Muista huomioida kiinteistöomaisuus edunvalvontavaltuutuksessa
Digi- ja väestötietoviraston Omissa käsissä -kampanja muistuttaa jälleen tekemään edunvalvontavaltakirjan. Esillä lokakuussa on erityisesti kiinteistöomaisuus: siitä olisi hyvä mainita valtakirjassa erikseen, jotta omakotitalon tai kesämökin kauppa olisi sujuvampaa. Valtuutetuille on myös uusi digipalvelu: omaisuusluettelon voi nyt tehdä sähköisesti Edunvalvonnan asiointipalvelussa.
Jokaisella täysi-ikäisellä olisi syytä olla olemassa edunvalvontavaltakirja siltä varalta, että omia asioita ei joskus pysty itse hoitamaan. Edunvalvontavaltakirjan tekeminen valmiiksi omaan asiakirjasalkkuun helpottaa asioiden hoitamista tulevaisuudessa, koska siinä voi määritellä, kuka omia asioita hoitaa ja millä tavalla.
Vuonna 2022 alkanut Omissa käsissä -kampanja on tuonut edunvalvontavaltuutusta esille eri medioissa kertomalla sen elämää helpottavasta roolista ihmisläheisten tarinoiden avulla. Tietoa edunvalvontavaltuutuksesta on saatu eteenpäin myös yli 90 organisaatiosta koostuvan kumppaniverkoston voimin. Digi- ja väestötietoviraston luotsaaman kampanjan viimeinen osuus näkyy lokakuussa muun muassa Ylen TV1-kanavalla, sosiaalisessa mediassa ja muualla verkossa.
– Edunvalvontavaltuutusasioiden määrä on kasvanut virastossamme tänä vuonna huomattavasti. Vaikka määrän odotetaan kasvavan edelleen, uudet digipalvelumme tehostavat toimintaamme ja helpottavat valtuutettujen tehtäviä, kertoo viestintä- ja markkinointijohtaja Liinu Lehto Digi- ja väestötietovirastosta.
– Lämmin kiitos kumppaniverkostollemme, jonka avulla olemme voineet välittää sanomaa edunvalvontavaltuutuksesta laajalla rintamalla ympäri Suomen. Vaikka kampanjan loppuhuipennus on nyt käsillä, työ edunvalvontavaltuutuksen tunnettuuden puolesta jatkuu. Loppuvuodesta teetämme vielä tunnettuustutkimuksen, josta saamme mielenkiintoista tietoa muun muassa edunvalvontavaltuutuksen tehneiden määristä sekä asenteista valtuutusta kohtaan, Lehto lisää.
Kiinteistökauppa sujuvoituu lisäämällä maininta kiinteistöistä edunvalvontavaltakirjaan
Jos kiinteistöomaisuuden luovuttamista ei mainita edunvalvontavaltakirjassa valtuutetun tehtävissä, voivat esimerkiksi mökkikaupat viivästyä. Siksi asia kannattaa huomioida jo valtakirjaa laatiessa, vaikka kiinteistöomaisuutta ei vielä sillä hetkellä omistaisi. Myös jo olemassa olevaan edunvalvontavaltakirjaan kiinteistöasian voi päivittää niin kauan, kun valtuuttaja ymmärtää asian merkityksen.
Jos kiinteistön luovuttamista ei ole mainittu valtakirjassa, valtuuttajalle täytyy ensin määrätä edunvalvoja kauppaa varten. Määrätyn edunvalvojan pitää vielä pyytää Digi- ja väestötietovirastolta lupaa kiinteistökauppaan. Aikaa voi tässä vierähtää yhteensä useita kuukausia.
Suositukset valtakirjan sisältöön voi tarkastaa esimerkiksi Suomi.fi-oppaassa olevan tarkistuslistan avulla. Edunvalvontavaltakirjassa kannattaa ensi- ja toissijaisen valtuutetun lisäksi nimetä niin sanottu varavaltuutettu, joka ei ole esteellinen hoitamaan kiinteistökauppaa. Hän voi olla esimerkiksi ystävä tai muu luotettu henkilö.
