Tutkimus: Vastuullisuus tekee tuloaan maatalouden rahoitukseen

Vastuullisuuden ja kestävyyden vaatimukset ovat tulossa osaksi maatalouden rahoitusta, kertoo Pellervon taloustutkimuksen ja Luonnonvarakeskuksen tutkimus. Pankkien rahoituspäätösten teossa keskeisimpiä kriteerejä ovat kuitenkin yhä investointien kannattavuus ja pankkien vakavaraisuussääntelyn asettamat raamit.

”Pankkien seuranta- ja vakavaraisuusvaatimukset ovat 2000-luvun aikana lisääntyneet. Lisäksi kestävän kehityksen vaatimukset, kuten YK:n vastuullisen pankkitoiminnan periaatteet ja EU:n kestävän kehityksen ohjelma, vaikuttavat pankkisektoriin useaa kautta. Vastuullisuustavoitteet näkyvät jo monen suomalaisen pankkiryhmän toiminnassa, ja sitä kautta ne tuovat uusia vaatimuksia myös maatalouden rahoitukselle”, kertoo vanhempi maatalousekonomisti Päivi Kujala.

Tutkimuksessa toteutettiin kyselyt maatalousyrittäjille ja pankkien rahoitusneuvottelijoille 2024 keväällä. Kysely lähetettiin 1 240 maatalousyrittäjälle, jotka olivat tehneet kustannusarvioltaan yli 100 000 euron, tuetun rakentamisen piirissä olleen investoinnin vuosien 2015–2023 aikana. Vastauksia saatiin 186.

Pankkien osalta tehtiin kysely neljän suurimman maatalouden rahoittajapankin rahoitusneuvottelijoille: OP Ryhmä, Nordea, Säästöpankki ja POP Pankki. Kyselyyn vastasi 50 rahoitusneuvottelijaa.

Vastuullisuuden suurimmat vaikutukset maatalouden rahoitukseen vasta tulossa

Kyselyiden mukaan sekä maatalousyrittäjät että pankit tiedostivat vastuullisuuden korostuvan merkityksen maatalousrahoituksessa. Maatalousyrittäjät kokivat vastuullisuudesta olevan etua pidemmällä aikavälillä, kuten tuotteiden menekin varmistamisessa sekä lainan saamisessa. Rahoitusneuvottelijat arvioivat vastuullisuuden olevan tulevaisuudessa yhä merkittävämpi osa rahoitusprosessia.

”Pankkien rahoitusneuvottelijat korostivat maatalouden rahoituksessa tärkeintä olevan kuitenkin taloudelliset reunaehdot kuten rahoituksen saajan maksukyky. Maksukyvyn osoittamisen perusteina on ennen kaikkea ymmärrys talouden tunnusluvuista sekä niiden käyttö maksukyvyn laskennallisessa todentamisessa”, sanoo ekonomisti Kirsi Noro.

Useat maatalousyrittäjät olivat toteuttaneet vastuullisuustoimenpiteitä tilalla jo ennen rahoituksen hakua. Maatalousyrittäjät arvioivat vastuullisuusvaatimusten tuovan lisäkustannuksia, mutta he kuitenkin kokivat vastuullisuudesta olevan kilpailuetua pidemmällä aikavälillä.

Heikko kannattavuus vaikeuttaa investointeja

Maatalouden rahoitukseen vaikuttavat pankkien toimintaedellytysten lisäksi maatalouden toimintaympäristön muutokset. Maatalouden heikon kannattavuuskehityksen nähtiin vaikeuttavan kannattavien investointien suunnittelua. Rahoitusneuvottelijoiden mukaan investointia suunnittelevia maatalousyrittäjiä on myös aiempaa vähemmän. Ongelmat korostuvat tietyillä alueilla ja tuotantosuunnissa, erityisesti Itä-Suomessa ja markkinaheilahtelujen myötä kotieläintuotannossa.

”Viime aikojen julkisesta keskustelusta huolimatta investoinnin toteuttaneet maatalousyrittäjät näkivät maatalouden pankkirahoituksen useimmiten toimivaksi kokonaisuudeksi. Tyypillisin vastaus oli, että maatalousyrittäjien ja pankkien välillä on ollut pitkä ja toimiva asiakkuus ja rahoitusprosessi on ollut sujuva. Sääntelyn liiallinen lisääntyminen ja rahoituksen päätöksenteon etääntyminen paikallistasolta olivat kuitenkin joidenkin huolenaiheena”, sanoo erikoistutkija Olli Niskanen.

Yksittäisiä vastaajia lukuun ottamatta maatalousyrittäjät kokivat pankkien maatalousrahoituksen osaamisen hyväksi. Vastaavasti pankkien rahoitusneuvottelijat sanoivat, että maatalousyrittäjien osaaminen on yleisesti vahvistunut. Maatalousyrittäjän yrittäjäominaisuudet korostuvat entistä vahvemmin maatalouden rahoituksen saannissa.

Tuloksia tulkittaessa on otettava huomioon, että kysely kohdistui niille maatalousyrittäjille, jotka olivat toteuttaneet suuren maatalousinvestoinnin ja saaneet sille rahoituksen.

Julkaisu on osa ”Maatalouden rahoitusasema muuttuvassa toimintaympäristössä MARTO” -tutkimushanketta, jota toteuttavat PTT ja Luonnonvarakeskus. Hankkeen päärahoittajana on Maatilatalouden kehittämisrahasto Makera. Lisäksi hanketta rahoittaa Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. Hankkeen yhteistyökumppaneina toimivat OP Ryhmä, Nordea, Säästöpankki, POP Pankki ja LähiTapiola. Hanke jatkuu vuoteen 2025.

Päivi Kujala, vanhempi maatalousekonomisti, PTT, paivi.kujala@ptt.fi 040 194 5184

Olli Niskanen, erikoistutkija, Luke, olli.niskanen@luke.fi 029 532 6025

Kirsi Noro, ekonomisti, PTT, kirsi.noro@ptt.fi 040 164 8369

KUTSU: Miten edistää ruokaketjun toimivuutta ja arvonmuodostusta? - tilaisuus 19.11.4.10.2024 09:35:27 EEST | Kutsu

Miten hintashokit välittyvät kansainvälisiltä markkinoilta Suomeen ja millä edellytyksillä ruokaketjun eri toimijat voisivat pärjätä? Näitä aiheita käsittelemme Pellervon taloustutkimus PTT:n, Luonnonvarakeskuksen ja REINU econin järjestämässä sidosryhmätilaisuudessa 19. marraskuuta. Tilaisuus on osa tutkimushanketta, jossa selvitetään suomalaisen ruokaketjun arvonmuodostusta sekä markkinahäiriöiden vaikutusta.

PTT-ennuste: Markkinoiden riskit ja kysynnän epävarmuus hidastavat ruoka-alan kasvua24.9.2024 10:00:11 EEST | Tiedote

Kansainvälisen kaupan riskit ja epävarmuus kysynnän kehityksestä sumentavat ruoka-alan kasvunäkymiä, kertoo Pellervon taloustutkimus PTT:n maa- ja elintarviketalouden ennuste. Elintarviketeollisuuden tuotanto ja vienti ovat kuitenkin virkistymässä. Maatalouden yrittäjätulo putoaa viime vuodesta, kun tuottajahinnat laskevat. Ruuan hinta laskee tänä vuonna 0,3 % ja nousee ensi vuonna 1,0 %.