Kokoomuksen Talvitie: Oikea-aikaista tukea lapsille, vähemmän paperisotaa opettajille

Kokoomuksen kansanedustaja Mari-Leena Talvitie on tyytyväinen oppimisen tuen uudistukseen. Orpon hallitus varmistaa lapsille tuen saamisen viivytyksettä ja kuormittamatta opettajia ylimääräisillä paperitöillä. Tämä on vaikuttavampaa ja kustannustehokkaampaa kuin korjaavat toimenpiteet.

Mari-Leena Talvitie. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Oppimistulokset ovat Suomessa laskeneet huolestuttavasti pitkin 2000-lukua. Oppimisen tuen uudistaminen on yksi merkittävistä ja tarpeellisista toimista tämän trendin kääntämiseksi.

”Lasten oppimisen tuen saamisessa keskeisintä on avun oikea-aikaisuus, jotta haasteet eivät kasva liian suuriksi. Uuden lain tarkoituksena onkin saada lapsille ja nuorille tukea oppimiseensa mahdollisimman aikaisin ja joustavasti” Talvitie sanoo.

Nykyisin käytössä olevassa kolmiportaisessa tuessa ajatus on ollut toimiva, mutta toteutus on ontunut. Pahimmillaan se on tarkoittanut ylimääräistä paperityötä opettajille ja tuen erilaiset tulkinnat ovat asettaneet lapset epätasa-arvoiseen asemaan.

”Lapset ovat saaneet erilaista tukea asuinkunnasta riippuen. Siksi on tärkeää, että nyt tuen muotoja yhtenäistetään ja selkiytetään sekä varmistetaan resurssit tuen toteuttamiseen” Talvitie toteaa.

”Tämän uudistuksen myötä myös täytettävien asiakirjojen määrä vähenee. Henkilökunta voi keskittyä paperien pyörittelyn sijaan olennaiseen eli opettamiseen” Talvitie lisää.

Riittävällä ja oikea-aikaisella oppimisen tuella on mahdollista vähentää myöhempää tuen tarvetta, koulupudokkuutta ja syrjäytymistä. Talvitien mukaan sillä on siten myös yhteiskunnallista merkitystä.

Uuden lain myötä erityisopettajan antamaa opetusta saavien oppilaiden määrää rajataan koululuokissa. Lakiesitykseen on nyt kirjattu viiden tukea saavan oppilaan yläraja. Myös erityisluokat säilyvät.

”Tämä parantaa ryhmien oppimis- ja työrauhaa ja se taas usein vaikuttaa myönteisesti oppimistuloksiin ja koulussa viihtymiseen. ” Talvitie lopettaa.

Kokoomuksen Keto-Huovinen: Oikeusprosessien pitkiin käsittelyaikoihin puututaan vihdoin24.9.2024 17:02:23 EEST | Tiedote

Orpon hallitus panostaa taloudellisestikin vaikeina aikoina oikeusvaltioon ja sisäiseen turvallisuuteen. Eduskunnan käsittelyssä parhaillaan oleva budjettiesitys vuodelle 2025 tuo oikeudenhoitoon merkittävän määrärahalisäyksen, yhteensä 35 miljoonaa euroa. Kokoomuksen kansanedustaja Pihla Keto-Huovinen on tyytyväinen siitä, että panostuksen myötä tuomioistuinten käsittelyajat kääntyvät laskuun.