Lidl Suomi

Muovikasseja ostetaan yhä liikaa – kääntäisikö ”kestokassikalja” muovikassien kulutuksen laskuun?

Jaa

Suomalaiset ostavat liikaa muovikasseja. EU:n yhteisenä tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä muovikasseja ostetaan vuodessa alle 40 kappaletta kansalaista kohden. Suomi on tästä vielä kaukana: suomalaiset käyttävät keskimäärin 62 muovikassia vuodessa. Vuoden takaisia tilastoja tarkasteltaessa touko-elokuu nousee esiin ajankohtana, jolloin muovikasseja ostettiin Lidleistä eniten.

Vuosien saatossa on muovikassien kulutus ollut vaihtelevaa. Kun vuonna 2017 niitä ostettiin 71 kappaletta kuluttajaa kohden, oli vastaava luku vuonna 2020 enää 61.* Viime vuosina muovikassien osto on kääntynyt hienoiseen nousuun, ja vuonna 2023 muovikasseja ostettiin 62 kappaletta kuluttajaa kohden. 

Syyskuusta 2023 elokuuhun 2024 tarkasteltaessa ostettiin Lidleistä muovikasseja eniten touko-elokuussa.

– On harmillista, mutta ei kovin yllättävää, että muovikasseja on ostettu kesällä enemmän. Muovikassissa on kätevä kantaa esimerkiksi piknik-eväät ja onhan meillä Suomessa jopa käsite ”pussikalja”, jossa muovikassi on keskeisessä roolissa. Kestävämpi ratkaisu olisikin ”kestokassikalja” – ajan trendiin sopivasti kestokassin voisi täyttää alkoholittomilla oluilla. Lähtisiköhän tällä konseptilla muovikassien käyttö kesäisin laskuun? pohtii Lidlin vastuullisuuspäällikkö Annu Puurula.

Lidlin muovikassi on 80 prosenttisesti kierrätysmuovia. Jos muovikassi laitetaan piknikin tai pussikaljojen jälkeen kierrätykseen tai hyödynnetään roskapussina, onko se oikeasti huono vaihtoehto?

– Muovikassia ei missään nimessä kannata ostaa roskapussiksi. Siihen tarkoitukseen parempi vaihtoehto on rullassa myytävät muovikassit, joissa on viisi kertaa vähemmän muovia ja joka maksaa vain murto-osan. Muovikassi pitäisi käyttää monta kertaa ennen roskapussina käyttöä, Puurula kertoo.

Koko kaupan ala kampanjoi muovikassien vähentämiseksi

Nyt koko kaupan ala kampanjoi yhdessä muovikassien vähentämiseksi. Lidl on laittanut myymälöidensä sisäänkäynteihin kyltit muistuttamaan omasta kassista ja muovikassissa oleva teksti muistuttaa sen uusiokäytöstä sekä kannustaa käyttämään kestokassia.

Osassa EU-maita muovikassien myynti on jopa kielletty. Myyntikieltoa on ajoittain väläytelty myös Suomen kohdalla, sillä yhteisestä tavoitteesta ollaan vielä kaukana.

– Kierrätysmuovista valmistettu, moneen kertaan käytetty ja kierrätykseen päätyvä muovikassi on hyvä tuote. Se on eri tuote, kuin monissa EU-maissa haasteena olleet, neitseellisestä muovista valmistetut ja luontoon ajautuneet kevyet muovikassit. Myyntikiellon sijaan näemme parempana vaihtoehtona, että kuluttajat oppivat käyttämään jo omistamiaan kasseja ostosten kantamiseen sekä hyödyntämään muovikassia monta kertaa. Paras kassi ostosten kantamiseen on kassi, jonka jo omistaa, kertoo Puurula.

Muovikassisopimus

Ympäristöministeriö ja Kaupan liito ovat 2016 solmineet muovikassisopimuksen, joka on vapaaehtoisuuteen perustuva Green Deal -sopimus. Taustalla on EU-direktiivi, jolla pyritään vähentämään muovikassien kulutusta ja merten roskaantumista. Tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä muovikasseja kulutetaan vuodessa alle 40 kappaletta kansalaista kohden. 

*Ympäristöministeriö: Muovikassi green deal -sopimuksen väliarviointi, kaudelta 2016–08/2023 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Näin suomalaiset viettävät joulua – kinkku on joulupöydän kunkku ja jouluruokaa syödään kolme päivää16.12.2024 09:55:04 EET | Tiedote

Lidlin teettämistä tutkimuksista selviää, miten suomalaiset viettävät joulua.* Kysyttäessä joulupöydän tärkeimpiä ruokia on kinkku ykkönen 64 prosentilla. Kuitenkin joulupöytään aiotaan eniten lisätä kasvisvaihtoehtoja ja eniten vähentää lihavaihtoehtoja. Jouluna tehdään sekä itse että ostetaan valmista: 37 prosenttia aikoo tehdä jouluruuat pääosin itse, 45 prosenttia aikoo valmistaa puoliksi itse ja puoliksi ostaa valmista. Tärkein itse valmistettava jouluruoka on riisipuuro 55 prosentilla. Jouluruokaa syödään useimmiten kolme päivää, ja joulupöydässä on tyypillisesti 5–9 henkilöä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye