Opetusalan eettinen neuvottelukunta otti kantaa tekoälyyn – ”yksi ongelmista on plagiointi”
Opetusalan eettisen neuvottelukunnan mielestä tekoäly voi olla arvokas apuväline opiskelussa. Tekoälysovellukset tuovat kouluarkeen kuitenkin myös ongelmia, kuten plagioimisen. Siksi arvosanat eivät koskaan saisi perustua pelkästään itsenäisiin suorituksiin, neuvottelukunta linjaa tuoreessa kannanotossaan.
Koska generatiivinen tekoäly pystyy tuottamaan varsin päteviä vastauksia vaativiinkin kysymyksiin, on tärkeää, että opintosuoritusten hyväksyminen perustuu myös sellaisten tehtävien arviointiin, jotka on tehty valvotuissa oloissa ilman tekoälyä. Tämä on olennaista myös oppilaiden ja opiskelijoiden yhdenvertaisuuden vuoksi.
Näin linjaa opetusalan eettinen neuvottelukunta tänään julkaistussa tekoälyä koskevassa kannanotossaan.
Plagioinnin ehkäisemiseksi neuvottelukunta katsoo, että arvosanat eivät koskaan saisi perustua pelkästään itsenäisiin suorituksiin. Tämä on neuvottelukunnan mielestä olennaista myös oppilaiden ja opiskelijoiden yhdenvertaisuuden vuoksi.
”Ajattelua ei voi ulkoistaa tekoälylle”
Plagioinnin lisäksi tekoälyn hyödyntämisessä kouluarjessa täytyy huomioida esimerkiksi tekijänoikeudet. Neuvottelukunta muistuttaa, että esimerkiksi oppimateriaalit ovat tekijänoikeuslain piirissä.
Pelkkiä kieltoja kannanotto ei kuitenkaan sisällä, vaan neuvottelukunta näkee tekoälyn arvokkaana apuvälineenä opiskelussa. Sen käyttöä kannattaa opetella jo koulussa samoin kuin käydä kriittistä keskustelua tekoälyn mahdollisuuksista ja rajoista, lähdekritiikistä ja kriittisestä medialukutaidosta.
Kaikkea tekoäly ei korvaa.
”Ajattelua ei voi ulkoistaa tekoälylle. Valmiiden tekoälyvastausten äärellä oma ajattelu ei kehity, vaan tärkeää on prosessoida käsiteltäviä kysymyksiä itse,” kannanotossa todetaan.
Tekoäly voi keventää opettajien arviointitaakkaa
Neuvottelukunta uskoo, että arviointiapurina tekoäly voi helpottaa opettajien työtä.
”Opettajien on mahdollista antaa tekoälyn pisteyttää esimerkiksi esseevastauksia sille syötettyjen ”tarkisteiden” pohjalta. Tämä voi olla hyödyllistä ja helpottaa opettajan työtä. Opettajan tulee kuitenkin säilyttää itsellään viimeinen harkinta pisteistä ja arvosanoista, ” neuvottelukunta korostaa.
Opetusalan eettinen neuvottelukunta
- Opetusalan eettinen neuvottelukunta on valtakunnallinen riippumaton elin, joka ottaa kantaa opetusalan eettisiin kysymyksiin ja edistää keskustelua opettajan ammattietiikasta.
- Neuvottelukunnan kannanotot löydät kokonaisuudessaan täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Opetusalan eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja ja opettaja Arno Kotro, 040 718 9558
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
OAJ:n kysely: Neljä viidesosaa kuntapäättäjistä pystyy vaikuttamaan kuntansa kasvatus- ja koulutusasioihin21.11.2024 12:39:18 EET | Tiedote
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kysely paljastaa, että kuntapäättäjillä on paljon valtaa oman kuntansa koulutusasioihin. Kyselyn mukaan 59 prosenttia kuntapäättäjistä on valmiita karsimaan kouluverkkoa, jos sillä voitaisiin tarjota nykyistä parempi opetuksen laatu ja saatavuus. OAJ tarjoaa medialle valmiin liitteenä olevan paketin vaalikoneiden rakentamiseen ja vaaliuutisoinnin suunnitteluun.
Medborgarna stöder inte exportmodellen – endast 26 procent understöder lagen13.11.2024 14:00:00 EET | Pressmeddelande
Regeringens föreslagna exportmodell får inte medborgarnas stöd. Enligt Aula Researchs undersökning understöder bara 26 procent av finländarna lagen. I stället vill man behålla möjligheten att korrigera lärarnas löneutveckling i förhållande till exportbranscherna.
Vientimallilaki ei saa kansan tukea – vain 26 prosenttia kannattaa lakia13.11.2024 14:00:00 EET | Tiedote
Hallituksen ajamalle vientimallille ei ole kansan tukea. Aula Researchin kyselytutkimuksen mukaan vain 26 prosenttia suomalaisista kannattaa lakia. Sen sijaan mahdollisuus korjata opettajien palkkakehitys vientialoihin nähden halutaan säilyttää.
Ammattikorkeakoulujen työtehtävät ovat eriytymässä31.10.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Ammattikorkeakoulujen opiskelijamäärä on kasvanut ja opetushenkilöstön määrä pienentynyt samalla, kun hallinnollinen työ ja kilpailu rahoituksesta ovat lisääntyneet. Ammattikorkeakoulujen henkilöstö kokee silti työnsä merkityksellisenä ja ammattikorkeakoulut hyvinä työpaikkoina. Tulokset selviävät 31.10. julkaistusta Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n yhteisestä Kiviä ja keitaita 4.0 -tutkimusraportista.
Kutsu julkistustilaisuuteen: Mitä kuuluu ammattikorkeakoulu?21.10.2024 16:32:13 EEST | Kutsu
Kiviä ja keitaita 4.0 on vuonna 2009 käynnistetyn ammattikorkeakoulujen arkea kartoittavan julkaisusarjan neljäs osa. Sen tulokset julkistetaan torstaina 31.10. klo 9.00–10.30 Helsingissä Lasipalatsissa. Tarjolla on aamupalaa klo 8.30 lähtien.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme