Syksyn 2024 influenssarokotukset käynnistyvät viikolla 43

65 vuotta täyttäneet sekä 18 vuotta täyttäneet, joilla on vakavan koronataudin riskiä lisäävä sairaus, saavat sekä korona- että influenssarokotteen loka-marraskuussa. Joukkorokotukset alkavat viikolla 43 ja ajanvaraus avautui tänään 1.10.2024. Influenssa- ja koronatehosteiden lisäksi annetaan pneumokokki- ja tetanusrokotteita.

Rokotus piirroskuva
Rokotukset ovat käynnissä Oma Hämeellä Oma Häme

Syksyn 2024 influenssarokotukset käynnistyvät viikolla 43. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) suosittelee myös Covid-19-tehosterokotusta erityisesti niille, joilla tartunta todennäköisimmin voisi aiheuttaa henkeä uhkaavan tilan tai johtaa sairaalahoitoon. Iäkkäiden koronarokotukset aloitettiin jo elokuussa, mutta rokotusten etenemisessä on seudullisia eroja.

Rokotusten ajanvaraus tapahtuu sähköisesti tai puhelimitse. Perhekeskusten asiakkaat saavat rokotteet omalta terveydenhoitajalta neuvolassa tai koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. 65 vuotta täyttäneet ja aikuiset riskiryhmäläiset rokotetaan terveysasemilla. Kotihoidon asiakkaiden ja palveluasumisen asukkaiden rokottamisesta voi tiedustella omasta hoitavasta yksiköstä.

Ajanvaraus avautui 1.10.2024

Sähköinen ajanvaraus onnistuu helposti pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella Oma Häme -sovelluksessa. Puhelimitse voit varata ajan alueesi terveysasemalle rokotelinjan tai oman tiimin kautta. Auli Anttila, Kanta-Hämeen hyvinvointialueen perusterveydenhuollon avopalveluiden tulosalueylihoitaja, muistuttaa omaisia ja läheisiä pitämään huolta ikäihmisistä: –Pyydän, että omaiset ottaisivat yhteyttä yli 65-vuotiaisiin läheisiinsä ja varmistaisivat, että he ovat varanneet ajan rokotukseen. Tämä on yksi tärkeimmistä teoista, joilla voimme yhdessä suojata heitä influenssalta ja koronataudilta tänä syksynä.

Kanta-Hämeen hyvinvointialue tekee yhteistyötä yksityisten palveluntuottajien kanssa asukkaiden ja asiakkaiden rokottamiseksi.

Lisätietoa ajanvarauksesta ja rokotuksista löytyy Oma Hämeen rokotusinfon sivuilta: Ajankohtaista rokotuksista 2024.

Lue lisää influenssan riskiryhmistä THL:n sivuilta:  Alttiiden henkilöiden lähipiirin influenssarokotukset - THL

Oma Häme ja Hämeenlinnan kaupunki allekirjoittivat kiinteistökaupat26.9.2024 17:44:19 EEST | Tiedote

Oma Hämeen ja Hämeenlinnan kaupungin välisen kiinteistökaupan sopimukset allekirjoitettiin torstaina Hämeenlinnassa. Sopimuksen mukaan Oma Häme ja Hämeenlinnan kaupunki luovuttavat omistuksessaan olevia kiinteistöjä toisilleen. Sopimuksen myötä Ahveniston sairaala-alue ja sen rakennukset siirtyvät Hämeenlinnan kaupungin omistukseen, mutta hyvinvointialue jatkaa vuokralaisena sairaala-alueella määräaikaisesti. Vastaavasti Oma Häme saa omistukseensa Viipurintien terveysaseman, Kutalantien paloaseman, Voutilakeskuksen ja Uppsala-talon. Aluevaltuusto ja Hämeenlinnan kaupunginvaltuusto hyväksyivät kaupan kesäkuussa. Ministeriö hyväksyi kaupat myöntäessään hyvinvointialueelle lainanottovaltuuden elokuussa. Järjestelyn tavoitteena on turvata sosiaali- ja terveyspalvelut Hämeenlinnan kantakaupungin väestölle sekä vähentää molempien osapuolten toimitilakuluja. – Kanta-Hämeessä yhteistyö kuntien kanssa toimii hyvin ja haemme yhteisiä ratkaisuja, Kiitos Hämeenlinnan löysimme kummallekin osapuolel