A niin kuin addiktio -podcastin uusi kausi: vahva kannanotto päihdepolitiikkaan

A-klinikkasäätiön A niin kuin addiktio -podcastsarjan toinen kausi pureutuu ajankohtaisiin päihdepolitiikan kysymyksiin. Kaudella käsitellään alkoholisääntelyn vaikutuksia lapsiin, valvottujen käyttöhuoneiden roolia nuorten huumekuolemien ehkäisyssä sekä psykedeelejä riippuvuushoitona. Keskusteluissa mukana alan asiantuntijat ja kokemusasiantuntijat.

A niin kuin addiktio -podcastsarjan tunnus, jossa sarjan nimi vihreällä pohjalla sekä piirroskuva juontaja Asta Lepästä
A niin kuin addiktio -podcast

Millaista on kymmenientuhansien, päihderiippuvaisissa perheissä kasvavien lasten elämä, kun alkoholinkäyttö siirtyy nykypolitiikan myötä entistä enemmän koteihin? Hoidetaanko alkoholin saatavuuden kasvamisen vaikutuksia lopulta jo muutenkin kovilla olevissa sote-palveluissa?

Muun muassa tästä keskustelevat toimittaja Asta Leppä, A-klinikkasäätiön toimitusjohtaja Hannu Jouhki sekä päihdekodissa kasvanut europarlamentaarikko Maria Ohisalo A niin kuin addiktio -podcastsarjan toisella kaudella.

Uudella kaudella tavataan jälleen niin asiantuntijoita kuin kokemusasiantuntijoitakin. Ensimmäisessä jaksossa 26-vuotias päihdekuntoutuja Veera-Katariina pohtii yhdessä A-klinikkasäätiön Kohtaavan työn yksikön päällikkö Annuska Dal Mason kanssa sitä, miten nuorten huumekuolemat voitaisiin välttää.

Päihdetutkija Aleksi Hupli sekä A-klinikkasäätiön tutkimus- ja kehitysjohtaja Jukka Koskelo puolestaan keskustelevat siitä, olisiko psykedeeleistä apua riippuvuussairauksien hoidossa.

"Addiktio on sairaus, joka koskettaa meitä kaikkia, suoraan tai välillisesti. Siksi päihdepolitiikan on oltava inhimillistä, asettaen ihmisarvon keskiöön ja tukien jokaisen mahdollisuutta toipumiseen. Tämä ajatus on olennainen myös podcast-sarjamme toisella kaudella. Hoitamattomat riippuvuudet eivät vain vahingoita yksilöä, vaan jättävät jälkensä koko yhteiskuntaan," sanoo A-klinikkasäätiön viestintäjohtaja Tarja Virolainen.

A niin kuin addiktio -sarjan ensimmäisellä kaudella pureuduttiin riippuvuuksien eri muotohin: muun muassa päijhteisiin, rahapelaamiseen ja pakonomaiseen treenaamiseen. Helsingin Sanomat arvioi podcastin ensimmäisen kauden erinomaiseksi kokemusasiantuntijoiden ja asiantuntijoiden vuoropuheluksi: “Podcastin vahvuudeksi on mainittava sekin, että erilaiset omaan kehoon liittyvät addiktiot on nostettu perinteisten päihde- ja peliriippuvuuksien rinnalle.” (HS 2.12.2023)

A niin kuin addiktio -sarjan uudet jaksot:

1. “Mut elvytettiin ensimmäisen kerran 22-vuotiaana ja voisin olla numero tilastoissa”

26-vuotias päihdekuntoutuja, helsinkiläinen Veera-Katariina sekä A-klinikkasäätiön Kohtaavan työn yksikön päällikkö Annuska Dal Maso keskustelevat siitä, miten nuorten huumekuolemat voitaisiin välttää. Voisiko niitä ehkäistä valvotuilla käyttöhuoneilla? Onko olemassa hallittua “viihdekäyttöä”?

2. “Lapsen pettymys on kova, kun luvatut asiat eivät toteudu juomisen takia”

Isän ja isoisän juomisesta lapsena kärsinyt europarlamentaarikko Maria Ohisalo sekä A-klinikkasäätiön toimitusjohtaja Hannu Jouhki keskustelevat siitä, miten alkoholisääntelyn uudistuksissa on kokonaan unohdettu yksi ryhmä: lapset.

3. “Kiristyvä kilpailu voi saada ihmiset turvautumaan aivodoping-aineisiin"

Päihdetutkija, yhteiskuntatieteen tohtori Aleksi Hupli sekä A-klinikkasäätiön tutkimus- ja kehitysjohtaja Jukka Koskelo keskustelevat aivodopingista ja niin sanotuista tajusteista tai tehoisteista: voisiko psykedeeleistä olla apua riippuvuussairauksien hoidossa?

Kuuntele A niin kuin addiktio -podcast Spotifysta sekä kaikilta yleisimmiltä alustoilta.

A niin kuin addiktio -podcast

A-klinikkasäätiö on addiktioiden asiantuntijaorganisaatio, jonka tavoitteena on ehkäistä ja vähentää päihde- ja riippuvuushaittoja. Rakennamme inhimillisempää yhteiskuntaa ja keskitymme toiminnassamme etenkin kohtaavaan työhön, verkkoauttamiseen ja addiktiotutkimukseen. A-klinikkakonserniin kuuluu säätiön omistama A-klinikka Oy, joka tuottaa päihde- ja mielenterveyspalveluja.