjän holtiton uhkailu taktisten ydinaseiden käytöstä luo uusia uhkakuvia. Suomessa on syytä pureutua ydinasestrategioiden merkitykseen, nyt kun Nato-jäsenyyden myötä ydinaseet ovat uudella tavalla ulkopolitiikan ytimessä. Kirja ilmestyy Turun kirjamessuilla lauantaina 5. lokakuuta kello 16:30, kun Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn haastattelee Raimo Väyrystä uutuuskirjasta.

Rosebud Sivullisen ohjelmaa viikolla 4027.9.2024 16:26:44 EEST | Tiedote

Ma 30.9. klo 17 Elina Annola: Luopuneet (Teos) "Anniina muuttaa Sisu-koiran, puolisonsa Leevin ja tämän tyttären kanssa kauniiseen, valoisaan kivitaloon Helsingissä ja ryhtyy haaveilemaan onnenapiloista ikkunalaudoilla sekä omasta lapsesta. Pian häntä alkavat kuitenkin kalvaa äidin sanat ja huoneiden kostea ilma. Toisessa ajassa Vieno yrittää pitää perheensä talon valoisalla puolella, vaikka hänen vastuullaan on sodan vammauttama, työtä vieroksuva mies ja pieni Liisa-tytär. Elämän piti mennä toisin, heidän piti olla onnellisia. Mutta itsenäisyyspäivänä Vieno näyttää naapurin Forsmaneille, että hänenkin perheensä on herrasväkeä." Ma 30.9. klo 18 JULKISTAMISTILAISUUS: Riikka Szalai: Katoaminen (Basam) Kukko lensi kuusenlatvaan ja kiekui koko päivän. Minä nakkelin pudonneita käpyjä ikkunaan, kunnes tulit ulos. Sinun paitasi oli valoa täynnä, minun mieleni oli kirkas. Sinä tulit paidanhihat palaen. En minä sinua nähnyt, vaan itseni. Kirjailija lukee runojaan ääneen, Henri Hirvenoja haastat