Rengasvaihtorumba alkaa pian – näin puhdistat ja säilytät kesärenkaat oikein

Tieliikennelain mukaan talvirenkaat on vaihdettava autoon viimeistään 1. marraskuuta, jos keli sitä edellyttää. Moni vaihtaa talvirenkaat omatoimisesti ja valtaosa suomalaisista vastaa itse myös kesärenkaiden säilyttämisestä. Varastoimalla renkaat talven yli omissa tiloissa, on mahdollista säästää pitkä penni rengashotellien säilytysmaksuissa. Varastoimisessa on kuitenkin hyvä huomioida renkaiden huolellinen puhdistus ja säilytysolosuhteet, jotta renkaat säilyvät hyväkuntoisina seuraavalle kesäkaudelle.

Tieliikennelain mukaan autoihin tulee vaihtaa talvirenkaat viimeistään 1. marraskuuta

Jopa 86 prosenttia suomalaisista säästää rahaa säilyttämällä autonsa renkaita muualla kuin rengashotelleissa*. Renkaiden kausisäilytys maksaa keskimäärin 85 euroa rengashotelleissa ympäri maan. Hinta vaihtelee 60 eurosta aina 130 euroon siten, että alhaisimmat hinnat eivät pääsääntöisesti sisällä renkaiden vaihtoa tai puhdistusta**.

Renkaiden säilytys kotona on siis edullinen valinta monelle suomalaiselle. Kotisäilytyksessä on kuitenkin hyvä huomioida renkaiden oikeanlainen varastointi, jotta ne ovat taas kevään tultua turvalliset käyttää. Vääränlainen säilytys voi pahimmassa tapauksessa haurastuttaa kumia ja tuhota renkaiden metalliosia.

Puhdista, huolla ja varastoi oikein

Kesärenkaiden huolellinen puhdistus ennen kausisäilytystä estää metalliosien ja kumin vahingoittumisen varastoinnin aikana. Kunnollisen puhdistuksen ansiosta kesärenkaiden takaisinasentaminen seuraavana keväänä on myös vähemmän likaista työtä.

Autoglymin uusi Advanced All Wheel Cleaner tarjoaa nopean ja tehokkaan ratkaisun renkaiden puhdistukselle, poistaen pesun työläimmän osan. Pesuvaahdon ainutlaatuinen koostumus tarttuu vanteisiin pidemmäksi aikaa, mikä parantaa aineen puhdistustehoa. Vaahdon aktiiviset ainesosat reagoivat jarrupölyn sisältämiin rautahiukkasiin muuttaen lian syvänpunaiseksi ja nostaen sen pinnalle, jolloin lika voidaan huuhdella pois ilman ylimääräistä hankaamista.

Advanced All Wheel Cleanerin nopeampi värimuutos mahdollistaa nopeamman ja tehokkaamman puhdistuksen ja pH-neutraali puhdistusaine on turvallinen lähes kaikille vanteille, mukaan lukien lakatut, maalatut, timanttihiotut ja anodisoidut vanteet sekä muoviset pölykapselit.

Itsepintaisille tahroille voi lisäksi käyttää Autoglym Intensive Tar Remover -puhdistusainetta. Liuotinpohjainen, nopeasti vaikuttava puhdistusaine poistaa renkaista muun muassa pikitäplät, liimajäämät ja polttoainetahrat.

Renkaat voi huoltaa, kun ne ovat kuivuneet vesipesun jäljiltä. Levitä renkaaseen Autoglym High-Performance Tyre Gel -geeliä saadaksesi kiiltävän tai luonnollisesti puolikiiltävän lopputuloksen. Varastoi renkaat talven ajaksi sisätiloissa, hyvin ilmastoidussa, kuivassa ja lämpimässä tai puolilämpimässä tilassa kuten varastossa tai autotallissa, poissa suorasta auringonvalosta.

Renkaat kannattaa säilyttää joko pystyasennossa, ripustettuna tai pinottuna enintään kaksi päällekkäin. Jos renkaiden kumit on poistettu vanteilta säilytyksen ajaksi, älä ripusta tai pinoa niitä, vaan säilytä kumit ainoastaan pystyasennossa. Sijoita renkaat niin, että ne eivät ole puristuksissa, eivätkä kontaktissa terävien esineiden kanssa, jotka voivat lävistää tai vahingoittaa kumia.

Pidä lisäksi renkaat poissa kemikaalien, liuottimien tai hiilivetyjen läheisyydestä, sillä ne voivat muuttaa kumin rakennetta. Pidä renkaat kaukana lämmönlähteistä, liekeistä tai laitteista, jotka voivat aiheuttaa kipinöitä tai sähköstaattisia purkauksia, kuten muuntajista, sähkömoottoreista ja hitsauslaitteista.

