Mediakutsu: Miten koulutuksen erityissuojelus toteutuu – vai toteutuuko laisinkaan? OAJ:n, JUKO:n ja TJS:n seminaari 2.10.

Petteri Orpon hallitus on päässyt yli yhden vuoden ikään. Nyt on aika tarkastella, miltä tähän mennessä kasvatusta ja koulutusta koskevat päätökset ovat näyttäneet.

Aika: 2.10.2024 klo 12–16.15
Paikka: Valopiha, Akavatalo (Rautatieläisenkatu 6, Helsinki)

Seminaarissa kuullaan näkemyksiä siitä, mihin suuntaan koulutuspolitiikka on menossa. Kohtaavatko puheet koulutuksen erityissuojeluksesta tekojen kanssa?

Media on tervetullut koko tilaisuuteen, mutta myös esimerkiksi vain kansanedustajien ja muiden päättäjien paneeliin ja opetusministerin osuuteen osallistuminen on mahdollista klo 14.45–16.15.

Toivomme ennakkoilmoittautumista osoitteeseen heikki.aarnilinna@oaj.fi.

Seminaarin järjestävät Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ja TJS Opintokeskus.

Aikataulu

Klo 12–12.30 Ilmoittautuminen
Klo 12.30–12.35 Seminaarin avaus, Katarina Murto, Puheenjohtaja, OAJ
Klo 12.35–13.00 Peruskoulun kehittämislinjauksia, ylijohtaja Eeva-Riitta Pirhonen, opetus- ja kulttuuriministeriö
Klo 13.00–13.10 Kommenttipuheenvuoro Katariina Kattelus, varapuheenjohtaja, OAJ
Klo 13.10–13.25 Keskustelua
Klo 13.25–13.50 Toinen aste muutoksissa, ylijohtaja Petri Lempinen, opetus- ja kulttuuriministeriö
Klo 13.50–14.00 Kommenttipuheenvuoro, varapuheenjohtaja Lauri Hietalahti, OAJ
Klo 14.00–14.15 Keskustelua
Klo 14.15–14.45 Kahvitauko
Klo 14.45–15.45 Hallitusohjelma käytännössä, paneelikeskustelu
Nasima Razmyar, kansanedustaja, sd
Mikko Ollikainen, kansanedustaja, rkp
Oskari Valtola, kansanedustaja, kok
Matti Helimo, Tampereen apulaispormestari, vihr.
Mirja Vehkaperä, Oulun kaupunginhallituksen pj. kesk.
Riitta Konkola, ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen puheenjohtaja
Klo 15.45–16.15 Mitä seuraavaksi? Opetusministeri Anders Adlercreutz, rkp

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen.

”Olemme pettyneitä ja suivaantuneita” – miksi hallitus haluaa ajaa lakiesityksellään opettajat palkkakuoppaan?3.10.2024 14:08:33 EEST | Tiedote

Hallitus antoi tänään esityksensä eduskunnalle OAJ:n vastustamasta vientimallilaista. Lakimuutoksen tavoitteena on, että vientialat määrittävät palkankorotuskaton kaikille aloille. Koska hallitus haluaa puuttua palkkaneuvotteluihin, poliitikkojen on jatkossa otettava kantaa, mikä on oikea palkankorotustaso esimerkiksi opettajille, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto sanoo.