Vakavasti sairas lapsi voi Helsingissä osallistua opetukseen koulurobotin välityksellä: ”Tämä on ihana juttu”
Helsingin kaupunki hankki lukuvuoden alusta kolme koulurobottia, joiden avulla oppilas näkee kotoa käsin oman koululuokkansa. Hän voi osallistua opetukseen viittaamalla, vastaamalla ja tekemällä yhdessä tehtäviä luokkatovereidensa kanssa, vaikka ei infektioriskin vuoksi voi mennä kouluun.
Robotti on pieni, kevyt ja valkoinen ja mahtuu reppuun, jossa sitä voi kuljettaa. Se asetetaan koululuokassa pulpetin päälle. Toisessa päässä kotona istuu helsinkiläinen pitkäaikaissairas lapsi, joka ohjaa robottia padin avulla.
– Kun aktiivihoito esimerkiksi leukemiassa tai luusyövässä päättyy, oppilas ei voi infektioriskin vuoksi mennä kouluun. Oppilaat ovat kuitenkin jaksavia ja pystyvät opiskelemaan. Robotti toimii apuna siinä, että he pääsevät kiinni omaan kouluunsa, kertoo erityisopettaja Ina Kivalo.
Kivalo työskentelee sairaalakouluna tunnetun Sophie Mannerheimin koulun erityisopettajana. Monet hänen oppilaistaan ovat syöpä- tai elinsiirtopotilaita, jotka tarvitsevat pitkiä aikoja opetuksen erityisjärjestelyjä. On tärkeä muistaa, että oppilaalla on oppivelvollisuus sairastumisestaan huolimatta.
Sairaalajakson aikana oppilas saa opetusta sairaalakoulusta. Kun oppilas kotiutuu, hän ei voi infektioriskin vuoksi mennä kouluun, jolloin hänen oman koulunsa tulee järjestää opetusta kotiin. Oppilaalla on nyt mahdollisuus opiskella ja olla yhteydessä kouluunsa ja luokkatovereihinsa koulurobotin avulla, mikäli oppilas, huoltajat ja koulu tahtovat.
Helpottaa paluuta kouluun
Koulurobotti voi olla monella tavalla hyödyksi siirtymässä. Kun lapsi on ollut pitkään poissa koulusta, paluu sinne voi jännittää. Robotti voi helpottaa paluuta, kun oppilas pääsee sen avulla oman luokkansa toimintaan mukaan, vaikka olisikin vielä fyysisesti poissa lähiopetuksesta.
– Koulunkäynti on paljon muutakin kuin matematiikan ja englannin oppimista. Yhteisöllisyys, kommunikaatio ja kaverisuhteiden ylläpitäminen on tärkeää. Hän pääsee yhteisöön mukaan, esimerkiksi välitunteihin, retkiin ja koulun monenlaisiin tapahtumiin, Kivalo luettelee robotin avulla osallistumisen hyötyjä.
Robotteja on jo käytössä kolmessa Helsingin kaupungin koulussa. Yksi niistä on Poikkilaakson ala-asteen koulu Jollaksessa.
Paritehtäviä robotin välityksellä
Luokanopettaja Kanerva Koski aloittelee Poikkilaaksossa aamulla matematiikantuntia. Oppilaat saapuvat luokkaan tervehtimällä opettajaa itse valitsemallaan tavalla: moikkaamalla, halaamalla, jalkapotkulla, tanssilla tai high fivella.
Luokassa käy vilkas puheensorina, kun Koski antaa sanallisia tehtäviä laskea mansikoiden hintaa. Matematiikantunnilla on mukana myös oppilas, joka osallistuu opetukseen kotoaan, robotin välityksellä. Hän voi ohjata robottia pyörimään pulpetilla 360 astetta, jotta hän näkee ja kuulee mitä opettaja ja luokkatoverit sanovat.
Kun lapsi viittaa ja haluaa vastata, robotin vihreä valo vilkkuu. Sininen valo tarkoittaa, ettei oppilas juuri nyt voi osallistua opetukseen eli hän on hetkellisesti jossain muualla kuten lepäämässä.
