Sinileväseurannan viimeisellä viikolla sinilevähavaintoja tehty edelleen niin sisävesillä kuin merialueellakin Lounais-Suomessa (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Vaikka sinilevähavaintojen määrä onkin syyskuun mittaan vähentynyt, on lämmin syksy pitänyt vedet lämpiminä ja sinilevähavaintoja on tehty edelleen kuluneella viikolla (vko 39) sekä sisävesillä, että merialueen havaintopaikoilla. Sinilevää havaittiin kuitenkin vain viidellä havaintopaikalla ja havaitut sinilevämäärät olivat pääasiassa vähäisiä.

Sumuinen kallio vesistön äärellä.
Kuva: Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kuvapankki.

Merialueilla sinilevää havaittiin tällä viikolla (vko 39/2024) vain Paimionlahden Harvaluodon vakiohavaintopaikalla, jossa sinilevää oli runsaasti.

Sisävesillä sinilevää havaittiin vähäisiä määriä Rymättylän Kirkkojärven, Painion Moronperän, Kemiönsaaren Dragsfjärdenin ja Säkylän Pyhäjärven Katismaan havaintopaikoilla.

Runsaatkaan sinileväesiintymät eivät ole harvinaisia vielä tähän aikaan vuodesta, mutta yleensä ne ovat hyvin paikallisia ja viilentyvä ja epävakainen sää ja valon vähentyminen hillitsevät yleensä laajempien sinilevälauttojen muodostumisen.

Valtakunnallinen sinileväseuranta päättyy tällä viikolla. Järvi-Meriwikiin voi edelleen kirjata levähavaintoja, joko kirjautumalla palveluun tai älypuhelimeen ladattavan Havaintolähetti-sovelluksen kautta: www.jarviwiki.fi/havaintolahetti.

Linkkejä:

Lisätietoja:

Ylitarkastaja Sanna Kipinä p. 0295 022 879
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Pohjan Voima Oy:n Santakankaan tuuli- ja aurinkovoimahankkeen ympäristövaikutukset on arvioitu – yhteysviranomainen korostaa luontovaikutusten merkitystä (Varsinais-Suomi, Satakunta)25.9.2024 12:55:58 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Pohjan Voima Oy:n Siikaisten Santakankaan alueelle suunnitteleman tuuli- ja aurinkoenergiahankkeen ja siihen liittyvän sähkönsiirron ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta eli YVA-selostuksesta.