Lidl Suomi

Hinnat ja halvin ruokakauppa kiinnostavat – entäpä vastuullisuus? Mikä ruokakauppa on reiluin?

Jaa

Hinnat kiinnostavat kuluttajia ja kilpailu halvimmasta ruokakaupasta käy kiivaana. Kiinnostaako vastuullisuus samaan tapaan kuluttajia, ja miksi reiluimmasta ruokakaupasta ei tehdä samaan tapaan vertailuja kuin halvimmasta ruokakaupasta? Jos halvimman ostoskorin sijaan vertaillaan reiluinta ostoskoria, mikä ruokakauppa on voittaja?

Hinnat ja hinnanmuutokset kiinnostavat kuluttajia ja julkisuudessa esiintyy aika ajoin vertailuja halvimmasta ruokakaupasta. Lidl on tunnettu halvista hinnoistaan ja voittanut monia hintavertailuja. Entä miten käy, jos vertaillaankin ostoskorin reiluutta?

Jos vertailuun laitettaisiin valikoiman reiluus ja maksetut Reilun kaupan lisät, on Lidl Suomessa kokoaan merkittävästi suurempi toimija. Vuonna 2023 Lidl maksoi lähes 500 000 euroa Reilun kaupan lisiä, mikä on 20 prosenttia Suomessa kokonaisuudestaan maksetuista Reilun kaupan lisistä. Lidlin markkinaosuus Suomessa on noin 10 prosenttia, eli Lidl maksaa kokoonsa tuplasti enemmän Reilun kaupan lisiä.

– Monet yhdistävät hinnat vastuullisuuteen; halpa tuote mielletään vastuuttomaksi ja kallis vastuulliseksi. Hinta ei kuitenkaan kerro suoraan siitä, kuinka vastuullisesti tuote on tuotettu. Joillekin voikin tulla yllätyksenä, että Lidl on Reilun kaupan saralla merkittävä toimija. Kannustankin tutkimaan tuotteita ja tekemään vertailua siitä, missä on vastuullisin valikoima. Olisi kiinnostavaa saada vertailua esimerkiksi siitä, minkä ketjun suklaavalikoima on vastuullisin, pohtii Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.

Reiluun Kauppaan panostetaan vahvasti

Lidlillä myytiin tilikaudella 2023 yli 300 Reilun kaupan tuotetta. Lidlin valikoiman koko on noin 2500 tuotetta sekä viikoittain vaihtuvat erätuotteet. Lidlillä monissa tuoteryhmissä panostetaan Reiluun kauppaan. Kaikki Lidlissä myytävät ruusut ovat Reilun kaupan ruusuja. Lidlillä on Suomen laajin Reilun kaupan banaanivalikoima, kun hyllystä löytyvät sekä tavallinen Reilun kaupan banaani että luomu Reilun kaupan banaani. Lidlin omien suklaamerkkien Favorinan, Fin Carren ja Way to go -suklaiden kaakao on 100 % Reilun kaupan kaakaota.

– Kauppojen valikoimapäätöksillä on valtava merkitys maailman ruokatuottajien toimeentuloon ja arkeen. Lisäksi Reilun kaupan sertifioidut tuotteet auttavat yrityksiä vastaamaan EU:n uuteen yritysvastuusääntelyyn. Lidlin kunnianhimoinen sitoutuminen Reiluun kauppaan tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden valita ostoskoriinsa monipuolisesti – ja myös edullisesti tuotteita, joiden tuotannossa on huomioitu Reilun kaupan kriteerien mukaisesti ihmiset ja ympäristö, kertoo Reilu kauppa ry:n asiakkuusjohtaja Heli Le.

Reilun kaupan merkki

Reilun kaupan merkki on tuotteissa, jotka täyttävät Reilun kaupan kriteerit. Kriteerien tarkoituksena on luoda kestävää kehitystä ja varmistaa, että tuottajat hyötyvät, kun kuluttaja valitsee Reilun kaupan tuotteen. Reilun kaupan kriteereillä vaikutetaan sekä ihmisten että ympäristön hyvinvointiin. Ulkopuolinen valvonta varmistaa, että kriteerejä noudetaan läpi koko tuotantoketjun.

Lisätiedot:

Lidlin viestintä, media@lidl.fi, p. (09) 2345 6400
Reilu kauppa ry, asiakkuusjohtaja Heli Le, heli.le@fairtrade.fi, +358 40 546 4883

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Näin suomalaiset viettävät joulua – kinkku on joulupöydän kunkku ja jouluruokaa syödään kolme päivää16.12.2024 09:55:04 EET | Tiedote

Lidlin teettämistä tutkimuksista selviää, miten suomalaiset viettävät joulua.* Kysyttäessä joulupöydän tärkeimpiä ruokia on kinkku ykkönen 64 prosentilla. Kuitenkin joulupöytään aiotaan eniten lisätä kasvisvaihtoehtoja ja eniten vähentää lihavaihtoehtoja. Jouluna tehdään sekä itse että ostetaan valmista: 37 prosenttia aikoo tehdä jouluruuat pääosin itse, 45 prosenttia aikoo valmistaa puoliksi itse ja puoliksi ostaa valmista. Tärkein itse valmistettava jouluruoka on riisipuuro 55 prosentilla. Jouluruokaa syödään useimmiten kolme päivää, ja joulupöydässä on tyypillisesti 5–9 henkilöä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye