Puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2024 – Tesiltä vahva tulos

Tesin (Suomen Teollisuussijoitus Oy) alkuvuoden 2024 positiivisessa tuloksessa näkyi Tesin sijoituskohteiden arvostustasojen nousu erityisesti varhaisen vaiheen venture capital -markkinassa. Toimintaympäristö on kuitenkin yhä erittäin vaikea. Esimerkiksi pääomasijoitusrahastojen ja yritysten varainkeruu ja jatkorahoitusmahdollisuudet ovat edelleen selvästi huippuvuosia heikompia.

Tummahiuksinen nainen nimeltä Pia Santavirta, Tesin toimitusjohtaja, kuvattuna keskuskirjasto Oodissa
Pia Santavirta, Tesin toimitusjohtaja

Tesin puolivuosikauden IFRS-tulos oli 71 miljoonaa euroa. Tarkastelukautena Tesi teki suoria sijoituksia suomalaisiin startup- ja kasvuyrityksiin ja antoi sitoumuksia pääomasijoitusrahastoihin yhteensä 50 miljoonalla eurolla. Kokonaissumma koostuu viidestä rahastositoumuksesta yhteensä 35 miljoonalla eurolla sekä 14 suorasta sijoituksesta yhteensä 15 miljoonalla eurolla. Suorista sijoituksista ensisijoituksia oli yksi ja jatkosijoituksia 13.

Markkina on yleisesti ottaen edelleen haastava sekä pääomasijoitusrahastoille että startup- ja kasvuyrityksille. Rahastojen varainkeruut ovat hidastuneet ja rahastojen koot ovat paikoitelleen jääneet tavoitekokoja pienemmiksi. Myös startup- ja kasvuyritysten rahoitusmarkkinassa on hitautta.

”Tesin liiketoimintamalli perustuu markkinaehtoisuuteen ja pitkän aikavälin kannattavuuteen. Vaikka puolivuosituloksemme oli positiivinen, varainkeruutilanne on erittäin vaikea sekä rahastoissa että suorissa sijoituksissa, ja mukautumiskykyä vaaditaan”, sanoo Pia Santavirta, Tesin toimitusjohtaja.

Suomen hallituksen kevään 2024 kehysriihessä päätettiin Tesin 300 miljoonan euron lisäpääomituksesta vuosille 2025–2027. Osana Tesin sijoitustoiminnan strategian päivitystä yhtiön teollisuuspoliittista tehtävää vahvistetaan. Lisäpääomitus suoriin sijoituksiin mahdollistaa sijoitusten kokoluokan kasvattamisen ja merkittävän muutoksen Tesin roolissa ja toiminnassa.

Suomen hallitus haluaa toimillaan vauhdittaa ja parantaa talouskasvun edellytyksiä haastavassa markkinatilanteessa. Tesi on yksi valtion tehokkaimmista työkaluista lisätä yksityisen pääoman tarjontaa markkinassa. Voimme rakentaa yhdessä yksityisten sijoittajien kanssa ratkaisuja talouden kasvuun ja uudistumiseen”, jatkaa Santavirta.

Tesin avainluvut H1 2024 (suluissa H1 2023)

• Sijoituksia ja sitoumuksia EUR 50 milj. (108), joista
    • sitoumuksia pääomasijoitusrahastoihin EUR 35 milj. (83), 5 kpl (4)
    • suoria sijoituksia yrityksiin EUR 15 milj. (25), 14 kpl (24)
      • ensisijoituksia 1 kpl (4)
      • jatkosijoituksia 13 kpl (19) mukaan lukien 2 kpl koronakriisin hoitoon liittyneistä erityissijoitusohjelmista
  • Irtautumisia yrityksistä 10 kpl (3)
  • Tesin tulos EUR 71 milj. (-36)
  • Kansainvälistä pääomaa suomalaisiin yrityksiin Tesin sijoituskumppaneilta EUR 73 milj. (73)
  • Tesin kotimaisten kohderahastojen keräämä uusi pääoma EUR 216 milj. (406)
  • Tesin hallinnoitavat pääomat 30.6.2024 EUR 2,6 miljardia (2,5)
    • rahastositoumuksia 121 kpl (118), joista rahastojen rahastoja 5 kpl (5), sekä suoria sijoituksia 114 kpl (130)
    • rahastositoumuksista 2 kpl ja suorista sijoituksista 52 kpl (52) tehty ensisijoitusten osalta suljetuista korona-ajan erityissijoitusohjelmista.

Lue lisää H1 2024-puolivuosikatsauksestamme!

korjattu 3.10. klo 8.25 kotimaisten kohderahastojen keräämän pääoman H1 2023 -vertailuluku

Pia Santavirta, Tesin toimitusjohtaja

Tesi pähkinänkuoressa

tesi.fi | X (Twitter) | LinkedIn | Instagram | Bluesky | Threads | Uutiskirje

Taustaa Tesistä:

• Vuonna 1995 perustettu pääomasijoitusyhtiö
  • Virallinen nimi Suomen Teollisuussijoitus Oy
  • Suomen valtion 100 % omistama
  • Hallinnoidut pääomat 2,6 miljardia euroa
  • 12 miljardia euroa liikevaihtoa ja noin 70 000 työpaikkaa Suomeen kasvuyrityksistä, joissa Tesi on suoraan tai välillisesti rahastojen kautta vähemmistöomistajana

Finnish defence industry growing strongly, investors eyeing dual-use products in particular24.9.2024 00:00:13 EEST | Press release

The survey identified 368 companies operating in the sector, of which 144 are rapidly-growing startups and growth companies. The remainder are typically more established players with a long history, or they mainly offer consultancy services to Finland’s defence forces. Around one-half of Finnish defence industry companies are located in the Uusimaa region of Finland, while the other half are scattered around the country, also in smaller cities and municipalities. Most of the strongly growth-oriented startups and growth companies covered by the survey are dual-purpose companies – i.e. their solutions can be utilised in both civil and military applications. “Although the oldest Finnish defence industry companies date from the 1800s, taken as a whole the sector is still young. It’s developing rapidly now, though: new companies are being established at a fast pace and the growth figures are very impressive,” comments Jakob Sandell, Tesi’s Research Manager in charge of the survey. The revie

Suomalaisyritysten hallituksissa alakohtaisia eroja naisten määrässä – kärjessä terveys- ja sosiaalipalvelut ja peränpitäjänä tieto- ja viestintäteknologia18.9.2024 00:01:00 EEST | Tiedote

Tesin (Suomen Teollisuussijoitus Oy) tuoreen, suomalaisten yritysten hallituskokoonpanoja tarkastelleen selvityksen mukaan suomalaisten yritysten hallitusten kokoonpanoissa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia. Alakohtaisista, paikoin huomattavista eroista huolimatta sukupuolijakauma ei ole muuttunut merkittävästi. Kansainvälisten hallitusjäsenten osuus sekä ikäjakauma ovat vastaavasti säilyneet suhteellisen tasaisena.

According to Tesi’s (officially Finnish Industry Investment Ltd) recent survey, there have been no significant changes in the composition of Finnish companies’ board of directors. There has been little change in gender distribution when analysed by sector, despite occasional significant differences. The proportion of international board members and also the age distribution have likewise remained at broadly the same level.