Arkkitehtuurimuseo x Designmuseo

Textilkonstnären Maija Lavonen och arkitekten Marie-José Van Hee fascinerar med sin stillsamma elegans på Arkitektur- och designmuseet i Helsingfors

Arkitektur och designmuseet presenterar den uppskattade och älskade finska textilkonstnären Maija Lavonens (1931–2023) omfattande livsverk i en aldrig tidigare skådad skala. Tack vare en betydande arkivdonation ger utställningen en ny inblick i Lavonens arbetsmetoder och djupa konstnärliga tänkande. Samtidigt öppnar en soloutställning över Marie-José Van Hee, där besökarna får en unik möjlighet att uppleva ett hem ritat av den internationellt prisbelönta belgiska arkitekten i dess ursprungliga skala.

Maija Lavonen ställde ut sitt ljusfiberverk i en grupputställning på Hélène Aziza Gallery i Paris år 2012. Utställningen inkluderade även den franske fotografen Xavier Lambours, som tog detta foto av Maija Lavonen i utställningens samband.

Maija Lavonen – Stillsamt monumental
31 januari – 14 september 2025

”I mitt arbete söker jag ett mänskligt budskap, något att ge till den trötta. Jag vill förmedla till exempel sommarens ljus över havet, vågornas sång, skärens rödlätta toner, solens hetta och stenarnas värme under långsamt svävande moln.”

– Maija Lavonen, 1984

Maija Lavonen (1931–2023) var en pionjär inom finsk textilkonst, i vars händer textilier blev till ett konstnärligt uttryck med nya dimensioner och vidgade sig till att bli rumsliga verk.

Lavonen inledde sin karriär som kläd- och trycktygsdesigner och grundade 1968 företaget Poppi Boutique i Helsingfors, en avantgardistisk verksamhet i gränslandet mellan mode och bildkonst. På 1970-talet började hon verka som fri textilkonstnär och blev en av de ledande gestalterna under 1980-talets guldålder för finsk textilkonst, särskilt känd för sina verk i offentliga rum. Ett av hennes mest kända verk, Naturen som källa, som finns i inrikesministeriets byggnad, kan ses på nyhetsbilderna.

Lavonen var en mästare på förenkling och hade en unik förmåga att fånga naturens harmoni och ljusets rörelse i väven. Som konstnär arbetade hon experimentellt och sökte nyfiket efter allt mer precisa uttryckssätt. Modiga innovationer, såsom att integrera sten, stål och optiska fibrer i textilkonsten, i kombination med en djup respekt för hantverket, gjorde henne till en förebild för nya generationer av formgivare och konstnärer.

Maija Lavonen – Stillsamt monumental är en unik utställning i sin storleksklass och lyfter fram Lavonens konstnärsarkiv, som Designmuseet mottog till sina samlingar i november 2023. Förutom arkivmaterialet innefattar utställningen över tjugo av Lavonens unika textilverk och trycktyger från arkitektur och designmuseets samlingar. Verk lånas även in från andra samlingar och privatpersoner.

Marie-José Van Hee – Hem som solen har målat
7 februari – 14 september 2025

Den känsliga och nyansrika arkitekturen, skapad av den internationellt prisade belgiska arkitekten Marie-José Van Hee intar museet våren 2025. Utställningen bjuder in besökaren att uppleva ett hem designat av Van Hee, där vardagsrummen byggs upp i sin verkliga skala. Som en motvikt till stadens brus bjuder Van Hee in besökarna att kliva in i rummets stillhet och uppleva det med alla sinnen.

I Marie-José Van Hees arkitektur förenas en djup lokalkännedom med en mänsklig skala, och subtila materialval hittar sin plats i genomtänkta planlösningar. Det önskade resultatet växer fram gradvis, med handritade skisser och idéer som noggrant anpassas till platsen. Slutresultatet är överraskande och oväntat. I Van Hees arbete smälter inomhus- och utomhusmiljöer samman till en enhet.

Marie-José Van Hee som gjort ett långt livsverk som arkitekt, tog examen från Sint-Lucas School of Architecture år 1974. Hon grundade sin egen arkitektbyrå i Gent år 1990. Hennes arbete spänner från privathus till offentliga utrymmen och kulturbyggnader. Hon har även varit gästprofessor och kritiker vid flera universitet. Van Hees exceptionella ambition att designa miljöer för livet och vardagen har gett henne flera prestigefyllda utmärkelser, senast Alvar Aalto-medaljen i augusti 2024.

För mer information:

Läs juryns utlåtande om Alvar Aalto-medaljen och Marie-José Van Hees arkitektur

Andra språk

Följ Arkkitehtuurimuseo x Designmuseo

Senaste pressmeddelandena från Arkkitehtuurimuseo x Designmuseo

D-Ark Lab: där stenar talar och märkliga föremål möter ”toppar" bland designklassikerna – publiken intar en aktiv roll i museets samling15.5.2024 11:31:59 EEST | Pressmeddelande

I Designmuseets galleri öppnar den 24 maj ett nytt gemenskapligt laboratorium för museiarbete, som inbjuder besökarna till en aktiv interaktion med museiföremålen. D-Ark Lab fungerar som en levande testplattform för experiment och nya former av deltagande kring museisamlingen, vilket banar vägen för det nya museet och fräscha sätt att uppleva det. Den öppna offentliga öppningen av D-Ark Lab firas lördagen den 25 maj med ett varierat program som pågår hela dagen kl. 11–18. Inträdet är gratis. Se programmet (på finska)

D-Ark Labrassa kivet puhuvat ja oudot esineet kohtaavat ”täyden kympin” designklassikot – yleisölle aktiivinen rooli museokokoelman äärellä15.5.2024 11:31:59 EEST | Tiedote

Designmuseon galleriassa avautuu 24. toukokuuta uusi yhteisöllinen museotyön laboratorio, jossa kävijä kutsutaan aktiiviseen vuorovaikutukseen museoesineiden kanssa. D-Ark Labra on elävä testialusta kokeiluille ja uudenlaiselle osallisuudelle museokokoelman äärellä matkalla kohti uutta museota ja uusia kokemisen tapoja. D-Ark Labran avoimia yleisöavajaisia juhlistetaan lauantaina 25.5. monipuolisella ohjelmalla koko päivän ajan klo 11–18. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Katso ohjelma tästä

D-Ark Lab: Where Stones Speak and Odd Objects Encounter "Top-Notch" Design Classics – The Audience Takes an Active Role in the Museum Collection15.5.2024 11:31:59 EEST | Press release

In the gallery of the Design Museum, a new communal museum work laboratory opens on 24.5.2024, inviting visitors to engage actively with the museum objects. D-Ark Lab serves as a living testing ground for experiments and novel forms of participation around the museum collection, paving the way for a new museum and fresh ways of experiencing it. The public opening of D-Ark Lab will be celebrated on Saturday, 25.5.2024, with a diverse programme running all day, from 11:00 to 18:00. Admission is free. See the programme.