Digitalisaatio tehostaa edunvalvontavaltuutusten käyttöönottoa
Digi- ja väestötietoviraston uudessa Edunvalvonnan asiointipalvelussa on lokakuussa otettu käyttöön mahdollisuus laatia omaisuusluettelo sähköisesti. Omaisuusluettelon tekeminen on edunvalvontavaltuutetun ensimmäinen tehtävä: tiedot valtuuttajan omaisuudesta on koottava kolmen kuukauden kuluessa valtuutetun tehtävän alkamisesta.
Aiemmat panostukset digikehitykseen ovat jo tuottaneet tulosta. Keväällä käyttöönotettu verkkolomake ja uusi taustateknologia tehostivat edunvalvontavaltuutusten vahvistamista huomattavasti, kun esimerkiksi kirjaamiseen aiemmin käytetty puolituntinen voidaan nyt käyttää muihin tehtäviin. Tavoitteena on, että mahdollisimman suuri osa vahvistamishakemuksista tehtäisiin Digi- ja väestötietovirastoon jatkossa sähköisesti. Nyt jo 40 prosenttia hakemuksista saapuu virastoon paperin sijaan verkkolomakkeella.
Mikä on edunvalvontavaltuutus? | |||
|
|||
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liinu LehtoViestintä- ja markkinointijohtaja
Viestinnän johtaminen ja mediayhteydet
Kuvat
Linkit
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Omissa käsissä -kampanja
Omissa käsissä -kampanjan tavoitteena on lisätä edunvalvontavaltuutuksen tunnettuutta ja kannustaa jokaista täysi-ikäistä tekemään edunvalvontavaltuutus. Edunvalvontavaltuutuksella voi valtuuttaa haluamansa henkilön huolehtimaan asioistaan sitten, kun ei itse siihen enää pysty.
Omissa käsissä -kampanjan päätukijat vuonna 2024 ovat oikeusministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö ja valtiovarainministeriö. Kampanja päättyy vuoden 2024 lopussa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i morgon12.11.2024 08:05:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 12 november 2024 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns till exempel på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 13 november 2024. I samband med den årliga uppdateringen avlägsnas personer vars bostadsort har varit okänd i över två år från Finlands folkmängd. Ändringen gäller ungefär 3900 personer.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa huomenna12.11.2024 08:05:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 12.11.2024 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy esimerkiksi Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 13.11.2024 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä Suomen väkiluvusta poistetaan henkilöt, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Muutos koskee noin 3900 henkilöä.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland tomorrow12.11.2024 08:05:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 12 November 2024 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed in places such as the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 13 November 2024. The annual update to the population number involves removing people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 3900 persons.
Finländarna är väl förberedda för att ta emot meddelanden från myndigheterna digitalt4.11.2024 09:03:00 EET | Pressmeddelande
Finland håller stegvis på att övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. I första hand syns ändringen i formen i vilken myndigheternas handlingar, såsom beslut och andra viktiga delgivningar, skickas. För närvarande postas breven i regel i pappersform om personen inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden eller på annat sätt gett sitt samtycke till att ta emot digitala meddelanden. I framtiden kommer de som använder den offentliga förvaltningens digitala tjänster också i första hand att få brev som gäller deras ärenden i digital form, och inget separat samtycke efterfrågas längre.
Suomalaisilla on hyvät valmiudet siirtyä vastaanottamaan viranomaisviestit digitaalisesti4.11.2024 09:03:00 EET | Tiedote
Suomi on siirtymässä asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasioinnissa. Ensimmäisenä muutos näkyy siinä, missä muodossa viranomaiset lähettävät asiakirjat, kuten päätökset ja muut tärkeät tiedoksiannot. Tällä hetkellä kirjeet postitetaan lähtökohtaisesti paperisina, ellei henkilö ole ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestejä tai antanut viranomaiselle muulla tavoin suostumustaan digitaalisten viestien vastaanottamiseen. Tulevaisuudessa henkilöt, jotka käyttävät julkishallinnon digitaalisia palveluja, saavat myös asiointiinsa liittyvät kirjeet ensisijaisesti digitaalisessa muodossa, eikä erillistä suotumusta enää kysytä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme