Näillä syystrendeillä suomalaiset haluavat nyt sisustaa kotinsa – Selkeä muutos aiempaan yllätti asiantuntijan

Jaa

Värien vahvuus ja räväkkä yhdistely nousee esiin syksyn 2024 sisustustrendeissä. Suomalaiset ovat innostuneet sisustamaan kotejaan aiempaa sallivammin, mikä näkyy rohkeutena tehdä kodista persoonallisemman näköinen nojaamatta yhteen tyyliin tai sääntöön. Muutos sisustustavoissa näkyy Sokoksen mukaan myös panostamisena kestäviin käyttötavaratuotteisiin pelkkien koriste-esineiden sijaan sekä 70-luvulta tuttujen pyöreiden muotojen suosiossa.

Syksyn 2024 näkyvin sisustustrendi on vahvojen värien käyttö
Syksyn 2024 näkyvin sisustustrendi on vahvojen värien käyttö

Aiemmin suositun minimalistisen sisustuksen rinnalle on tullut nyt runsaus. Syksyn näkyvin sisustustrendi onkin vahvojen värien käyttö. Vahvoja värejä uskalletaan taas käyttää isoinakin pintoina, mutta erityisen helppoja ne ovat pienempinä yksityiskohtina. Kirkkaiden perusvärien ja karkkisten pastellien vahvoja kontrasteja näkyy niin tekstiileissä, astioissa, kynttilöissä, kuin tulevissa joulukoristeissakin. Syksyn avainvärit koostuvat intensiivisestä punaisesta, persikan ja aprikoosin sävyistä sekä entistä vahvemmista vihreän sävyistä. Myös pehmeistä pastelleista ja hehkuvasta pinkistä haetaan nyt piristystä syksyiseen sisustukseen. 

”Nämä iloisen humoristiset ja räiskyvän väriset tuotteet ovat niin vahva vastakohta pitkään suomalaista sisustusta hallinneelle valkoiselle minimalismille, että kyllä niiden suosiota voi sanoa yllättäväksikin. Vaaleassa pelkistetyssä kodissa ilmiö näkyy vähintään värien hillittynä lisäämisenä yksityiskohtiin, kun taas toisessa ääripäässä haetaan nyt runsaasti erilaisia värejä ja väriyhdistelmiä kauttaaltaan koko sisustukseen. Rikas syksyinen värimaailma myös korostaa vallitsevaa luontotrendiä”, sanoo Sokoksen kodin maailman ryhmäpäällikkö Galina Andrejev.  

Värikkäät samettityynynpäälliset myyntihitti 

Toinen Sokoksella havaittu muutos liittyy laadukkaisiin käyttötavaratuotteisiin panostamiseen. Valinnoissa kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota erityisesti vastuullisiin materiaaleihin, kierrätykseen ja pitkäikäisiin tuotteisiin. Sisustusesineellä pitää olla laajempi käyttötarkoitus, kuin vain koriste-esineenä oleminen. Esimerkkinä monikäyttöisyydestä on kynttilänjalka, joka toimii myös maljakkona tai tuikkukippo, jota voi myös käyttää astiana. Yksittäisistä tuotteista värikkäitä samettityynynpäällisiä on myyty paljon tämän syksyn aikana. 

”Ekologisuus on ehdottomasti kantava trendi. Sisustukseen halutaan panostaa erityisesti laadukkailla käyttötavaratuotteilla, ei niinkään pelkillä koriste-esineillä. Erilaiset patsaat ja hahmot eivät ole enää yhtä kiinnostavia, kuin kauniit käyttöesineet, kuten tyylikkäät maustepurkit, jotka voidaan jättää esille. Keskeistä on, että tuotteella on oltava pidempi elinkaari. Tämän syksyn selkeä hittituote meillä on ehdottomasti samettityynynpäälliset, jotka tuovat sisustukseen ripauksen arvokasta ilmettä”, kertoo Andrejev.  

Trendien “vihreyteen” liittyy myös biofiilinen suunnittelu, joka yhdistää luonnollisia materiaaleja ja luonnon elementtejä sisätiloihin. Erityisesti luonnon inspiroimat muodot ja kuosit, kuten lehdet, kukat, sienet, aallot ja eläimet ovat nyt kysyttyjä. Luontotrendin myötä puu on keskeinen elementti, joka tuo sisustukseen lämpöä ja rauhaa.  

”Takavuosien tyylisuuntauksista 70-luku näkyy voimakkaimmin, sillä suosituimmat muodot ovat pyöreitä ja pehmeitä niin pienissä esineissä ja kuoseissa kuin huonekaluissakin. Pinnoissa arvostetaan myös niiden tuntua eli pehmeyttä, rouheutta, ryppyisyyttä tai mattamaista sileyttä. Materiaaleista mänty on nousemassa myös uuteen suosioon”, lisää Andrejev. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sokos

Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Tekstiilijätteestä vaatteeksi – vastuullisempien tekstiilimateriaalien osuus kasvaa marketmuodissa26.9.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän omissa merkeissä ja oman maahantuonnin tuotteissa käytetään kasvavassa määrin vastuullisempia raaka-aineita kuten vastuullisesti tuotettua puuvillaa ja ympäristöystävällisempiä kierrätyskuituja. Tänä syksynä Prisman uutuusmallistoissa nähdään runsas valikoima tuotteita, joissa on käytetty Cyclo-kierrätyskuitua. Toisin kuin monen muun materiaalin tuotannossa, Cyclo-kuidun valmistuksessa ei käytetä laisinkaan vettä tai kemikaaleja.

Hevihävikistä hyvikkiä – S-marketteihin vuosi sitten laajentunut toimintatapa tuloksekas23.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Aiemmin useassa alueosuuskaupassa käytössä ollut toimintatapa myydä heviosaston hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia edullisesti laajeni vuosi sitten kaikkiin S-market-ketjun myymälöihin ympäri Suomen. Kokemukset ovat olleet positiivisia: toimintatavan laajennettua S-marketeissa on myyty jo reilusti yli 500 000 kiloa enemmän hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia. Valtakunnallisella Hävikkiviikolla keskitytään muun muassa lisäämään kasvisten syöntiä.

Uuteen kotimaiseen innovaatioon pohjautuva, arjessa helppo kalatuote ui S-ryhmän kauppoihin3.9.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) kylmähyllyille on ilmestynyt uusi kalatalouden sivuvirtoja hyödyntävä kalatuote. Kotimaista Nyhtökirjolohi on valmistettu Suomessa kasvatetusta kirjolohesta ja siinä hyödynnetään kaikki kirjolohen fileoinnissa syntyvät ruokaisat ja ravintorikkaat kylkipalat, jotka tyypillisesti jäävät kalasta hyödyntämättä. Nyhtökirjolohen valmistukseen käytetty teknologia on maailmassa ainoa laatuaan.

Bonus juhlii kolmekymppisiään – asiakasomistajille on maksettu jo yli kahdeksan miljardia euroa27.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajille on maksettu kolmen vuosikymmenen aikana yhteensä yli 8 miljardia euroa Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja. Bonusten määrän moninkertaistuminen kertoo asiakasomistajuuden suosion kasvusta: Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi enemmän kuin alkuvaiheessa koko vuoden aikana. Myös asiakastyytyväisyys NPS-tutkimuksessa on noussut ennätyskorkeaksi. Uudistuksia toimivaan konseptiin tehdään harkitusti ja aikaa seuraten.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye