Muovikasseja ostetaan yhä liikaa – kääntäisikö ”kestokassikalja” muovikassien kulutuksen laskuun?

Suomalaiset ostavat liikaa muovikasseja. EU:n yhteisenä tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä muovikasseja ostetaan vuodessa alle 40 kappaletta kansalaista kohden. Suomi on tästä vielä kaukana: suomalaiset käyttävät keskimäärin 62 muovikassia vuodessa. Vuoden takaisia tilastoja tarkasteltaessa touko-elokuu nousee esiin ajankohtana, jolloin muovikasseja ostettiin Lidleistä eniten.

Vuosien saatossa on muovikassien kulutus ollut vaihtelevaa. Kun vuonna 2017 niitä ostettiin 71 kappaletta kuluttajaa kohden, oli vastaava luku vuonna 2020 enää 61.* Viime vuosina muovikassien osto on kääntynyt hienoiseen nousuun, ja vuonna 2023 muovikasseja ostettiin 62 kappaletta kuluttajaa kohden.

Syyskuusta 2023 elokuuhun 2024 tarkasteltaessa ostettiin Lidleistä muovikasseja eniten touko-elokuussa.

– On harmillista, mutta ei kovin yllättävää, että muovikasseja on ostettu kesällä enemmän. Muovikassissa on kätevä kantaa esimerkiksi piknik-eväät ja onhan meillä Suomessa jopa käsite ”pussikalja”, jossa muovikassi on keskeisessä roolissa. Kestävämpi ratkaisu olisikin ”kestokassikalja” – ajan trendiin sopivasti kestokassin voisi täyttää alkoholittomilla oluilla. Lähtisiköhän tällä konseptilla muovikassien käyttö kesäisin laskuun? pohtii Lidlin vastuullisuuspäällikkö Annu Puurula.

Lidlin muovikassi on 80 prosenttisesti kierrätysmuovia. Jos muovikassi laitetaan piknikin tai pussikaljojen jälkeen kierrätykseen tai hyödynnetään roskapussina, onko se oikeasti huono vaihtoehto?

– Muovikassia ei missään nimessä kannata ostaa roskapussiksi. Siihen tarkoitukseen parempi vaihtoehto on rullassa myytävät muovikassit, joissa on viisi kertaa vähemmän muovia ja joka maksaa vain murto-osan. Muovikassi pitäisi käyttää monta kertaa ennen roskapussina käyttöä, Puurula kertoo.

Koko kaupan ala kampanjoi muovikassien vähentämiseksi

Nyt koko kaupan ala kampanjoi yhdessä muovikassien vähentämiseksi. Lidl on laittanut myymälöidensä sisäänkäynteihin kyltit muistuttamaan omasta kassista ja muovikassissa oleva teksti muistuttaa sen uusiokäytöstä sekä kannustaa käyttämään kestokassia.

Osassa EU-maita muovikassien myynti on jopa kielletty. Myyntikieltoa on ajoittain väläytelty myös Suomen kohdalla, sillä yhteisestä tavoitteesta ollaan vielä kaukana.

– Kierrätysmuovista valmistettu, moneen kertaan käytetty ja kierrätykseen päätyvä muovikassi on hyvä tuote. Se on eri tuote, kuin monissa EU-maissa haasteena olleet, neitseellisestä muovista valmistetut ja luontoon ajautuneet kevyet muovikassit. Myyntikiellon sijaan näemme parempana vaihtoehtona, että kuluttajat oppivat käyttämään jo omistamiaan kasseja ostosten kantamiseen sekä hyödyntämään muovikassia monta kertaa. Paras kassi ostosten kantamiseen on kassi, jonka jo omistaa, kertoo Puurula.

Muovikassisopimus

Ympäristöministeriö ja Kaupan liito ovat 2016 solmineet muovikassisopimuksen, joka on vapaaehtoisuuteen perustuva Green Deal -sopimus. Taustalla on EU-direktiivi, jolla pyritään vähentämään muovikassien kulutusta ja merten roskaantumista. Tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä muovikasseja kulutetaan vuodessa alle 40 kappaletta kansalaista kohden.

*Ympäristöministeriö: Muovikassi green deal -sopimuksen väliarviointi, kaudelta 2016–08/2023

Takaisinveto: Grillimaisterin naudan ulkofileepihvissä salmonellaa16.9.2024 16:00:05 EEST | Tiedote

Lidl vetää myynnistä erän Grillimaisterin 200 gramman naudan ulkofileepihvejä. Tuote-erässä on todettu salmonellaa. Takaisinveto koskee vain tuotteita, joiden viimeinen käyttöpäivä on 27.8.2024. Tuote on ollut myynnissä kaikissa Suomen Lidl-myymälöissä. Tuote: Grillimaisteri mureutettu naudan ulkofileepihvi Pakkauskoko: 200 g Viimeinen käyttöpäivä: 27.8.2024 Erätunnus: 670306432397 Lidl pyytää kyseisen erän tuotteita ostaneita ja pakastaneita asiakkaitaan palauttamaan tuotteet Lidl-myymälään, jossa tuotteen hinta hyvitetään. Lidl pahoittelee asiakkaille aiheutuvaa ylimääräistä vaivaa. Salmonella tuhoutuu kuumennettaessa 70 asteeseen. Mikäli liha on kypsennetty ja keittiöhygieniasta huolehdittu, on tartuntavaara hyvin pieni. Tartuntaa epäiltäessä on syytä ottaa yhteys lääkäriin. Lisätietoja asiakkaille: Lidlin asiakaspalvelu, https://asiakaspalvelu.lidl.fi/ Lisätietoja medialle: Lidlin viestintä, media@lidl.fi, 09 2345 6400 Takaisinveto tehdään, kun tuote on tai sen epäillään olevan ter