Tutkimus: Suomalainen kotinikkari ei luota kumppaninsa taitoihin, vaan uskoo tekevänsä itse paremmin

Pergo-lattiabrändin teettämästä tuoreesta YouGovin tutkimuksesta selviää, että suomalaiset luottavat omiin kykyihinsä kodin pienissä remontointiprojekteissa, mutta suhtautuvat epäilevästi kumppaneidensa taitoihin auttaa samaisissa projekteissa. Esimerkiksi 70 prosenttia suomalaisista uskoo osaavansa itse koota huonekaluja, mutta vain 41 prosenttia uskoo kumppaninsa pystyvän samaan. Vastaavasti useampi kuin joka toinen (56 %) uskoo osaavansa itse maalata tai tapetoida, kun taas vain joka kolmas (35 %) luottaa kumppaninsa taitoihin maalauksen tai tapetoinnin suhteen.

Suomalaiset luottavat omiin kykyihinsä kodin pienissä remontointiprojekteissa

Yleisesti sekä miehet että naiset luottavat yhtä paljon omiin taitoihinsa erilaisten kodin tee se itse -projektien toteuttamisessa. Lattianpäällystevalmistaja Pergon teettämän tutkimuksen mukaan 70 prosenttia luottaa kykyihinsä huonekalujen kokoamisessa, ja yli puolet (56 %) uskoo osaavansa toteuttaa maalaus- ja sisustusprojekteja kotonaan ilman ammattilaisapua. Lähes joka kolmas (30 %) uskoo myös pystyvänsä vaihtamaan tai korjaamaan rikkinäiset ovenkarmit ja joka neljäs (26 %) luottaa taitoihinsa uuden lattian asentamisessa.

Tutkimuksesta ilmenee myös, että parisuhteessa olevat pitävät todennäköisesti itseään paljon taitavampana kodin remontointiprojektien toteuttamisessa kumppaniinsa verrattuna. Suurin ero ilmenee huonekalujen kokoamisessa; 70 prosenttia vastaajista luottaa omiin taitoihinsa, kun taas vain 41 prosenttia uskoo kumppaninsa pärjäävän samaisessa tehtävässä. Samanlaista suhtautumista on havaittavissa suomalaisten keskuudessa myös maalaamisen ja lattioiden asentamisen suhteen. Vastaajista 57 prosenttia uskoo osaavansa maalata kodin seinät itse, kun taas vain 35 prosenttia uskoo kumppaninsa pystyvän samaan. Lattian asennuksen osalta joka neljäs (26 %) kokee selviytyvänsä tehtävästä itse, mutta vain vajaa viidesosa (18 %) uskoo kumppaninsa kykyihin.

”Kaikissa Pohjoismaissa toteutetusta tutkimuksesta käy selvästi ilmi pohjoismaalaisten innostus kodin tee se itse -projekteihin verrattuna muuhun Eurooppaan. Pohjoismaissa asuvat esimerkiksi laatoittavat lattiansa itse todennäköisemmin kuin ihmiset muualla Euroopassa. Kuten muissa Pohjoismaissa, myös suomalaisilla on vahva luottamus omiin taitoihinsa kodin remontointiprojekteissa. Yllättävää on kuitenkin se, että kumppanin kykyihin ei luoteta yhtä paljon kuin omiin taitoihin”, sanoo Pergo-lattiabrändin omistaman Unilin Finland Oy:n maajohtaja Jari Saarinen

Naiset luottavat enemmän kumppaneidensa kykyihin

Naiset luottavat johdonmukaisesti enemmän kumppaneidensa kykyihin kuin miehet. Esimerkiksi 30 prosenttia naisvastaajista uskoo kumppaninsa osaavan asentaa uuden lattian, kun taas miehistä vain 5 prosenttia luottaa kumppaninsa taitoihin lattian asennuksen suhteen. Naisista myös 26 prosenttia uskoo kumppaninsa pystyvän korjaamaan vuotavan hanan, kun miesten osalta vastaava osuus on vain 4 prosenttia. Lisäksi lähes joka neljäs nainen (24 %) uskoo kumppaninsa osaavan kunnostaa keittiön tai kylpyhuoneen kaapit, kun taas miehistä vain joka kahdeskymmenes (5 %) luottaa kumppaninsa kykyihin tehtävässä.

Heikoin itseluottamus Skandinaviassa

Korkeasta itseluottamuksestaan huolimatta suomalaiset sijoittuvat pohjoismaisessa vertailussa viimeiselle sijalle. Ruotsissa jopa yhdeksän kymmenestä luottaa omiin taitoihinsa huonekalujen kokoamisessa. Lisäksi 70 prosenttia ruotsalaisista sekä 60 prosenttia tanskalaisista ja norjalaisista luottavat siihen, että he osaavat maalata tai sisustaa ilman ammattiapua. Lattian pintamateriaalin asennuksen suhteen yhä useampi ruotsalainen, tanskalainen ja norjalainen uskoo kykyihinsä.

