Hinnat ja halvin ruokakauppa kiinnostavat – entäpä vastuullisuus? Mikä ruokakauppa on reiluin?

Hinnat kiinnostavat kuluttajia ja kilpailu halvimmasta ruokakaupasta käy kiivaana. Kiinnostaako vastuullisuus samaan tapaan kuluttajia, ja miksi reiluimmasta ruokakaupasta ei tehdä samaan tapaan vertailuja kuin halvimmasta ruokakaupasta? Jos halvimman ostoskorin sijaan vertaillaan reiluinta ostoskoria, mikä ruokakauppa on voittaja?

Hinnat ja hinnanmuutokset kiinnostavat kuluttajia ja julkisuudessa esiintyy aika ajoin vertailuja halvimmasta ruokakaupasta. Lidl on tunnettu halvista hinnoistaan ja voittanut monia hintavertailuja. Entä miten käy, jos vertaillaankin ostoskorin reiluutta?

Jos vertailuun laitettaisiin valikoiman reiluus ja maksetut Reilun kaupan lisät, on Lidl Suomessa kokoaan merkittävästi suurempi toimija. Vuonna 2023 Lidl maksoi lähes 500 000 euroa Reilun kaupan lisiä, mikä on 20 prosenttia Suomessa kokonaisuudestaan maksetuista Reilun kaupan lisistä. Lidlin markkinaosuus Suomessa on noin 10 prosenttia, eli Lidl maksaa kokoonsa tuplasti enemmän Reilun kaupan lisiä.

– Monet yhdistävät hinnat vastuullisuuteen; halpa tuote mielletään vastuuttomaksi ja kallis vastuulliseksi. Hinta ei kuitenkaan kerro suoraan siitä, kuinka vastuullisesti tuote on tuotettu. Joillekin voikin tulla yllätyksenä, että Lidl on Reilun kaupan saralla merkittävä toimija. Kannustankin tutkimaan tuotteita ja tekemään vertailua siitä, missä on vastuullisin valikoima. Olisi kiinnostavaa saada vertailua esimerkiksi siitä, minkä ketjun suklaavalikoima on vastuullisin, pohtii Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.

Reiluun Kauppaan panostetaan vahvasti

Lidlillä myytiin tilikaudella 2023 yli 300 Reilun kaupan tuotetta. Lidlin valikoiman koko on noin 2500 tuotetta sekä viikoittain vaihtuvat erätuotteet. Lidlillä monissa tuoteryhmissä panostetaan Reiluun kauppaan. Kaikki Lidlissä myytävät ruusut ovat Reilun kaupan ruusuja. Lidlillä on Suomen laajin Reilun kaupan banaanivalikoima, kun hyllystä löytyvät sekä tavallinen Reilun kaupan banaani että luomu Reilun kaupan banaani. Lidlin omien suklaamerkkien Favorinan, Fin Carren ja Way to go -suklaiden kaakao on 100 % Reilun kaupan kaakaota.

– Kauppojen valikoimapäätöksillä on valtava merkitys maailman ruokatuottajien toimeentuloon ja arkeen. Lisäksi Reilun kaupan sertifioidut tuotteet auttavat yrityksiä vastaamaan EU:n uuteen yritysvastuusääntelyyn. Lidlin kunnianhimoinen sitoutuminen Reiluun kauppaan tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden valita ostoskoriinsa monipuolisesti – ja myös edullisesti tuotteita, joiden tuotannossa on huomioitu Reilun kaupan kriteerien mukaisesti ihmiset ja ympäristö, kertoo Reilu kauppa ry:n asiakkuusjohtaja Heli Le.

Reilun kaupan merkki

Reilun kaupan merkki on tuotteissa, jotka täyttävät Reilun kaupan kriteerit. Kriteerien tarkoituksena on luoda kestävää kehitystä ja varmistaa, että tuottajat hyötyvät, kun kuluttaja valitsee Reilun kaupan tuotteen. Reilun kaupan kriteereillä vaikutetaan sekä ihmisten että ympäristön hyvinvointiin. Ulkopuolinen valvonta varmistaa, että kriteerejä noudetaan läpi koko tuotantoketjun.

Lisätiedot:

Lidlin viestintä, media@lidl.fi, p. (09) 2345 6400
Reilu kauppa ry, asiakkuusjohtaja Heli Le, heli.le@fairtrade.fi, +358 40 546 4883

Lidl ottaa käyttöön 20 prosentin alennuksen punalappuihin1.10.2024 13:41:28 EEST | Tiedote

Punalaputettujen tuotteiden osto on valtavirtaistunut ja on nykyisin arkipäivää. Lidl laittaa tuotteet alennukseen poikkeuksellisen aikaisin: monien kylmätuotteiden kohdalla jo kuusi päivää ennakkoon tai kuivatuotteen kohdalla jopa monta kuukautta ennakkoon. Lokakuun alusta alkaen näiden tuotteiden alennus on ensin 20 prosenttia, ja osa tuotteista saa viimeisenä myyntipäivänä 50 prosentin alennuksen.

Muovikasseja ostetaan yhä liikaa – kääntäisikö ”kestokassikalja” muovikassien kulutuksen laskuun?27.9.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ostavat liikaa muovikasseja. EU:n yhteisenä tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä muovikasseja ostetaan vuodessa alle 40 kappaletta kansalaista kohden. Suomi on tästä vielä kaukana: suomalaiset käyttävät keskimäärin 62 muovikassia vuodessa. Vuoden takaisia tilastoja tarkasteltaessa touko-elokuu nousee esiin ajankohtana, jolloin muovikasseja ostettiin Lidleistä eniten.

Takaisinveto: Grillimaisterin naudan ulkofileepihvissä salmonellaa16.9.2024 16:00:05 EEST | Tiedote

Lidl vetää myynnistä erän Grillimaisterin 200 gramman naudan ulkofileepihvejä. Tuote-erässä on todettu salmonellaa. Takaisinveto koskee vain tuotteita, joiden viimeinen käyttöpäivä on 27.8.2024. Tuote on ollut myynnissä kaikissa Suomen Lidl-myymälöissä. Tuote: Grillimaisteri mureutettu naudan ulkofileepihvi Pakkauskoko: 200 g Viimeinen käyttöpäivä: 27.8.2024 Erätunnus: 670306432397 Lidl pyytää kyseisen erän tuotteita ostaneita ja pakastaneita asiakkaitaan palauttamaan tuotteet Lidl-myymälään, jossa tuotteen hinta hyvitetään. Lidl pahoittelee asiakkaille aiheutuvaa ylimääräistä vaivaa. Salmonella tuhoutuu kuumennettaessa 70 asteeseen. Mikäli liha on kypsennetty ja keittiöhygieniasta huolehdittu, on tartuntavaara hyvin pieni. Tartuntaa epäiltäessä on syytä ottaa yhteys lääkäriin. Lisätietoja asiakkaille: Lidlin asiakaspalvelu, https://asiakaspalvelu.lidl.fi/ Lisätietoja medialle: Lidlin viestintä, media@lidl.fi, 09 2345 6400 Takaisinveto tehdään, kun tuote on tai sen epäillään olevan ter