*YouGovin Nokian Renkaiden toimeksiannosta vuonna 2020 teettämä tutkimus (2020).

** Autoglymin hintaselvitys syyskuussa 2024.

Tuotteiden saatavuus ja hinnat:

Autoglym Advanced All Wheel Cleaner 1 L – 27,90 euroa (Motonet)
Autoglym Advanced All Wheel Cleaner 2,5 L – 34,90 euroa (Motonet)
Autoglym Intensive Tar Remover 500 ml – 11,90 euroa (Motonet)
Autoglym High-Performance Tyre Gel 500 ml – 17,90 euroa (Motonet)

Autoglym Advanced All Wheel Cleaner

Autoglym

Vuonna 1965 perustettu Autoglym on Iso-Britannian suurin autonhoitotuotteiden valmistaja. Kaikki yhtiön kemialliset tuotteet kehitetään, testataan ja valmistetaan sen huipputason tutkimus-, kehitys- ja tuotantolaitoksissa Iso-Britannian Pohjois-Hertfordshiressä. Autoglymin missiona on luoda maailman parhaita autonhoitotuotteita, ja sen tuotteita myydään nykyään yli 45 maassa. Uusin, palkittu tuotesarja sisältää yli 60 tuotetta, jotka kattavat kaikki autonhoitoprosessin osa-alueet. Tuotteet on suunniteltu niin satunnaisia käyttäjiä kuin vannoutuneita autonhoidon harrastajia ajatellen – jokainen Autoglym-tuote on vaivaton ja miellyttävä käyttää ja niiden avulla kuluttaja saa laadukkaan lopputuloksen.

Kuluttajille suunnattujen tuotteiden lisäksi Autoglymilla on oma Professional-tuotesarja, joka on kehitetty erityisesti autonpesuyrityksille ja niille, jotka puhdistavat kooltaan suurempia, julkisessa käytössä olevia kulkuneuvoja, kuten busseja ja junia.

Lue lisää: www.autoglym.com

Tutkimus: Kesälomat heiluttivat pienituloisten taloutta – Osa suomalaisista maksaa kesälomaansa seuraavaan kesään saakka7.10.2024 09:27:58 EEST | Tiedote

Suomalaiset pysyivät kesällä 2024 pääosin lomabudjetissaan. Joka viides niistä, jotka ottivat velkaa lomanviettoonsa, maksavat uuden tutkimuksen mukaan velkaa takaisin pitkälle seuraavaan vuoteen 2025 saakka. Kolmannes suomalaisista ei käyttänyt kesälomallaan tavallista enempää rahaa, selviää IRO Researchin Bluestep Bankille toteuttamasta tutkimuksesta.

Tutkimus: Suomalainen kotinikkari ei luota kumppaninsa taitoihin, vaan uskoo tekevänsä itse paremmin2.10.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Pergo-lattiabrändin teettämästä tuoreesta YouGovin tutkimuksesta selviää, että suomalaiset luottavat omiin kykyihinsä kodin pienissä remontointiprojekteissa, mutta suhtautuvat epäilevästi kumppaneidensa taitoihin auttaa samaisissa projekteissa. Esimerkiksi 70 prosenttia suomalaisista uskoo osaavansa itse koota huonekaluja, mutta vain 41 prosenttia uskoo kumppaninsa pystyvän samaan. Vastaavasti useampi kuin joka toinen (56 %) uskoo osaavansa itse maalata tai tapetoida, kun taas vain joka kolmas (35 %) luottaa kumppaninsa taitoihin maalauksen tai tapetoinnin suhteen.

Varmista ajovalojen kirkkaus, kun syysillat pimenevät – katso huoltovinkit20.9.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Syksyn tullen on auton omistajille oikea aika tarkistaa ajovalojensa kunto. Hämärtyvät illat lisäävät hirvikolareiden riskiä, vesisateen liukastamat tiet vaikeuttavat tiellä pysymistä ja muutoinkin kova sade tai tiheä sumu voivat huonontaa näkyvyyttä. Renkaiden riittävä urasyvyys on yleensä tarkistuslistan kärjessä syksyn tullen, mutta harva muistaa kiinnittää huomiota ajovalojen kirkkauteen. Sumentuneet ajovalot ovat helposti huollettavissa kotioloissa Autoglym Headlight Restoration Complete Kit -kunnostussarjalla. Muovisille ajovaloille tarkoitettu kunnostussarja kirkastaa ajovalot nopeasti, helposti ja tehokkaasti.