Tutkimuksen toteutti YouGov 2.–9. heinäkuuta 2024. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 1 026 18–60-vuotiasta henkilöä.

Poimintoja datasta:

Minkä seuraavista uskot pystyväsi tekemään itse kotona pyytämättä apua?

• Huonekalujen kokoaminen (esim. IKEA-huonekalut) – 70 %

• Seinien uudelleenmaalaus/tapetointi – 57 %

• Rikkinäisten ovenkarmien vaihtaminen tai korjaaminen – 30 %

• Uuden lattian asentaminen (esim. laminaatti) – 26 %

• Kodin älylaitteiden asentaminen, kuten termostaatit, lukot ja valvontakamerat – 22 %

• Keittiön tai kylpyhuoneen kaappien asennus – 20 %

• Vuotavien hanojen tai wc-pöntön korjaaminen – 18 %

• Ei mikään edellä mainituista – 15 %

• En osaa sanoa – 5 %

Minkä seuraavista uskot kumppanisi pystyvän tekemään itse kotona pyytämättä apua?

• Huonekalujen kokoaminen (esim. IKEA-huonekalut) – 41 %

• Seinien uudelleenmaalaus/tapetointi – 35 %

• Rikkinäisten ovenkarmien vaihtaminen tai korjaaminen – 19 %

• Uuden lattian asentaminen (esim. laminaatti) – 18 %

• Kodin älylaitteiden asentaminen, kuten termostaatit, lukot ja valvontakamerat – 15 %

• Keittiön tai kylpyhuoneen kaappien asennus – 15 %

• Vuotavien hanojen tai wc-pöntön korjaaminen – 15 %

• Ei mikään edellä mainituista – 30 %

• En osaa sanoa – 8 %

Jennie Salinder, Global Brand Communicator
jennie.salinder@unilin.com

Suomalaiset luottavat omiin kykyihinsä kodin pienissä remontointiprojekteissa

Pergo on laminaattilattioiden kehittäjä ja johtava lattiapäällystebrändi, joka on osa Unilin-konsernia. Vuonna 1977 Ruotsissa perustettu Pergo omaa pitkän perinteen kestävän kehityksen mukaisista lattiapinnoista sekä skandinaavisesta, funktionaalisesta muotoilusta. Nykyään Pergo tarjoaa laajan valikoiman laminaatti-, vinyyli- ja parkettilattioita sekä yhteensopivia lisävarusteita, ja yrityksen valikoima on yksi markkinoiden kattavimmista. Tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan itse, ja niitä myydään maailmanlaajuisesti.

Varmista ajovalojen kirkkaus, kun syysillat pimenevät – katso huoltovinkit20.9.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Syksyn tullen on auton omistajille oikea aika tarkistaa ajovalojensa kunto. Hämärtyvät illat lisäävät hirvikolareiden riskiä, vesisateen liukastamat tiet vaikeuttavat tiellä pysymistä ja muutoinkin kova sade tai tiheä sumu voivat huonontaa näkyvyyttä. Renkaiden riittävä urasyvyys on yleensä tarkistuslistan kärjessä syksyn tullen, mutta harva muistaa kiinnittää huomiota ajovalojen kirkkauteen. Sumentuneet ajovalot ovat helposti huollettavissa kotioloissa Autoglym Headlight Restoration Complete Kit -kunnostussarjalla. Muovisille ajovaloille tarkoitettu kunnostussarja kirkastaa ajovalot nopeasti, helposti ja tehokkaasti.

Syksyn valaistusuutuuksissa nähdään innovatiivisia LED-filamenttilamppuja ja uutta muotoilua – LEDVANCEn tuotesarjat laajenevat16.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Pimenevät syysillat saavat monen kaipaamaan pientä piristystä kodin sisustukseen. Sateen ropistessa ikkunaan on ihana käpertyä huopaan ja nauttia hämärtyvien iltojen tuomasta kotoisasta tunnelmasta. Toisaalta valaistuksen merkitys kasvaa syksyllä ja luonnonvalon huvetessa moni havahtuu huomaamaan, ettei kodin valaistus luo haluttua tunnelmaa. LEDVANCEn syksyn uutuustuotteet tarjoavat useita tyylikkäitä vaihtoehtoja kodin valaistuksen päivittämiseen.

Istanbul sykkii syysauringossa – koe Turkin metropoli kaukana sesonkiajan tungoksesta10.9.2024 09:45:00 EEST | Tiedote

Turkin metropoli Istanbul kutsuu matkailijoita syksyn lämpöön, jolloin kaupunki on täynnä arkkitehtonisia ihmeitä ja jännittäviä tapahtumia. Istanbulin vilkas energia herää eloon, kun kaupunki tarjoaa runsain mitoin tapahtumia konserteista näyttelyihin, elokuvanäytöksiin ja kulinaarisiin festivaaleihin. Istanbulin ravintolamaailma lupaa aistien juhlaa ja unohtumattoman gastronomisen seikkailun. Syksy on paras aika tutustua kaupungin historialliseen rikkauteen, kaukana sesonkiajan tungoksesta.