Kom ihåg att beakta fastighetsegendomen i intressebevakningsfullmakten
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kampanj I egna händer påminner igen om att upprätta en intressebevakningsfullmakt. I oktober ligger särskilt fokus på fastighetsegendom: det vore bra att nämna fastigheter separat i fullmakten för att affärer med egnahemshus eller sommarstugor ska vara smidigare. Det finns också en ny digital tjänst för fullmäktige: egendomsförteckningen kan nu göras elektroniskt i Intressebevakningens e-tjänst.
Varje myndig person borde ha en intressebevakningsfullmakt för den händelse att personen ibland inte själv kan sköta sina egna ärenden. Att färdigt upprätta en intressebevakningsfullmakt i den egna dokumentportföljen gör det lättare att sköta ärenden i framtiden, eftersom man i den kan fastställa vem som sköter sina egna ärenden och på vilket sätt.
Kampanjen I egna händer som inleddes år 2022 har lyft fram intressebevakningsfullmakten i olika medier genom att berätta om dess roll i underlättandet av livet med hjälp av människonära berättelser. Information om intressebevakningsfullmakten har också spridits vidare med hjälp av ett partnernätverk som består av över 90 organisationer. Den sista delen av kampanjen som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata leder syns i oktober bland annat på Yle TV1, sociala medier och på webben.
– Antalet ärenden som gäller intressebevakningsfullmakter vid vårt ämbetsverk har ökat betydligt i år. Även om antalet förväntas öka ytterligare, effektiviserar våra nya digitala tjänster vår verksamhet och underlättar den fullmäktiges uppgifter, berättar kommunikations- och marknadsföringsdirektör Liinu Lehto vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
– Ett varmt tack till vårt partnernätverk, med hjälp av vilket vi har kunnat sprida budskapet om intressebevakningsfullmakten på bred front runt om i Finland. Även om det nu är dags att avsluta kampanjen fortsätter arbetet för att öka kännedomen om intressebevakningsfullmakten. I slutet av året låter vi ännu göra en kännedomsenkät där vi får intressant information om bland annat antalet personer som gjort en intressebevakningsfullmakt samt attityderna till fullmakten, tillägger Lehto.
Fastighetsaffärer blir smidigare genom att lägga till ett omnämnande om fastigheter i intressebevakningsfullmakten
Om överlåtelsen av en fastighetsegendom inte nämns i intressebevakningsfullmakten i uppgifterna om den fullmäktige, kan till exempel försäljningen av en sommarstuga fördröjas. Därför lönar det sig att beakta detta redan i upprättandet av fullmakten, även om man inte äger fastighetsegendom vid den tidpunkten. Även i en befintlig intressebevakningsfullmakt kan fastighetsärendet uppdateras så länge som fullmaktsgivaren förstår ärendets innebörd.
Om en fastighetsöverlåtelse inte nämns i fullmakten, måste en intressebevakare först förordnas för fullmaktsgivaren för affären. Den förordnade intressebevakaren måste ännu be Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata om tillstånd för fastighetsaffären. Hela processen kan då ta sammanlagt flera månader.
Rekommendationerna för fullmaktens innehåll kan kontrolleras till exempel med hjälp av checklistan i Suomi.fi-guiden. I intressebevakningsfullmakten lönar det sig att utöver en första och andrahandsfullmäktig utse en så kallad ersättare som inte är jävig att sköta en fastighetsaffär. Personen kan till exempel vara en vän eller någon annan pålitlig person.
Digitaliseringen effektiviserar ibruktagandet av intressebevakningsfullmakter
I den nya e-tjänsten för intressebevakning vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har man i oktober tagit i bruk möjligheten att göra upp en egendomsförteckning elektroniskt. Upprättandet av egendomsförteckningen är den fullmäktiges första uppdrag: uppgifterna om fullmaktsgivarens egendom måste sammanställas inom tre månader från det att den fullmäktiges uppdrag inleddes.
Tidigare satsningar på digital utveckling har redan gett resultat. Den webblankett som togs i bruk på våren och den nya tekniken effektiverade avsevärt fastställandet av intressebevakningsfullmakter, då till exempel den halvtimme som tidigare användes till inskrivning nu kan användas till andra uppgifter. Målet är att en så stor del som möjligt av ansökningarna om fastställande i fortsättningen ska göras elektroniskt till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Redan nu kommer 40 procent av ansökningarna till ämbetsverket via en webblankett i stället för i pappersform.
Vad är en intressebevakningsfullmakt? |
|||
|
|||
Nyckelord
Kontakter
Liinu LehtoKommunikations och marknadsföringsdirektör
Tel:0295 535 385liinu.lehto@dvv.fiBilder
Länkar
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Kampanjen "I egna händer"
Syftet med kampanjen ”I egna händer” är att öka medvetenheten om intressebevakningsfullmakt och uppmuntra alla myndiga personer att göra den. En fullmakt är ett sätt att ge någon befogenhet att ta hand om dina angelägenheter när du inte längre kan göra det själv.
Partnerna i kampanjen I egna händer år 2024 är Finansministeriet, Social- och hälsovårdsministeriet och Justitieministeriet. Kampanjen kommer att avslutas 2024.
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i morgon12.11.2024 08:05:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 12 november 2024 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns till exempel på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 13 november 2024. I samband med den årliga uppdateringen avlägsnas personer vars bostadsort har varit okänd i över två år från Finlands folkmängd. Ändringen gäller ungefär 3900 personer.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa huomenna12.11.2024 08:05:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 12.11.2024 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy esimerkiksi Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 13.11.2024 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä Suomen väkiluvusta poistetaan henkilöt, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Muutos koskee noin 3900 henkilöä.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland tomorrow12.11.2024 08:05:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 12 November 2024 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed in places such as the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 13 November 2024. The annual update to the population number involves removing people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 3900 persons.
Finländarna är väl förberedda för att ta emot meddelanden från myndigheterna digitalt4.11.2024 09:03:00 EET | Pressmeddelande
Finland håller stegvis på att övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. I första hand syns ändringen i formen i vilken myndigheternas handlingar, såsom beslut och andra viktiga delgivningar, skickas. För närvarande postas breven i regel i pappersform om personen inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden eller på annat sätt gett sitt samtycke till att ta emot digitala meddelanden. I framtiden kommer de som använder den offentliga förvaltningens digitala tjänster också i första hand att få brev som gäller deras ärenden i digital form, och inget separat samtycke efterfrågas längre.
Suomalaisilla on hyvät valmiudet siirtyä vastaanottamaan viranomaisviestit digitaalisesti4.11.2024 09:03:00 EET | Tiedote
Suomi on siirtymässä asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasioinnissa. Ensimmäisenä muutos näkyy siinä, missä muodossa viranomaiset lähettävät asiakirjat, kuten päätökset ja muut tärkeät tiedoksiannot. Tällä hetkellä kirjeet postitetaan lähtökohtaisesti paperisina, ellei henkilö ole ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestejä tai antanut viranomaiselle muulla tavoin suostumustaan digitaalisten viestien vastaanottamiseen. Tulevaisuudessa henkilöt, jotka käyttävät julkishallinnon digitaalisia palveluja, saavat myös asiointiinsa liittyvät kirjeet ensisijaisesti digitaalisessa muodossa, eikä erillistä suotumusta enää kysytä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum