Nobia Finland Oy sopeuttaa toimintaansa

Pitkään jatkuneen haastavan markkinatilanteen seurauksena, Nobia Finland Oy joutuu sopeuttamaan toimintaansa. Yhtiössä päättyneiden muutosneuvotteluiden tuloksena tavoiteltuihin säästöihin päästään vähentämällä 35 henkilöä yhtiön eri toiminnoista. Nobia Finland tunnetaan Suomessa Novart-keittiöbrändistään.

– On surullista, että olemme tilanteessa, jossa joudumme vähentämään ammattitaitoisia ja sitoutuneita kollegoita heikon markkinatilanteen seurauksena. Tiedämme, että kaikki ovat näinä vaikeina aikoina tehneet parhaansa, mutta valitettavasti olemme pakotettuja sopeuttamaan edelleen toimintaamme kysyntää vastaavaksi varmistaaksemme yhtiön toimintaedellytykset, Nobia Finland Head of Sales Kari Roos kertoo.

Asuntorakentamisen matala taso vaikuttaa voimakkaasti keittiöiden kysyntään ja siten Nobia Finlandin liiketoimintaan. Lisäksi yleinen heikko talouskehitys on osaltaan vaikuttanut kysynnän heikentymiseen. Tästä johtuen, Nobia Finland Oy joutuu sopeuttamaan toimintaansa.

Alun perin muutosneuvotteluiden arvioitiin johtavan enimmillään 45 työtehtävän vähenemiseen. Neuvottelujen tuloksena tavoiteltuihin säästöihin päästään vähentämällä 35 henkilöä yhtiön eri toiminnoista sekä lomauttamalla henkilöstöä.

Viime vuosien aikana Nobia Finland on tehnyt useita muutoksia toimintansa tehostamiseksi ja kilpailukykynsä ylläpitämiseksi. Muun muassa viime vuonna neljä keittiöbrändiä yhdistettiin yhdeksi Novart-brändiksi.

– Tehostamalla yhteistyötä ja kehittämällä toimintatapoja pystymme jatkossakin ylläpitämään kilpailukykymme haastavassa toimintaympäristössä. Tarve uusille keittiöille on edelleen olemassa niin uudistuotannossa kuin saneerauksessakin. Toteuttamalla strategiaamme ja säilyttämällä asemamme suunnittelun ja kestävän kehityksen edelläkävijänä, olemme valmiita ja vahvoja kysynnän jälleen kääntyessä kasvuun, Kari Roos jatkaa.

Kari Roos
Head of Sales
Nobia Finland

+358-(0)40 730 28 45
kari.roos@novart.fi

Novart-brändillä on vahvat perinteet suomalaisessa keittiöliiketoiminnassa ja Novart on edelleen yksi Suomen suurimmista keittiökalustevalmistajista. Novart on perusteetu vuonna 1989, mutta yrityksen juuret ulottuvat jo vuoteen 1945, jolloin nykyinen Nastolan tehdas perustettiin. Kotimainen tuotanto vähentää logistiikkaa ja keskittyy kestävään kehitykseen. Ennen vuotta 2023, Novart tunnettiin keittiömerkeistään Keittiömaailma, A la Carte ja Petra.

www.novart.fi

Nobia

Vuodesta 1998 lähtien Nobia Finland ja Novart ovat olleet osa Nobia-konsernia, joka on Euroopan johtava keittiökalustevalmistaja. Nobia suunnittelee, valmistaa ja myy keittiöitä 13 vahvan brändinsä kautta, kuten Novart ja HTH Suomessa, Marbodal Ruotsissa ja Magnet Isossa-Britanniassa. Nobia toteuttaa vuosittain noin 300 000 keittiöunelmaa ja on osa miljoonien ihmisten arkea. Nobian tavoitteena on olla alan edelläkävijä kestävässä kehityksessä sekä muotoilussa. Nobia-konsernissa työskentelee noin 4 500 henkilöä ja liikevaihto on noin 12 miljardia Ruotsin kruunua. Yhtiön osake on listattu Nasdaq Stockholmissa tunnuksella NOBI.

www.nobia.com