Opetusalan eettinen neuvottelukunta otti kantaa tekoälyyn – ”yksi ongelmista on plagiointi”

Jaa

Opetusalan eettisen neuvottelukunnan mielestä tekoäly voi olla arvokas apuväline opiskelussa. Tekoälysovellukset tuovat kouluarkeen kuitenkin myös ongelmia, kuten plagioimisen. Siksi arvosanat eivät koskaan saisi perustua pelkästään itsenäisiin suorituksiin, neuvottelukunta linjaa tuoreessa kannanotossaan.

Koska generatiivinen tekoäly pystyy tuottamaan varsin päteviä vastauksia vaativiinkin kysymyksiin, on tärkeää, että opintosuoritusten hyväksyminen perustuu myös sellaisten tehtävien arviointiin, jotka on tehty valvotuissa oloissa ilman tekoälyä. Tämä on olennaista myös oppilaiden ja opiskelijoiden yhdenvertaisuuden vuoksi.

Näin linjaa opetusalan eettinen neuvottelukunta tänään julkaistussa tekoälyä koskevassa kannanotossaan.

Plagioinnin ehkäisemiseksi neuvottelukunta katsoo, että arvosanat eivät koskaan saisi perustua pelkästään itsenäisiin suorituksiin. Tämä on neuvottelukunnan mielestä olennaista myös oppilaiden ja opiskelijoiden yhdenvertaisuuden vuoksi.

”Ajattelua ei voi ulkoistaa tekoälylle”

Plagioinnin lisäksi tekoälyn hyödyntämisessä kouluarjessa täytyy huomioida esimerkiksi tekijänoikeudet. Neuvottelukunta muistuttaa, että esimerkiksi oppimateriaalit ovat tekijänoikeuslain piirissä.

Pelkkiä kieltoja kannanotto ei kuitenkaan sisällä, vaan neuvottelukunta näkee tekoälyn arvokkaana apuvälineenä opiskelussa. Sen käyttöä kannattaa opetella jo koulussa samoin kuin käydä kriittistä keskustelua tekoälyn mahdollisuuksista ja rajoista, lähdekritiikistä ja kriittisestä medialukutaidosta.

Kaikkea tekoäly ei korvaa.

”Ajattelua ei voi ulkoistaa tekoälylle. Valmiiden tekoälyvastausten äärellä oma ajattelu ei kehity, vaan tärkeää on prosessoida käsiteltäviä kysymyksiä itse,” kannanotossa todetaan.

Tekoäly voi keventää opettajien arviointitaakkaa

Neuvottelukunta uskoo, että arviointiapurina tekoäly voi helpottaa opettajien työtä.

”Opettajien on mahdollista antaa tekoälyn pisteyttää esimerkiksi esseevastauksia sille syötettyjen ”tarkisteiden” pohjalta. Tämä voi olla hyödyllistä ja helpottaa opettajan työtä. Opettajan tulee kuitenkin säilyttää itsellään viimeinen harkinta pisteistä ja arvosanoista, ” neuvottelukunta korostaa.

Opetusalan eettinen neuvottelukunta

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Opetusalan eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja ja opettaja Arno Kotro, 040 718 9558

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry

OAJ:n hallitus: Vaadimme opettajanimikkeen suojaamista ja opettajarekisteriä – opettajapula uhkaa jopa turvallisuutta18.9.2024 10:52:31 EEST | Tiedote

MTV julkaisi syyskuun alussa selvityksen, jonka mukaan tekaistulla henkilöllisyydellä pääsi jopa 35 koulun sijaisopettajalistalle. Päiväkodeissa, kouluissa, oppilaitoksissa ja vanhemmilla tulee olla nykyistä paremmin tieto siitä, antaako opetusta kelpoiset opettajat. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n hallitus vetoaa maan hallitukseen, jotta opettajan ammattinimike suojattaisiin ja Suomeen saataisiin opettajarekisteri.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye