Uutuuskirja Suomi ja ydinaseet avaa ydinasevarustelun historiaa – Venäjän uhkailu taktisten ydinaseiden käytöstä luo uusia uhkakuvia

Kansainvälisen politiikan tutkijan Raimo Väyrysen tuhti uutuustietokirja "Suomi ja ydinaseet" avaa ydinasevarustelun pitkää polkua kylmän sodan ajoista tähän päivään ja sen vaikutuksia kansainväliseen politiikkaan ja Suomelle.  2010-luvun alussa virinnyt toive ydinaseiden poistamisesta osoittautui lyhytaikaiseksi. Valtava tuhovoima tekee niiden käytön järjettömäksi, mutta varsinkin Venäjän holtiton uhkailu taktisten ydinaseiden käytöstä luo uusia uhkakuvia. Suomessa on syytä pureutua ydinasestrategioiden merkitykseen, nyt kun Nato-jäsenyyden myötä ydinaseet ovat uudella tavalla ulkopolitiikan ytimessä. Kirja ilmestyy Turun kirjamessuilla lauantaina 5. lokakuuta kello 16:30, kun Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn haastattelee Raimo Väyrystä uutuuskirjasta.

Aserajoitusneuvotteluissa mukana ollut kansainvälisen politiikan emeritusprofessori Raimo Väyrynen avaa elämäntyön mittaisessa laajassa tietokirjassaan Suomi ja ydinaseet ydinasevarustelua ja sen vaikutuksia niin kansainväliseen politiikkaan kuin Suomen puolueettomuuteen ja liittoutumiseen kylmän sodan ajoista tähän päivään.

Varsinkin Venäjän Ukrainan hyökkäysodan ajan politiikka on nostanut ydinaseiden uhan uudelleen esille. Ydinaseet ovat olleet aiemminkin suomalaisten huolenaihe. Erityisesti Lappi ja Itämeri olivat ydinasespekulaatioiden kohteena. Presidentti Kekkosen ja Koiviston aikana ydinaseet koettiin keskeiseksi turvallisuusongelmaksi. Sitä pyrittiin torjumaan aloitteilla Pohjolan ydinaseettomasta vyöhykkeestä ja muilla loitontamisesityksillä. Presidentti Kekkonen joutui alati rauhoittamaan Neuvostoliiton johtoa, joka yhtäaikaa sekä aiheutti konflikteja että pelästyi niitä. Berliinin ja Kuuban kriiseissä ydinpommin räjäyttäminen saattoi olla lähellä.

Toive ydinaseiden poistamisesta oli vahva 2010-luvun vaihteessa, mutta se on osoittautunut hetkelliseksi toiveuneksi. Vaikka ydinaseiden valtava tuhovoima tekee niiden käytön järjettömäksi, niin ydinasevallat pitävät niitä yllä pelotteen uskottavuuden vuoksi. Varsinkin Venäjän holtiton uhkailu taktisten ydinaseiden käytöstä luo uhkia. Tosiasiassa Venäjä pyrkii estämään Naton syvemmän sitoutumisen sotaan Ukrainassa.

Suomessa on syytä pureutua ydinasestrategioiden merkitykseen. Ne eivät missään tapauksessa ole menneisyyden jäänteitä, vaan NATO-jäsenyyden myötä ydinaseet ovat uudella tavalla ulkopolitiikan keskiössä. Siten Väyrysen perusteellinen kirja on mitä ajankohtaisin tietoteos.

Suomen Pankin pääjohtaja, filosofian tohtori Olli Rehn haastattelee Raimo Väyrystä uutuuskirjasta Turun kirjamessuilla lauantaina 5. lokakuuta kello 16:30.

Kirjan varsinainen julkistustilaisuus pidetään tiistaina 9. lokakuuta kello 18 Rosebudin Sivullinen-kirjakaupassa Helsingin Kaisaniemessä, Kaisaniemenkatu 5, tervetuloa, vapaa pääsy!

Raimo Väyrynen puhuu kirjasta myös Helsingin Paasitornin Rissanen-salissa 15. lokakuuta kello 18, vapaa pääsy.

Arvostelukappaleet postitse tai pdf-vedoksena: sivullinen@gmail.com
Lisätietoja: mika.ronkko@rosebud.fi

Raimo Väyrynen:
Suomi ja ydinaseet
ISBN  9789527313763, 435 sivua

Rosebud Sivullisen ohjelmaa viikolla 4027.9.2024 16:26:44 EEST | Tiedote

Ma 30.9. klo 17 Elina Annola: Luopuneet (Teos) "Anniina muuttaa Sisu-koiran, puolisonsa Leevin ja tämän tyttären kanssa kauniiseen, valoisaan kivitaloon Helsingissä ja ryhtyy haaveilemaan onnenapiloista ikkunalaudoilla sekä omasta lapsesta. Pian häntä alkavat kuitenkin kalvaa äidin sanat ja huoneiden kostea ilma. Toisessa ajassa Vieno yrittää pitää perheensä talon valoisalla puolella, vaikka hänen vastuullaan on sodan vammauttama, työtä vieroksuva mies ja pieni Liisa-tytär. Elämän piti mennä toisin, heidän piti olla onnellisia. Mutta itsenäisyyspäivänä Vieno näyttää naapurin Forsmaneille, että hänenkin perheensä on herrasväkeä." Ma 30.9. klo 18 JULKISTAMISTILAISUUS: Riikka Szalai: Katoaminen (Basam) Kukko lensi kuusenlatvaan ja kiekui koko päivän. Minä nakkelin pudonneita käpyjä ikkunaan, kunnes tulit ulos. Sinun paitasi oli valoa täynnä, minun mieleni oli kirkas. Sinä tulit paidanhihat palaen. En minä sinua nähnyt, vaan itseni. Kirjailija lukee runojaan ääneen, Henri Hirvenoja haastat

Lokakuun kirjamessuilla puhutaan omaishoidosta ja omaishoitajista25.9.2024 09:15:00 EEST | Tiedote

Ilman omaishoitajia Suomi olisi nykyistäkin syvemmässä hoivakriisissä. Omaishoitoa on lisätty poliittisilla päätöksillä aina 1990-luvulta lähtien. Mutta miten omaishoitajille käy, kun hyvinvointialueiden määrärahat ovat tiukilla ja Orpon hallitus on luvannut uudistaa omaishoitolain? Teemaan johdattelevat Sirpa Puhakka ja Sari T. Tiiro tietokirjallaan RAKKAUDEN RIEKALEITA – Omaishoitajat hoivakriisiä pelastamassa.

Rosebud Sivullisen ohjelmaa viikolla 3920.9.2024 17:19:47 EEST | Tiedote

Ti 24.9. klo 18 JULKISTAMISTILAISUUS: Matti Hagelberg: Vajoava Ateneum 1 (Kreegah Bundolo) Matti Hagelbergin uusi neliosainen teossarja alkaa! Vajoava Ateneum kertoo Ateneum-rakennuksen vaihtoehtoisen historian. Taideteollisen korkeakoulun sarjakuvataiteen laitoksen opiskelijoista ja opettajista vuosina 1979-82 kertova muistelmateos tasapainoilee toden ja sepitteen rajalla. Voi nimittäin olla, ettei kaikki mennyt aivan kuten kirjassa kerrotaan. Vai menikö sittenkin? Ateneumin koulussa opiskeleva Riittamaari Malva on suomalaisen sarjakuvan suuri lupaus, jota odottaa loistava tulevaisuus alan etulinjassa. Mutta kuinka käy, kun hän alkaa epäillä valintojaan? Ja onko hänen valinnoillaan lopulta merkitystä, kun suomalaisen sarjakuvateollisuuden perustukset alkavat murentua hänen allaan ja ympärillään? Luvassa tarjoilua. Kirjoja. Omistuspiirroksia. Signeerausta. Juhlahumua tiistai-iltaan. Lavalla Matti Hagelbergin kanssa keskustelee kirjailija Riikka Ala-Harja. Tervetuloa mukaan! Ke 25.9. kl

Tyhmeneekö demokratia? Uutuusteos tiedontuotannosta16.9.2024 14:27:11 EEST | Tiedote

Mikä erottaa moniäänisen demokratian kahlituista ja rapautuvista demokratioista? Uuutuustietokirja Tyhmenevä demokratia? Kriittisen tiedontuotannon tila kertoo miksi vastaus on vapaita vaaleja laajempi, ja liittyy oleellisesti demokratiaa tukevan kriittisen tiedon tuotantoon. Yhteiskunnallinen valta ei kumpua ainoastaan siitä, kuka saa tehdä päätöksiä. Keskeistä on myös, kenen intressit voittavat kamppailun faktojen määrittelystä. Tervetuloa julkistustilaisuuteen tiistaina 17. syyskuuta kello 18 Rosebudin Sivullinen-kirjakaupassa Helsingin Kaisaniemessä.