Selvitys: Franchisingketjut palkkaavat runsaasti lisätyövoimaa

Tuoreen Franchising Barometri -selvityksen mukaan valtaosa Suomessa toimivista franchisingketjuista on valmis työllistämään nykyistä enemmän sekä yrittäjiä että työntekijöitä. Samalla yhä useampi franchisingyrittäjä toimii yrittäjänä useammassa kuin yhdessä toimipisteessä.

Yli puolet Suomessa toimivista franchisingketjuista uskoo palkkaavansa lisää työvoimaa seuraavan vuoden aikana. Tiedot pohjautuvat Franchising Barometri -selvitykseen, jonka on toteuttanut ketjuista riippumaton alan asiantuntijayritys FranCon Franchise Consulting yhteistyökumppaneinaan Suomen Franchising-Yhdistys ja rahoitusyhtiö CapitalBox.

Kyselyyn haastateltiin 120 Suomessa toimivan franchisingketjun toimitusjohtajaa tai ketjuliiketoiminnasta vastaavaa johtajaa. Vastaajista 25 edusti vähittäiskaupan alan, 36 ravintola-alan, 41 kuluttajapalvelualojen ja 18 yrityspalvelualojen ketjuja, joten otos edusti hyvin suomalaista franchisingkenttää. Mukana olivat kaikki kymmenen suurinta franchisingketjua liikevaihdolla ja toimipaikkojen määrällä mitattuna.

56 prosenttia ketjujen päättäjistä arvioi, että heidän ketjunsa yksiköihin tarvitaan lisää työntekijöitä tulevan vuoden aikana. Yrityspalvelualojen ketjuissa henkilöstön määrän kasvuun uskoi jopa 72 ja ravintola-alan ketjuissa 64 prosenttia.

Kasvusta kertoo myös multi-unit- eli moniyksikköyrittäjyyden sekä multi-brand- eli monibrändiyrittäjyyden yleistyminen franchisingsektorilla. Moniyksikköyrittäjyydessä yrittäjä hallinnoi useita saman ketjun yksiköitä. Monibrändiyrittäjyydessä sama yrittäjä toimii yrittäjänä kahdessa tai useammassa eri ketjussa. Franchising Barometri -selvityksen mukaan jo joka viides franchisingyrittäjä on moniyksikköyrittäjä ja joka kuudes monibrändiyrittäjä.

”Moniyksikkö- ja monibrändiyrittäjyys ovat yrittäjälle ennen kaikkea tapoja kasvattaa liiketoimintaa”, kertoo yrittäjä Mirko Lännenpää. Lännenpää operoi yhtiökumppaninsa Janne Paalasen kanssa yhtätoista Pancho Villa -ketjun ja kahta Bär Bar -ketjun yksikköä.

”Kaikkiin ketjuihin ja kaikille toimialoille malli ei sovi, mutta oikeissa olosuhteissa monesta yksiköstä ja useammasta kuin yhdestä brändistä on merkittäviä synergiaetuja. Silloin mallista hyötyvät kaikki: työntekijät, yrittäjä ja ketjut.”

Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki on samaa mieltä.

”Erilaiset franchisingyrittäjyyden ja kasvun muodot ovat mahdollisuuksia sekä ketjuille että yrittäjälle. Franchisingyrittäjien kasvuhakuisuus kertoo suomalaisen franchisingtoiminnan kehittymisestä ja ammattimaistumisesta”, Juha Vastamäki sanoo.

Hyvät kasvunäkymät myös taloudellisesti haastavana aikana

Franchisingsektori työllistää Suomessa yli 100 000 työntekijää ja franchisingketjujen yhteenlasketuksi liikevaihdoksi arvioidaan 7 miljardia euroa. Franchisingketjuja toimii Suomessa kaikkiaan yli 250.

Franchisingketjujen kasvunäkymät jatkuvat selvityksen mukaan hyvinä. 73 prosenttia ketjuista uskoo, että ketjun yksiköiden yhteenlaskettu liikevaihto tulee kasvamaan seuraavan vuoden aikana.

Ketjujen kasvuhakuisuudesta kertoo myös se, että 63 prosenttia ketjuista arvioi ketjun yrittäjien määrän kasvavan tulevan vuoden aikana. Yrityspalvelualojen ketjuista 72 prosenttia ja kuluttajapalvelualojen ketjuista peräti 76 prosenttia uskoi yrittäjien määrän kasvuun.

”On ilahduttavaa nähdä, että franchisingketjut ja -yrittäjät luottavat kasvuun ja ovat halukkaita palkkaamaan uusia työntekijöitä ja investoimaan tulevaisuuteen myös taloudellisesti haastavana aikana, jolloin valtaosassa suomalaisista yrityksistä ei ole tarjolla lisää työtä”, Suomen Franchising-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Juha Vastamäki sanoo.