Robotin avulla oppilas voi osoittaa myös tunnetiloja, valitsemalla emojin padilta. Silloin robotti osoittaa silmillään olevansa mietteliäs, iloinen, surullinen – tai tavallinen. Robotti ei voi tallentaa ääntä tai kuvaa eikä lähettää sitä eteenpäin. Se toimii yksisuuntaisesti siten, että oppilas näkee kaiken, mutta muut eivät näe häntä.
– Onko sinulla matikan kirja esillä, Koski tarkistaa ja saa robotin kaiuttimesta heti vastauksen.
– Joo.
Opettaja ohjaa häntä hetken yksilöllisesti ja antaa sitten koko luokalle paritehtävän. Robotin avulla osallistuva lapsi saa myös parin, ja he ratkovat yhdessä sanallisia tehtäviä. Kun laskut menevät oikein, oppilas osoittaa robotin avulla olevansa iloinen.
Sitten on pienen jumppatuokion aika. Kaksoistunnilla ei ole välituntia, ja on tärkeää liikkua, jotta aivot saavat lisää virtaa.
– Nyt jos jaksat, osallistu hyppytuokioon, Koski ohjeistaa etänä olevaa oppilasta, kun musiikki alkaa ja kaikki luokassa ryhtyvät pomppimaan.
Kaksi tuntia päivässä
Robottitunteja on Poikkilaakson ala-asteella kaksi oppituntia päivässä. Kanerva Koski ja hänen työparinsa käyvät kumpikin kerran viikossa myös oppilaan kotona antamassa hänelle opetusta.
Ina Kivalo painottaa sitä, että robotin käyttö kannattaa aloittaa hiljakseen, sillä se vaatii puolin ja toisin harjoittelua. Käytön ei ole tarkoitus kuormittaa ketään.
Helsingissä ei ole rajattu robotin käyttöaikaa oppilasta kohden. Jollain se voi olla muutamia viikkoja, jollain toisella puolikin vuotta. Kun oppilas palaa lähiopetukseen, robotti jatkaa matkaansa seuraavalle sitä tarvitsevalle oppilaalle.
– Tämä on ihana juttu, että oppilas voi osallistua näin opetukseen. Hän on ollut aktiivinen ja viittaa tunnilla. On surullista, että hän on sairaana ja joutuu olemaan poissa koulusta. Keskustelen paljon oppilaan ja hänen perheensä kanssa siitä, miltä robotin kautta osallistuminen tuntuu ja pyydän palautetta, Koski kertoo.
Mukana koulun retkillä
Lukuvuoden alussa luokka teki retken Tullisaaren puistoon, jolloin opettajat esittelivät robotin oppilaille ensi kertaa. Lapset saivat vuorollaan tutustua robottiin läheltä, moikkailla sen välityksellä luokkatoveriaan ja kantaa ”häntä” eli robottia repussa.
Poikkilaakson oppilaat tottuivat uuteen asiaan nopeasti ja ovat myös ylpeitä siitä, että juuri heidän luokassaan on robotti. Tulevaisuudessa luokkakaveri voisi päästä robotin avulla heidän mukaansa myös välitunneille, Koski miettii.
– Robotti on vain yksi osa lisää kaikkeen siihen, mitä luokassa on ja tapahtuu. Meillä on hyvin joustavat opetusjärjestelyt luokassa ja erilaisia tukimuotoja käytössä, Koski sanoo.
Koulurobotti on pedagoginen ratkaisu, ei lääketieteellinen tai tekninen. Se luo uudenlaisia mahdollisuuksia lapsen osallisuudelle ja yhdenvertaisuudelle erikoistilanteissa.
– Koulu tuo toivoa ja tulevaisuutta. Oppilas saa muuta ajateltavaa, kun hän tekee samaa asiaa kuin muut ja pääsee osallistumaan luokkatovereidensa kanssa mukaviin yhteisiin toimintoihin. Se myös muistuttaa muuta luokkaa siitä, että meillä on tällainen oppilas. Ja oppilaat näkevät, että tekniikka on totta ja sitä voidaan käyttää arjessa, Kivalo sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ina KivaloerityisopettajaSophie Mannerheimin koulu, Stenbäckinkadun yksikkö/ Uusi lastensairaala
Puh:09 310 80455ina.kivalo@edu.hel.fiNina Daleviestintäasiantuntija
toimialaviestintä
Kuvat
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta kokoontuu tiistaina 26.11.202422.11.2024 12:24:52 EET | Tiedote
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan seuraava kokous pidetään tiistaina 26. marraskuuta klo 16.15. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Esityslistalla on muun muassa päätös varhaiskasvatusmaksujen kesälomahyvitysperiaatteiden tarkistamisesta 1.6.2025 alkaen. Esityslistalla on myös kasvatus- ja koulutuslautakunnan vastauksia nuorten aloitteisiin koskien medialukutaidon opettamista, kouluruoan ravintoarvoja sekä vastaus aloitteeseen paremmasta kouluruoasta. Lisäksi esityslistalla on seuraavat tilahankkeet: päätös osoitteeseen Puustellintie 6 sijoittuvien Malminkartanon ala-asteen, päiväkoti Lasten Kartanon esiopetuksen ja Apollon yhteiskoulun perusparannuksen ja laajennuksen tarveselvityksestä päätös Meri-Rastilassa osoitteeseen Jaluspolku 3 sijoittuvien päiväkotien ja peruskoulun perusparannuksen ja laajennuksen tarveselvityksestä lausunto Pasilaan osoitteeseen Radiokatu 20 toteutettavien päiväkoti Hertan korvaavien vuokratilojen hankesuunn
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätöstiedote 19.11.202419.11.2024 18:57:24 EET | Tiedote
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston tiistaina 19. marraskuuta pidetyn kokouksen päätöstiedote löytyy toimialan verkkosivuilta samoin kuin esityslista. Päätöstiedote Esityslista
Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto kokoontuu tiistaina 19.11.202415.11.2024 12:57:33 EET | Tiedote
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto kokoontuu tiistaina 19. marraskuuta klo 16.30. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Jaoston esityslistalla on muun muassa päätös perusopetuksen opetussuunnitelmamuutoksesta koskien toisen kotimaisen ja vieraiden kieltenopiskelun mahdollisuuksia 1.8.2025 alkaen. Päätösehdotus jäi edellisessä kokouksessa pöydälle. Jaoston kokouksen päätöstiedote julkaistaan kokouksen päätyttyä toimialan verkkosivuilla.
Päätöstiedote kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksesta 12.11.202412.11.2024 19:30:00 EET | Tiedote
Lautakunnan tiistaina 12. marraskuuta pidetyn kokouksen päätöstiedote on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Kokouksen esityslista on saatavilla toimialan verkkosivuilta.
Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta kokoontuu tiistaina 12.11.20248.11.2024 13:18:15 EET | Tiedote
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan seuraava kokous pidetään tiistaina 12. marraskuuta klo 16.15. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Esityslistalla on muun muassa toimialan talousarvion 2024 kolmas toteutumisennuste sekä lausunto kaupunginhallitukselle hallituksen esitysluonnoksesta perusopetuslain muuttamisesta koskien puhelimien ja muiden mobiililaitteiden käyttöä. Lisäksi esityslistalla on useita tilahankkeita: päätös ruotsinkielisen päiväkodin perustamisesta Kallion peruspiiriin, Linjojen osa-alueelle osoitteeseen Ensi Linja 1 lausunto Alppilassa osoitteessa Sturenkatu 6 sijaitsevaan Åshöjdens grundskola-koulurakennukseen sijoittuvien erityisopetustilojen hankesuunnitelmasta päätös Pitäjänmäkeen osoitteeseen Viinenkuja 6 toteutettavan peruskoulun ja päiväkodin perusparannuksen ja laajennuksen tarveselvityksestä päätös kulttuurikeskus Stoan perusparannukseen ja laajennukseen sijoittuvien työväenopiston ja Arbiksen tilojen tarveselvit
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme