”Mikään ei tunnu niin tärkeältä kuin toivo” – Finlandia-palkitun Anne-Maija Aallon trilogia päättyy vangitsevaan Unohdettujen kirjaan

Unohdettujen kirja piirtää vavahduttavan tulevaisuuskuvan maailmasta, jossa ihmisyys on vaarassa kadota.

Ilmestyy 10.10.2024

Julman, sortovaltaisen Unionin alueelta pakoon päässyt Mai on ollut viikkoja pakolaisleirillä, ilman tietoa rakastettunsa Satomin ja taakse jääneen perheensä kohtalosta. Viimein hän näkee vilauksen Satomista uutisissa.

Satomin tilanne on epätoivoinen, hänen muistinsa on nollattu ihmistutkimuslaitoksessa. Kun Maille tarjoutuu mahdollisuus yrittää pelastaa rakkaimpansa, hän tarttuu uhkayritykseen empimättä.

Unohdettujen kirja on Anne-Maija Aallon nuorille aikuisille suunnatun kolmiosaisen sarjan viimeinen teos. Korennosta alkaneen sarjan toinen osa, Mistä valo pääsee sisään, palkittiin lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandialla vuonna 2021.

Uutuusteos palaa aiemmista kirjoista tuttuihin Main ja Satomin hahmoihin ja pohtii heidän kauttaan unohtamista: heitä, jotka unohdetaan ja heitä, jotka haluaisivat unohtaa. Romaani käsittelee hyvin synkkiäkin aiheita tyttöjen alistamisesta ja vallankäytöstä sisäistettyyn häpeään.

Aalto ei ole halunnut sarjassaan välttää rankkojen aiheiden käsittelemistä, vaikka tiedostaakin, että uutisia ja yhteiskunnallista keskustelua seuraavana niitä toisinaan vyöryy silmille enemmän kuin tarpeeksi. Hän ajattelee, että olisi nuorten aliarvioimista jättää vaikeat aiheet pois fiktiosta vain, jotta he eivät joutuisi käsittelemään hankalia tunteita.

Kirja ei silti ole läpeensä synkkä, vaan pimeän keskelle ilmestyy myös valoa.

”Tässä maailmantilanteessa mikään ei tunnu niin tärkeältä kuin toivo, ja se on kuitenkin jokaisen tämän sarjan kirjan ytimessä. Toivo paremmasta, toivo mahdollisuudesta käyttää ääntä ja mahdollisuudesta päästä raskaiden teemojen ja aiheiden läpi”, Aalto sanoo.

Unohdettujen kirjan keskiössä on molempien päähenkilöiden kasvutarina, se, kuinka he löytävät itsensä ja äänensä sekä oppivat elämään omien vaikeiden muistojensa ja menneisyytensä kanssa. Myös niiden päälle on mahdollista rakentaa jotakin uutta.

Anne-Maija Aalto on kirjailija ja humanististen tieteiden kandidaatti, joka on opiskellut kirjallisuutta ja luovaa kirjoittamista Turun yliopistossa. Hän nauttii hyvistä tarinoista ja matkustamisesta vieraisiin kaupunkeihin.

Unohdettujen kirja myös Emma Louhivuoren lukemana äänikirjana sekä sähkökirjana.

Haastattelu- ja arvostelukappalepyynnöt sekä lisätiedot: anni.gullichsen@otava.fi

Anne-Maija Aalto
Emilia Lehto Otava

Otava julkaisee Freida McFaddenin läpimurtoromaanin – Veret seisauttava trilleri pohtii, millaista on olla sarjamurhaajan tytär25.9.2024 13:10:00 EEST | Tiedote

Millainen aikuinen kasvaa sarjamurhaajan lapsesta? Periytyykö taipumus murhanhimoisuuteen? Sarjamurhaajan tytär -romaanissa psykologisten trillerien tähti Freida McFadden tempaisee lukijan mukaansa hyytävään tarinaan menestyvästä kirurgista, joka on vuosia paennut synkkää perhetaustaansa. McFaddenin läpimurtoromaani julkaistaan suomeksi 4. lokakuuta.