Mekonomen Oy

Nousevat kustannukset vähentävät sähköautojen hankintaa Pohjoismaissa - kolmasosa pitää niitä varakkaille tarkoitettuna

Sähköautojen yleistyminen on hidastunut, ja yhä useampi jättää niiden ostamisen hinnan vuoksi. Itse asiassa yksi kolmesta uskoo, että sähköautot ovat vain varakkaiden hankintoja. Tämä käy ilmi MEKOn toteuttamasta Liikkuvuusbarometri-tutkimuksesta, joka on Pohjoismaiden laajin liikkuvuustutkimus*. Raportissa käsitellään laajasti liikkuvuuteen liittyviä kysymyksiä, kuten mielipiteitä alhaisemmista nopeusrajoituksista, ajoneuvojen pakollisista alkolukoista ja nopeuskameroiden läsnäolosta.

"Sähköautojen siirtymä on yhä käynnissä, mutta hitaammin, sillä yhä useampi on huolissaan hinnasta. Merkittävä osa väestöstä näkee sähköautot 'varakkaiden ajoneuvoina', mikä aiheuttaa haasteen siirtymisessämme kohti ympäristöystävällisempää ajoneuvokantaa. Samaan aikaan Liikkuvuusbarometri osoittaa, että tiukempi talous ei ole vaikuttanut ajotottumuksiimme – ihmiset käyttävät autojaan aivan yhtä paljon kuin ennen, eikä mikään muu kulkumuoto ole lähelläkään suosiota. Nämä havainnot saavat meidät pohtimaan, kuinka voimme jatkaa kestävien liikkumisratkaisujen edistämistä samalla, kun täytämme ihmisten arjen tarpeet", sanoo MEKOn toimitusjohtaja Pehr Oscarson.

Nyt kolmatta kertaa toteutettu MEKOn Liikkuvuusbarometri keräsi noin 4 000 ihmisen vastauksia Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Suomesta ihmisten liikkumistottumuksista ja -mieltymyksistä, mikä tekee tästä ainutlaatuisen tutkimuksen Pohjoismaissa. Raportti kokoaa tietoa Pohjoismaiden tasolla, mutta erittelee myös mielipiteet maittain. Se analysoi myös ikäryhmien, asuinpaikan ja sukupuolen välisiä eroja. Tämän vuoden tärkeimpiä löydöksiä ovat muun muassa:

• Vaatimukset tiukemmista liikenneturvallisuustoimista. Monet haluavat lisää nopeuskameroita, pakolliset alkolukot ja yläikärajan ajamiselle.

• Epäluottamus itseohjautuviin autoihin. Huolimatta itseohjautuvien autojen edistysaskelista suurin osa ihmisistä on edelleen epäileviä – kahdeksan kymmenestä luottaa ihmiskuljettajiin enemmän kuin autonomisiin järjestelmiin.

• Jakautuneet mielipiteet liikennerajoituksista. Moniin maihin ja kaupunkeihin on tulossa uusia ajomääräyksiä ja -sääntöjä, mutta julkinen mielipide on jyrkästi jakautunut, ja monet kritisoivat näitä muutoksia.

Lisätietoja:

- Sanna Reunanen, toimitusjohtaja Koivunen Oy, p. 040 514 5406

Liikkuvuusbarometri on Pohjoismaiden laajin tutkimus liikkumistottumuksista, liikennetrendeistä sekä yleisestä mielipiteestä kestävyyden, sähköistymisen ja uusien käyttäytymismallien suhteen. Tutkimus toteutetaan MEKOn toimeksiannosta, jonka osa Mekonomen on.

*Mobility Barometer lanseerattiin vuonna 2022 MEKOn toimesta, jonka osa Mekonomen on. Kyselyn toteuttaa Demoskop, ja siihen osallistuu yli 4 000 vastaajaa Tanskasta, Suomesta, Norjasta ja Ruotsista.

Myös aiemmat raportit ja usein kysytyt kysymykset löytyvät osoitteessaMobility Barometer – MEKO

Lisätietoja Mobility Barometer 2024 -raportin havainnoista osoitteessa www.meko.com

Mekonomen on osa MEKOa

MEKOn visio on mahdollistaa liikkuminen – tänään, huomenna ja tulevaisuudessa. Tavoitteena on olla kattavin kumppani kaikille, jotka ajavat, korjaavat ja huoltavat ajoneuvoja Pohjois-Euroopassa. MEKO on markkinajohtaja, jolla on toimintaa kahdeksassa maassa, 600 toimipistettä sekä 20 000 asiakasautokorjaamoa, mukaan lukien 4 500 omalla brändillä toimivaa korjaamoa. MEKOn brändejä ovat muun muassa Mekonomen, MECA, Balti Autosaad, BilXtra, FTZ, Fixus, Inter-Team, Koivunen ja Sørensen og Balchen – sekä monia muita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Mekonomen Oy