Anvisningar till kommunerna för smidig implementering av AN24 och KOTO24

Ett informationspaket för att stödja kommunerna inför reformerna av sysselsättningstjänsterna (arbets- och näringstjänster, AN24) och integrationslagen (KOTO24) i början av 2025 har publicerats på FPA:s webbplats.

I och med reformen av sysselsättningstjänsterna överförs ansvaret för ordnande av arbetskraftsservice från staten till kommunerna. Kommunernas ansvar för finansieringen av arbetslöshetsförmånerna utvidgas, och i fortsättningen deltar kommunerna inte bara i finansieringen av arbetsmarknadsstödet utan också i finansieringen av grunddagpenningens och den inkomstrelaterade dagpenningens grunddel.

Också FPA förbereder sig för reformen: vi vill stödja kommunerna och de nya sysselsättningsområdena och säkerställa att våra gemensamma kunder så smidigt som möjligt får de förmåner och de tjänster som de behöver.

När det gäller sysselsättningstjänsterna förblir FPA:s viktigaste uppgifter oförändrade. Vi ger arbetslösa information om våra förmåner och tjänster, betalar ut arbetslöshetsförmåner och fakturerar kommunerna för deras andel av förmånsfinansieringen. FPA:s förmåner och tjänster utgör också en del av de integrationsfrämjande tjänsterna.

På FPA:s webbplats finns nu ett informationspaket som har utarbetats för att ge svar på aktuella frågor från den yrkesutbildade personalen inom kommunerna och sysselsättningsområdena. Vi informerar bland annat om hur FPA nästa år kommer att fakturera kommunerna för deras andel av arbetslöshetsförmånerna eller vilka uppgifter om kundernas FPA-förmåner de kommunanställda har rätt att få och vilka Suomi.fi-fullmakter de behöver.

Ta del av informationspaketet

Informationspaketet finns på fpa.fi under Samarbetspartner. Anvisningarna uppdateras under hösten i takt med att beredningen av reformerna framskrider.

Det nya informationspaketet finns här: Anvisningar för kommuner gällande AN24- och KOTO24-reformerna | Samarbetspartner | FPA

FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.