Uudenmaan ELY-keskus

Rekordår för beläggningsarbeten: Inom området för NTM-centralen i Nyland får cirka 780 kilometer körbana ny beläggning

Dela

I år utförs rekordmånga beläggningsarbeten, vilket gör att det är mer sannolikt än tidigare år att trafikanterna drabbas av trafikstörningar. Eftersom det finns mer arbete än under tidigare år kan alla arbeten inte utföras utanför rusningstiderna, även om man strävar efter det.

Arbetare avslutar vägbeläggningsarbete på landsbygdsväg.
Beläggningssäsongen avslutas i Nylands NTM-centrums område senast i slutet av oktober.

I år får uppskattningsvis 780 kilometer körbana ny beläggning inom verksamhetsområdet för NTM-centralen i Nyland, det vill säga Nyland samt Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland, varav drygt 70 km är gång- och cykelleder. I siffrorna ingår också ramper som har fått mycket ny beläggning under de senaste åren. Beläggningsperioden upphör i området före utgången av oktober. På riksnivå är målet med beläggningsarbetena att stoppa ökningen av reparationsskulden, det vill säga att antalet beläggningar i dåligt skick inte ökar.

I Trafikledsverkets karttjänst Finlands Trafikleder finns en karta över alla beläggningsobjekt som redan konkurrensutsatts samt deras längd och tidtabell. Kartan uppdateras kontinuerligt när det gäller tidtabellen, och nya objekt läggs till på kartan i takt med att konkurrensutsättningarna framskrider. Karttjänsten finns på adressen https://suomenvaylat.vayla.fi/.

Vädret kan fördröja beläggningsarbetet

Eftersom väderförhållandena lätt fördröjer beläggningsarbetet är de största utmaningarna förknippade med tidtabellen för arbetet.

"På objekt i det lägre nätet är man ofta tvungen att göra mycket mer än enbart beläggning, såsom iståndsättning av dräneringen och konstruktionsförbättring, vilket gör det utmanande att samordna olika arbetsskeden. Med tanke på säkerheten är den största utmaningen den förbipasserande trafiken och att säkerställa att arbetet är säkert", berättar Niklas Nevalainen, projektchef vid NTM-centralen.

Arbetssäkerhetens betydelse kan inte betonas för mycket. Innan arbetet inleds planeras trafikarrangemangen separat för varje objekt. Säkerheten säkerställs också genom att använda rätt personlig skyddsklädsel och göra arbetsmaskinerna synliga till exempel med blinkande ljus och reflekterande markeringar. Huvudentreprenören ansvarar för att trafikarrangemangen på byggplatsen följer anvisningarna och att säkerhetskraven uppfylls.

Beläggningsperioden pågår från våren till slutet av hösten. Entreprenörerna får själva schemalägga arbetena för sommarsäsongen och beställaren, alltså i detta fall NTM-centralen, ger ramvillkor för entreprenadens längd. Arbetet på de livligt trafikerade vägarna begränsas till tider då trafiken är lugnare, alltså till nattimmarna.

"I år har man på grund av den stora arbetsmängden försökt lindra de objektspecifika arbetstidsbegränsningarna för att entreprenörerna ska ha tillräckligt med tid för att utföra beläggningsarbetena", konstaterar Nevalainen.

Alla beläggningsentreprenader genomförs enligt modellen för byggande med kvalitetsansvar, vilket innebär att entreprenören ansvarar för slutproduktens kvalitet inför beställaren. Entreprenaddokumenten ställer krav på råvarorna och slutprodukten och entreprenören rapporterar om kvaliteten genom mätningar. Beställaren utför övervakning i form av både stickprovskontroller av arbetet och genom provtagningar av material och beläggningens kvalitet.

I beläggningsarbetena strävar man efter att främja återanvändning av råvaror

De stigande råvarupriserna syns också i kostnaderna för beläggningsarbetena, eftersom olika bränslen används i tillverkningsprocessen och i transporterna. Variationerna i priset på råolja påverkar också priset på bitumen.

Beläggningen består huvudsakligen av stenmaterial och bitumen. Man strävar efter att främja återanvändning alltid när det är möjligt. Vid objekt där det görs konstruktionsförbättringar används också stålnät. Ombeläggningen kan göras med flera olika tekniker beroende på skadornas art och omfattning. När det gäller arbete i grundvattenområden bör man vara särskilt försiktig.

"På livligt trafikerade vägar används också en beläggningsmetod där den gamla beläggningen värms upp, fräses bort, blandas med ny beläggning och appliceras på nytt på vägytan", nämner Nevalainen.

Nevalainen betonar att såväl trafikanterna som hela samhället har stor nytta av ett fungerande vägnät i gott skick.

”Så länge beläggningsarbetet pågår kan det uppstå tillfälliga trafikstockningar och man kan bli tvungen att vänta en stund vid byggplatserna innan resan kan fortsätta. Tålamod är dock en trumf. Sänk körhastigheten vid vägbyggen", påminner han.

