VR-Yhtymä OyjVR-Yhtymä Oyj

VR ja ilmastojärjestö Protect Our Winters yhteistyöhön edistämään kestävää liikkumista

VR ja ilmastojärjestö Protect Our Winters (POW) Finland aloittavat strategisen yhteistyön kestävän matkailun edistämiseksi. Ilmastokriisin torjuminen vaatii sekä yhteiskunnallisia päätöksiä että myös muutoksia kansalaisten matkailutottumuksiin. VR:n ja POW:n yhteistyön tarkoituksena on tukea kansalaisten ja yhteisöjen muutosta kohti kestävämpiä matkustusvalintoja.

Juna on kaikkein vähäpäästöisin liikennemuoto, ja nykyisten matkaketjujen ansiosta sillä pääsee kattavasti myös pohjoisen talviurheilukohteisiin. Haluamme tällä yhteistyöllä lisätä tietoisuutta kestävän matkustamisen helppoudesta ja hyödyistä, jotta meillä on tulevaisuudessakin lumiset talvet, joista nauttia”, sanoo Antti Karjalainen, VR:n kaukoliikenteen myynti- ja markkinointijohtaja.

Yhteistyön myötä VR:stä tulee yksi POW:n pääyhteistyökumppaneista Suomessa.

"VR on todellinen unelmakumppani POW:lle. Junamatkailun ja kestävän liikkumisen edistäminen on ollut keskeinen osa POW:n strategiaa Euroopan laajuisesti vuodesta 2020 alkaen. Suomessa olemme tehneet strategiamme mukaista viestintää ja kokeiluja yhdessä hiihtokeskusten, talviurheilijoiden ja vaikuttajien kanssa, nyt pääsemme tekemään tätä työtä yhdessä VR:n kanssa. Vähäpäästöinen, planeetan kantokykyjen rajoissa tapahtuva matkustaminen on mahdollista jo nyt, sanoo Heidi Kalmari, POW Finlandin puheenjohtaja.

Tavoitteena rohkaista talven ystäviä raiteille

Jotta vähäpäästöisestä liikkumisesta tulisi yhä useamman valinta, VR ja POW haluavat lisätä tietoisuutta eri liikennemuotojen hiilijalanjäljestä ja tuoda esiin kestäviä vaihtoehtoja. Yhteistyökumppanuus tuo tullessaan aktiivista, ratkaisukeskeistä ja innostavaa viestintää, kuten oppaita kestävään liikkumiseen sekä vaikuttajamatkoja.

Ilmastokriisin torjuminen vaatii yhteiskunnallisia muutoksia ja päätöksiä, jotka tukevat kestävää matkailua – ja myös kansalaisten ja yhteisöjen matkailutottumusten muutosta laajemmin. POW:n toiminnanjohtaja Noora Vihervaara korostaa, että kulttuurinen muutos tapahtuu myös yhteisön sisältä käsin.

"Tavoitteenamme on, että talviurheiluyhteisö ja kaikki muutkin talvien ystävät voivat olla osa ilmastonmuutoksen ratkaisua. Junamatkailun edistäminen on konkreettinen tapa saada aikaan tätä muutosta.”

Liikenteen päästöt muodostavat 20 % kaikista kasvihuonepäästöistä Suomessa, ja raideliikenteen osuus tästä on vain yksi prosentti. Samalla junaliikenteen osuus kaikesta henkilöliikenteestä Suomessa on noin 8 prosenttia.

Junan matkustusmuoto-osuutta onkin varaa kasvattaa reippaasti, ja siitä hyötyisi koko Suomi. Mitä enemmän matkoja tehdään junalla, sitä pienemmäksi yhteiskunnan hiilijalanjälki jää. Matkustajajunistamme 95 % kulkee sähköllä, ja energiatehokkuus ja päästöttömyys ovat olennainen osa vastuullisuusohjelmaamme. Haluamme yhdessä POW:n kanssa välittää positiivista viestiä siitä, kuinka jokaisen omilla valinnoilla on vaikutusta ilmastokriisin torjumisessa,” sanoo Kia Haring, VR:n viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja.

Protect Our Winters Finland
Noora Vihervaara, toiminnanjohtaja
noora@protectourwinters.fi
puh. +358405255323

VR

Protect Our Winters Finland
Protect Our Winters Finland on osa kansainvälistä ilmastojärjestöä, joka aktivoi talven ystäviä – hiihtokeskuksia, yrityksiä, urheilijoita, harrastelijoita sekä tutkijoita toimimaan osana ilmastokriisin ratkaisua. POW Finland jakaa tietoa ja työkaluja kestävämpiin elämäntapoihin, rakentaa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa maapallon rajoissa toimivaa yhteiskuntaa, kirittää päättäjiä ilmastotoimissa sekä järjestää tapahtumia ja kampanjoita.

VR keskittyy ydinliiketoimintaansa - suunnittelee luopuvansa asemien ravintolaliiketoiminnasta3.9.2024 09:45:30 EEST | Tiedote

Strategiansa mukaisesti VR keskittyy ydinliiketoimintoihinsa matkustaja- ja tavaraliikenteeseen ja suunnittelee luopuvansa asemien ravintolaliiketoiminnasta. Muutosneuvottelut käynnistyvät ravintolapalveluista vastaavassa tytäryhtiö Avecrassa, koskien kahdeksaa Avecran kivijalkaravintolaa. Suunnitellulla muutoksella ei ole vaikutusta junien ravintolapalveluihin eikä junahenkilökuntaan. Muutosneuvotteluiden arvioidaan johtavan enintään 75 työtehtävän vähenemiseen.