Perusparannus suunnitteilla – Tullikamarin tapahtumat jäävät tauolle vuoden 2025 alusta

Muutoksen seurauksena tapahtumien määrä naapurissa sijaitsevalla Tavara-asemalla lisääntyy kevään aikana merkittävästi.

Tullikamarin historiallinen tiilirakennus kuvattuna punertavassa juhlavalaistuksessa tummansinistä iltataivasta vasten.
Tullikamarin viimeistä yökerhoa juhlitaan uudenvuodenaattona 31. joulukuuta. Laura Vanzo

Tampereella sijaitsevan konsertti- ja tapahtumatalon Tullikamarin perusparannuksen suunnitellaan alkavan lähitulevaisuudessa. Tämän seurauksena taloa hallinnoiva Tampereen Kulttuurikamari Oy väistyy kiinteistöstä toistaiseksi. Viimeiset keikat ja yökerhot legendaarisella Tullikamarilla järjestetään joulukuussa 2024, minkä jälkeen tilat tyhjennetään ja talo sulkee ovensa väliaikaisesti.

– Perusparannus on välttämätön, jotta kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus voi palvella tamperelaisia myös tulevaisuudessa. Väistymme urakan tieltä, mutta toimintamme jatkuu entistä laajempana naapurissa sijaitsevalla Tavara-asemalla. Kulttuuritapahtumien määrä 1 200 hengen talossa kasvaa merkittävästi, koska mahdollisimman suuri osa Tullikamarin keikoista ja yökerhoista siirtyy jatkossa sinne, kertoo Tampereen Kulttuurikamarin hallituksen puheenjohtaja Tero Viikari.

Vuonna 1901 valmistuneen Tullikamarin omistaa Tampereen kaupunki, joka myös päättää tulevan perusparannuksen aikataulusta. Kaupunki käsittelee asiaa seuraavan kerran valtuuston kokouksessa marraskuussa. Yli satavuotiaan talon kohentamiseen tähtäävä hanke on ollut näköpiirissä jo pitkään. Kaupunki on arvioinut perusparannuksen kestävän noin kaksi vuotta.

Hallittu siirtymä käynnistyy syksyn aikana

Yleisölle muutos näkyy käytännössä vasta tammikuussa. Tullikamari on auki normaalisti vuoden 2024 loppuun asti, ja viimeistä yökerhoa juhlitaan uudenvuodenaattona 31. joulukuuta. Toiminnan painopiste siirtyy kuitenkin hiljalleen kohti Tavara-asemaa, kun Tullikamarilla tehdään inventaariota ja talon varauskalenteri vuodelle 2025 on laitettu kiinni.

Jatkossa Tavara-aseman rooli monipuolisena tapahtumatalona vahvistuu. Historiallisessa rakennuksessa ryhdytään järjestämään heti vuoden alusta lähtien nykyistä enemmän kulttuuri- ja yritystapahtumia.

– Niiden määrä kasvaa vähintään puolitoistakertaiseksi. Tavara-asemalle siirtyvät esimerkiksi Tullikamarin suositut yökerhoillat Hang The DJ, Big Pop ja Meininkidisko. Myös keikkojen määrä lisääntyy. Tällä hetkellä kevään ohjelma alkaa olla jo hyvällä mallilla, ja lisää konsertteja julkistetaan pitkin syksyä, kertoo Tampereen Kulttuurikamarin ohjelmapäällikkö Janne Laurila.

Tampereen Kulttuurikamari on tuonut keikkoja, yökerhoja ja muita elävän kulttuurin tapahtumia Tullikamarille vuodesta 2001 lähtien. Tammikuussa 2023 yritys vahvisti tarjontaa entisestään avaamalla naapuriin uuden konsertti- ja tapahtumatalon Tavara-aseman.

Tullikamarin viimeistä yökerhoa juhlitaan uudenvuodenaattona 31. joulukuuta.
Laura Vanzo
Kuvassa näkyy Tavara-aseman maitokahvinvärinen julkisivu. Etuoven päälle on ripustettu Tavara-aseman logon muotoinen valokyltti. Rakennuksen taustalla näkyy sininen poutataivas pilvineen.
Tullikamarin perusparannus lisää tapahtumien määrää vajaan kahden vuoden ikään ehtineellä Tavara-asemalla merkittävästi.
Miikka Varila

Tampereen Kulttuurikamari Oy hallinnoi legendaarisen Tullikamarin ja tammikuussa 2023 avautuneen Tavara-aseman toimintaa. Tullikamarin punatiiliset tapahtuma- ja konserttisalit Pakkahuone ja Klubi tarjoavat vuosittain estradin noin 600 artistin keikoille aivan Tampereen rautatieaseman kupeessa. Tapahtumien määrä on kasvanut komeasti, kun Tullikamarin jugend-tyylinen pikkusisarus Tavara-asema on täydentänyt kehittyvän asemanseudun kulttuuritarjontaa omalla, raikkaalla kattauksellaan. Tampereen Kulttuurikamari järjestää myös Uusi Tampereen tapahtumakesää ja Valtteri-kaupunkifestivaalia.

www.tullikamari.fi

www.tavara-asema.fi