KOFF Jouluolut tulee Nurmijärveltä, uudistavan viljelyn menetelmiä käyttävältä Myyrinmaan tilalta

Vuodesta 1987 valmistetun Suomen vanhimman ja suosituimman jouluoluen mallasohra on tänä vuonna viljelty Myyrinmaan tilalla Nurmijärven Perttulassa. KOFF Jouluoluen mallasohran voi jo 17. kerran jäljittää pellolleen. Edellisvuosien tapaan mallasohra on viljelty uudistavan viljelyn menetelmiä käyttäen. KOFF Jouluolut on Itämeri-ystävällinen olut.

Myyrinmaan tilaa pitää Jussi Myyrinmaa (kuvassa), jonka suvulla tila on ollut peräti vuodesta 1782. Tuolloin tila perustettiin kruunun ylijäämämaista. Viljelijävastuun Jussi Myyrinmaa otti 1997.

KOFF Jouluoluen viljelijä on jälleen valittu mallastaja Viking Maltin sopimusviljelijöistä. Mallasohran matkan voi näin jäljittää pellosta pöytään. Viking Maltin suorittaman auditoinnin lisäksi Baltic Sea Action Group (BSAG) arvioi tilan toiminnan Itämeri-ystävällisyyden. Auditoinnissa ja arviossa tarkastellaan muun muassa tilan viljelyä, lajikkeiden valintaa, lannoitusta, viljelykiertoa, ohran kuivaamista ja varastointia. Tärkeää on, että kaikki resurssit, jotka peltoon laitetaan, saadaan sieltä myös takaisin.

Käytännössä uudistavan viljelyn menetelmillä tarkoitetaan sitä, että hyvän sadon lisäksi tavoitellaan maaperän kasvukunnon parantamista, luonnon monimuotoisuuden ja maan hiilivaraston kasvua sekä toimivaa vesitaloutta. Kaikkiin näihin tavoitteisiin tähdätään tilannetajuisesti, toisin sanoen kunkin tilan tarpeet ja mahdollisuudet huomioiden, tuotantotavasta ja -suunnasta riippumatta.

Uudistavan viljelyn menetelmiä Myyrinmaan tilalla on käytetty jo kymmenisen vuotta, jolloin suorakylvö aloitettiin. Maata muokataan mahdollisimman vähän ja maa on kasvipeitteisenä ympäri vuoden. Tilalla käytetään viljan kuivaamiseen bioenergiaa, joka saadaan omasta metsästä. Peltojen reunoilla on kukkakaistoja, joiden hunajakukat houkuttelevat pölyttäjiä.

”Viime vuosina mukaan ovat tulleet myös kerääjäkasvit, joilla haetaan maan multavuutta, lisää juurimassaa ja siten eliöille paremmat olosuhteet. Uudistavan viljelyn menetelmät ovat parantaneet tilan maaperää, esimerkiksi lierojen määrä on lisääntynyt huomattavasti. Ilmastotyössä jokaisella on oma vastuunsa, myös meillä viljelijöillä”, kertoo viljelijä Jussi Myyrinmaa.

Omaa maata Myyrinmaan tilalla on noin 80 hehtaaria, vuokramaineen puitavaa alaa on yli 300 hehtaaria. Tilalla viljellään paljon erilaisia kasveja - leipäviljoja, mallasohraa, kuminaa ja sokerijuurikasta. KOFF Jouluoluen ohra on Vanille- ohramallaslajike.

”Tämän vuoden jouluoluen tuottajalla, Jussi Myyrinmaalla, on vahva visio tilansa kehittämisestä ja uudistavan viljelyn työkalupakin hyödyntämisestä mallasohran viljelyssä. Jussi panostaa uuden oppimiseen, joka on keskeistä uudistavassa viljelyssä, ja hän osallistuu aktiivisesti tiedon- ja kokemustenjakoon niin viljelijäverkostoissa kuin tutkimushankkeissa”,  kertoo Baltic Sea Action Groupin Sofia Seivo.

Sinebrychoff valmistaa kaikki juomansa hiilineutraalisti, eli Keravan panimolla tai virvoitusjuomaosastolla ei käytetä lainkaan hiilipohjaista energiaa. Lisäksi pienet, jäljelle jääneet päästöt tuotannossa on ilmastoyksiköitä hyödyntäen kumottu. Uudistavan viljelyn menetelmin kasvatetun mallasohran määrä on tarkoitus nostaa Carlsberg-konsernissa 100 %:iin vuoteen 2040 mennessä, konsernin Yhdessä kohti NOLLAA ja edemmäs -vastuullisuusohjelman mukaisesti.

” Uudistavalla viljelyllä ja maatalouden ilmastopäästöjen pienentämisellä on merkittävä rooli vastuullisuusohjelmassamme Yhdessä kohti NOLLAA ja edemmäs. KOFF Jouluoluen mallasohra on tuotettu uudistavan viljelyn menetelmiä käyttäen tavoitteena parantaa maan kasvukuntoa ja lisätä hiilensidontaa. Uudistava viljelymenetelmä tukee myös luonnon monimuotoisuutta sekä vähentää ravinnehuuhtoumia vesistöihin. Sinebrychoff on edelläkävijä, joka muuttuvassa toimintaympäristössä haluaa esitellä kestäviä toimintatapoja ruoantuotannon arvoketjussa. Oma tuotantomme on hiilineutraalia ja jatkossa katse kohdistuu arvoketjumme eri osa-alueisiin ilmastopäästöjen vähentämiseksi”, kertoo Sinebrychoffin ympäristökoordinaattori Hanna Palomäki.

KOFF Jouluolut tuotiin ensimmäisen kerran markkinoille vuonna 1987. Se on kullanruskea, pehmeä ja täyteläinen wieniläistyylinen lager. Tummaksi paahdettu ohramallas ja Saaz-humala tuovat olueen joulun aromeja. KOFF Jouluolut on saatavilla lasipullossa ja tölkissä 4,5 % vahvuisena, matkustajaliikenteessä laivoilla myynnissä on myös 6,0 % versio.

Lue lisää Yhdessä kohti NOLLAA -ohjelmasta: https://www.sinebrychoff.fi/vastuu/tavoitteemme/

Tuotetiedot:

KOFF Jouluolut 4,5 %
Olut
Ainesosat: vesi, ohramallas, ohra, humala.
Oluttyyppi: Wieniläistyylinen lager
Alkoholi: 4,5 til-%
Kantavierre: 12,2 %Plato
Väri: 40 EBC