Syyskuu oli toistaiseksi vuoden paras kuukausi asuntokaupassa, kasvua 16 prosenttia

Kiinteistömaailman Pulssi 2.10.2024

Syyskuusta muodostui jo kolmas peräkkäinen kasvun kuukausi vertailukausiin nähden Kiinteistömaailman asunto- ja kiinteistökaupassa. Ketju välitti yhteensä 1047 myynti- ja vuokrakohdetta, joista 810 oli käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen välitystä, 12 uudiskohteiden välitystä ja 225 vuokravälitystä. ”Trendi kääntyi kesällä: jokainen kuukausi heinäkuusta alkaen on ollut parempi kuin vuoden takainen vertailukuukausi”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen.

Kiinteistömaailman välittämien käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen määrä kasvoi syyskuussa 15 prosenttia syyskuuhun 2023 verrattuna. Uudiskohteissa määrä yli kaksinkertaistui mutta oli edelleen vaatimaton. Käytetyt ja uudiskohteet yhteenlaskettuna kasvua tuli 16 prosenttia.

Kolmen peräkkäisen kasvukuukauden jälkeen: miltä näyttää loppusyksyn ja alkavan talvikauden markkina? Yhdellä sanalla – moninaiselta, niin kauppamäärien kuin hinnankehityksenkin näkökulmista eri alueilla ja eri asuntotyypeissä.

Kiinteistömaailma julkaisee puolivuosittaisen Barometrinsä asuntokaupan näkymistä tiistaina 8.10.2024 kello 9. Ennuste pohjautuu 50 paikkakunnalla toimivien välitysammattilaisen vastauksiin oman markkina-alueensa tilanteesta ja eri asuntotyyppien kaupan näkymistä.

Järjestyksessään 61. Kiinteistömaailman Barometrin esittelee Teams-lehdistötilaisuudessa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen, ja puheenvuoron asuntomarkkinaan vaikuttavista taloustekijöistä käyttää myös Danske Bankin henkilöasiakaslainoista vastaava johtaja Sari Takala. Erityisteemana ovat myyntiajat: mikä vauhdittaa, mikä hidastaa myyntiä erityyppisissä asunnoissa tällä hetkellä?

Ilmoittautumiset Barometrin julkistus-Teamsiin viimeistään 7.10. Taina Mustamolle (taina.mustamo@kiinteistomaailma.fi). Tilaisuus lähetetään Kiinteistömaailma Keravan asuntomyymälästä (Aleksis Kiven tie 14, Kerava), jonne lehdistön edustajat ovat lämpimästi tervetulleita myös paikan päälle keskustelemaan asuntokaupan näkymistä em. puhujien sekä Kiinteistömaailma Keravan yrittäjä Kari Puustisen kanssa.

Mika Laurikainen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 040 5607514
Taina Mustamo, viestintä- ja henkilöstönkehittämisjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045

Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityspalveluita Suomessa ja Baltian maissa tarjoava yritys.
Suomessa Kiinteistömaailmassa työskentelee yli 500 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri maan. Yritys perustettiin vuonna 1990. Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua) Kiinteistömaailma toimii Ober-Haus -brändillä. Kiinteistömaailma osti Ober-Hausin liiketoiminnan vuonna 2021.

Suomessa Kiinteistömaailma on maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 500 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.