Hämäläisyritykset luottavat sähkön riittävyyteen, mutta hinta huolestuttaa

Hämäläisyritykset luottavat sähkön riittävyyteen tulevana talvena, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta talouskyselystä. ”Vaikka alueemme yritykset luottavat sähkön riittävyyteen, niin sähkön hinta huolestuttaa vastanneista yli kolmannesta. Kuten kuluttajat, myös yritykset voivat varautua hintavaihteluihin suojaamalla sähkön hinnan kiinteillä sopimuksilla tai hyödyntämällä pörssisähkön ja kiinteän hinnan yhdistelmäsopimuksia”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala (Kuva: HNRI Oy)

Hämeen kauppakamarin alueelta kyselyyn vastanneista 90 prosenttia luottaa sähkön riittävyyteen tulevana talvena, kun vastaava osuus koko Suomessa on keskimäärin hieman yli 84 prosenttia. Vain reilu 6 prosenttia Hämeessä vastanneista on huolissaan sähkön riittävyydestä.

”Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama akuutti energiakriisi on Suomen osalta takanapäin. Yritykset suhtautuvat tulevan talven sähkön riittävyyteen rauhallisesti. Pitkä pakkasjakso voi kuitenkin panna sähköjärjestelmän tiukoille”, arvioi Keskuskauppakamarin johtava elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen.

Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan sähkön riittävyys talvella näyttää vakaalta, mikäli merkittävät tuotantolaitosten vikaantumiset vältetään ja sähkön tuonti toimii normaalisti. Suurinta kulutus on kylminä ja tyyninä pakkaspäivinä.

Vastanneista hämäläisyrityksistä liki 32 prosenttia on huolissaan hankkimastaan sähkön hinnasta tulevana talvena, kun vastaava osuus koko Suomessa on keskimäärin vähän yli 27 prosenttia. Sähkön hintavaihtelu kasvaa edelleen tulevaisuudessa sääriippuvaisen tuotannon lisääntyessä. Hämeessä vastanneista yrityksistä hieman yli 36 prosenttia pitää kasvavaa hintavaihtelua riskinä ja vain reilu 6 prosenttia mahdollisuutena.

Keskuskauppakamari katsoo, että Suomessa on tartuttava sähköjärjestelmän murrokseen ajoissa sähkön saatavuuden sekä yritysten ja kuluttajien sähkön hinnan ennakoitavuuden turvaamiseksi. ”Sähköjärjestelmää on katsottava kokonaisuutena. Vaihtelevan tuotannon rinnalle tarvitaan erilaisia ratkaisuja, kuten säätökykyä, kulutusjoustoa ja energiavarastoja. Myös tasaisen perusvoiman saatavuudesta on huolehdittava”, toteaa Säkkinen.

Katso kyselyn tulokset >>>

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala, p. 050 339 1625

Keskuskauppakamarin johtava elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen, p. 050 516 2868

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala (Kuva: HNRI Oy)

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kuhmoinen sekä Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat.

Yritysten tarve sekä ammatti- että korkeakouluosaajista on kasvamassa10.10.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Yritysten rekrytointitarpeet kasvavat tulevaisuudessa merkittävästi Hämeen alueella, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta osaajakyselystä. ”Kyselyn vastausten perusteella on nähtävissä, että alueemme yritysten rekrytointitarpeet kasvavat erityisesti keskipitkällä aikavälillä. Kyselyn tulokset osoittavat myös huomattavaa kasvua korkeakoulutuksen tarpeelle”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämäläisyritykset ovat optimistisia haastavasta taloustilanteesta huolimatta9.10.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Hämäläisyritysten yleistunnelma on positiivisempi kuin viime keväänä, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta talouskyselystä. ”Alueemme yritysten yleistunnelma on koko maan lukuja optimistisempi, vaikka muutoin kasvuluvut eivät ole vielä koko maan keskimääräisellä tasolla. Tulokset ovat pitkälti samalla tasolla kuin toukokuussa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämeen kauppakamari pitää hallituksen panostuksia kasvuun ratkaisevina4.9.2024 10:40:51 EEST | Tiedote

Hallituksen budjettiriihessä päättämät panostukset väyläinfraan ovat Hämeen kauppakamarin alueen elinkeinoelämälle erittäin tervetulleita. ”On tärkeää, että VT12 rahoitus on mukana hallituksen budjetissa ja valtatien parantaminen lähtee vihdoinkin käyntiin. Lisäksi tuleva verohyvitys puhtaan siirtymän suurille teollisille investoinneille toivottavasti lisää alueemme yritysten kasvua ja työpaikkoja”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

HHJ-tutkinnon suorittaneet vahvistavat yritysten hallitusosaamista3.9.2024 09:51:18 EEST | Tiedote

Hallitustyöskentelyn osaamista mittaava Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin elokuussa. Hämeen kauppakamarin HHJ-kurssin käyneistä 29 henkilöä suoritti tutkinnon hyväksytysti. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita. ”Hienoa, että saimme uusia hallitusammattilaisia vahvistamaan eri organisaatioiden hallitustyöskentelyä. HHJ-kurssin ja -tutkinnon suorittaneet tuovat lisää tärkeää osaamista alueemme yrityksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.