De viktigaste beläggningsobjekten i år:

  • Vårt längsta objekt Lv 110 mellan Bemböle och Näkkilä får ny beläggning på 39,57 km. Detta intervall består av flera objekt och arbetsmetoder: Lv 110 Bemböle - Myllylampi längd 25,47 km, varefter objektet Lv 110 Nummenlä - Rödskog längd 8,72 km fortsätter och ännu Lv 110 Näkkilä 5,57 km.
  • Rv 10 Tavastehus - Tuulos längd 24,39 km
  • Lv 130 Karhunkorpi - Arolampi längd 21,63 km
  • Rv 3 Luhtabacka - Södra Haga 21 längd 16,66 km
  • Rv 25 Hyvinge - Metsäkylä längd 14,73 km

Nyckelord

Kontakter

Mer information
NTM-centralen, projektchef för underhåll Niklas Nevalainen, tfn 0295 021 234
NTM-centralen, projektchef för underhåll Aki Muhonen, tfn 0295 021 153
e-post: fornamn.efternamn(at)ely-keskus.fi

Akut respons om vägnätets skick: Vägtrafikantlinjen tfn 0200 2100
NTM-centralens kundservice för trafiken tfn 0295 020 600, liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi

Bilder

Arbetare avslutar vägbeläggningsarbete på landsbygdsväg.
Beläggningssäsongen avslutas i Nylands NTM-centrums område senast i slutet av oktober.
Ladda ned bild

Länkar

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Logo.

Andra språk

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

Ändringar i tidtabellen för trafiken från och med 7.1.202520.12.2024 11:04:00 EET | Pressmeddelande

De nedanstående små ändringarna i tidtabellerna tas i bruk från och med 7.1.2025 för att förbättra bytesförbindelsernas funktion. MÅ–FR Ny tidtabell 90 Nummela - Ojakkala - Vichtis kb - Högfors 19:15 20:00 Nummela Ojakkala Vichtis kb Högfors 19:15 19:30 19:45 20:00 19:25 19:33 19:50 20:05 90 Nummela - Ojakkala - Vichtis kb - Högfors 21:15 22:00 Nummela Ojakkala Vichtis kb Högfors 21:15 21:30 21:45 22:00 21:25 21:33 21:45 22:05 92A Lojo - Kisakallio - Kanneljärven opisto - Lojo - Nummela - Vichtis kb - Högfors 14:35 15:30 Lojo Kisakallio Kanneljärven opisto 14:35 15:00 15:15 14:25 14:50 15:05 15:30 16:30 Lojo Nummela Vichtis kb Högfors 15:30 15:55 16:10 16:30 15:15 15:50 16:05 16:25 90 Högfors - Vichtis kb - Ojakkala - Nummela 16:30 17:15 Högfors Vichtis kb Ojakkala Nummela 16:30 16:50 16:58 17:15 16:30 16:50 17:00 17:15 84 Vanjärvi - Vichtis kb - Lankila - Nummela 08:05 08:50 Korsningen Tarrantie/riksväg 2 Vanjärven koulu 08:05 08:10 08:00 08:09 Vichtis kb Lankila Nummela 08:30 08:39 0

Aikataulumuutoksia liikenteessä 7.1.2025 alkaen20.12.2024 11:04:00 EET | Tiedote

Alla olevat pienet muutokset aikatauluihin otetaan käyttöön 7.1.2025 alkaen vaihtoyhteyksien toimivuuden parantamisen takia. MA-PE Uusi aikataulu 90 Nummela - Ojakkala - Vihti kk - Karkkila 19:15 20:00 Nummela Ojakkala Vihti kk Karkkila 19:15 19:30 19:45 20:00 19:25 19:33 19:50 20:05 90 Nummela - Ojakkala - Vihti kk - Karkkila 21:15 22:00 Nummela Ojakkala Vihti kk Karkkila 21:15 21:30 21:45 22:00 21:25 21:33 21:45 22:05 92A Lohja - Kisakallio - Kanneljärven opisto - Lohja - Nummela - Vihti kk - Karkkila 14:35 15:30 Lohja Kisakallio Kanneljärven opisto 14:35 15:00 15:15 14:25 14:50 15:05 15:30 16:30 Lohja Nummela Vihti kk Karkkila 15:30 15:55 16:10 16:30 15:15 15:50 16:05 16:25 90 Karkkila - Vihti kk - Ojakkala - Nummela 16:30 17:15 Karkkila Vihti kk Ojakkala Nummela 16:30 16:50 16:58 17:15 16:30 16:50 17:00 17:15 84 Vanjärvi - Vihti kk - Lankila - Nummela 8:05 8:50 Tarrantie/2-tie risteys Vanjärven koulu 8:05 8:10 8:00 8:09 Vihti kk Lankila Nummela 8:30 8:39 8:50 8:33 8:46 8:50 81 Otal

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye