Tekstiilijätteestä vaatteeksi – vastuullisempien tekstiilimateriaalien osuus kasvaa marketmuodissa

S-ryhmän omissa merkeissä ja oman maahantuonnin tuotteissa käytetään kasvavassa määrin vastuullisempia raaka-aineita kuten vastuullisesti tuotettua puuvillaa ja ympäristöystävällisempiä kierrätyskuituja. Tänä syksynä Prisman uutuusmallistoissa nähdään runsas valikoima tuotteita, joissa on käytetty Cyclo-kierrätyskuitua. Toisin kuin monen muun materiaalin tuotannossa, Cyclo-kuidun valmistuksessa ei käytetä laisinkaan vettä tai kemikaaleja.

Maailman vaate- ja tekstiiliteollisuudessa käytetyistä kankaista jopa 20 prosenttia päätyy tehtailla leikkuujätteeksi, joka päätyy edelleen pääsääntöisesti kaatopaikoille ja polttoon*. Vaateteollisuuden leikkuujätteestä, joka on suurimmaksi osaksi puuvillaa, valmistettu Cyclo-kuitu muuttaa jätteen raaka-aineeksi.

-Cyclo on erinomainen esimerkki innovaatiosta, joka vie vaate- ja tekstiiliteollisuutta lineaarisesta prosessista kohti kiertotalouden toimintaperiaatteita, jossa materiaalia voidaan hyödyntää useita kertoja. Kuidulla on merkittäviä ympäristövaikutuksia, sillä se valmistetaan ilman värjäystä, vettä ja kemikaaleja, kertoo S-ryhmän marketkaupan pukeutumisen tuoteryhmäjohtaja Anne Hagman.

Cyclo-kuitua on valmistettu Bangladeshissa vuodesta 2009 alkaen. Kuidun valmistukseen käytetty leikkuujäte kerätään paikallisilta toimijoilta, tarkistetaan ja jaotellaan värin mukaan. Tämän jälkeen leikkuujäte revitään kuiduksi. Kuitu sekoitetaan muiden kuitujen kanssa ja kehrätään langaksi, josta valmistuu valmis tuote.

-Lisäämme määrätietoisesti ympäristöystävällisempien materiaalien käyttö oma merkki -tuotteissamme. Cyclo-kuitua on käytetty tänä syksynä esimerkiksi House, Ciraf ja WKLY. -merkkiemme mallistoissa, joista löytyy tuotteita niin naisille, miehille kuin lapsille, Hagman taustoittaa.

Tieto Cyclo-kuidun tai muun kierrätysmateriaalin käytöstä on aina merkitty Prisman oma merkki -tuotteisiin. Valtaosassa S-ryhmän omien merkkien vaatteissa ja tekstiileissä ilmoitetaan myös tuotteen valmistusmaa ja -tehdas.

Edistämässä kestävämpää tekstiilituotantoa

S-ryhmässä myytävien tuotteiden hankintaa ohjaavat tarkat vastuullisuusvaatimukset, joihin lukeutuu muun muassa S-ryhmän puuvillalinjaus. Linjauksen mukaisesti S-ryhmä on sitoutunut käyttämään omissa merkeissään ja oman maahantuonnin tuotteissaan vain vastuullisesti tuotettua puuvillaa vuoden 2025 loppuun mennessä. Vuoden 2023 lopussa tuotteissa käytetystä puuvillasta jo 83 prosenttia oli vastuullisesti tuotettua eli luomua, kierrätettyä, Reilun kaupan tai Better Cotton -aloitteen kautta hankittua.

Vastuullisesti valmistetun puuvillan ohella S-ryhmässä edistetään myös muiden kestävämpien materiaalien käyttöä. Esimerkiksi kierrätyspolyesterin sekä EU Ecolabel -sertifioidun Lenzing Ecovero -viskoosin osuus on kasvussa. Vuonna 2023 S-ryhmän tuotteissa käytetystä viskoosista jo yli 30 prosenttia oli Lenzing Ecovero -viskoosia. Materiaalin tuotannon ympäristöjalanjälki on huomattavasti tavanomaista viskoosia pienempi**.

Materiaali on ympäristöystävällisempi vaihtoehto tavanomaiselle viskoosille, sillä sen valmistuksen hiilidioksidipäästöt ja vedenkulutus ovat pienemmät.

Materiaalien vastuullisuuden lisäksi tuotteiden hankintaa ohjaavat myös kattavat laatukriteerit. Lue täältä lisää tekstiilien vastuullisuudesta S-ryhmässä: S-ryhmä - S-ryhmä (s-ryhma.fi)

*Simco Spinning & Textile Ltd ja www.cyclofibers.com.

** Lenzing Group ja www.lenzing.com

Lisätietoja:
Anne Hagman
Tuoteryhmäjohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus
anne.hagman@sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Hevihävikistä hyvikkiä – S-marketteihin vuosi sitten laajentunut toimintatapa tuloksekas23.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Aiemmin useassa alueosuuskaupassa käytössä ollut toimintatapa myydä heviosaston hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia edullisesti laajeni vuosi sitten kaikkiin S-market-ketjun myymälöihin ympäri Suomen. Kokemukset ovat olleet positiivisia: toimintatavan laajennettua S-marketeissa on myyty jo reilusti yli 500 000 kiloa enemmän hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia. Valtakunnallisella Hävikkiviikolla keskitytään muun muassa lisäämään kasvisten syöntiä.

Uuteen kotimaiseen innovaatioon pohjautuva, arjessa helppo kalatuote ui S-ryhmän kauppoihin3.9.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) kylmähyllyille on ilmestynyt uusi kalatalouden sivuvirtoja hyödyntävä kalatuote. Kotimaista Nyhtökirjolohi on valmistettu Suomessa kasvatetusta kirjolohesta ja siinä hyödynnetään kaikki kirjolohen fileoinnissa syntyvät ruokaisat ja ravintorikkaat kylkipalat, jotka tyypillisesti jäävät kalasta hyödyntämättä. Nyhtökirjolohen valmistukseen käytetty teknologia on maailmassa ainoa laatuaan.

Bonus juhlii kolmekymppisiään – asiakasomistajille on maksettu jo yli kahdeksan miljardia euroa27.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajille on maksettu kolmen vuosikymmenen aikana yhteensä yli 8 miljardia euroa Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja. Bonusten määrän moninkertaistuminen kertoo asiakasomistajuuden suosion kasvusta: Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi enemmän kuin alkuvaiheessa koko vuoden aikana. Myös asiakastyytyväisyys NPS-tutkimuksessa on noussut ennätyskorkeaksi. Uudistuksia toimivaan konseptiin tehdään harkitusti ja aikaa seuraten.