Mitä kuuluu Ylelle ja media-alalle? Yle Avoinna -tapahtuma tarjoaa keskusteluja ajankohtaisista kysymyksistä

Yle Avoinna -tapahtuma on uusi avaus, jonka tarkoituksena on on lisätä Ylen avoimuutta ja vuorovaikutusta yhteiskunnassa.

Juontajina toimivat Ylen toimittajat Sean Ricks, Milla Madetoja ja Pauliina Grym. Laura Mainiemi, Tommi Taipale, Antti Haanpää, koonnut Seera Rytkölä / Yle

Media- ja kulttuurialan ajankohtaisista teemoista ja tulevaisuudesta keskustellaan 7.—8. marraskuuta Ylellä. Suomalaiset pääsevät seuraamaan tapahtumaa Yle Areenassa, Yle Teemalla ja Yle TV1:llä.

”Media- ja kulttuurialan kysymykset koskettavat kaikkia, jotka kuluttavat kotimaisia sisältöjä kanavasta ja tavasta riippumatta. Tavoitteemme on kertoa entistä paremmin Ylen toiminnasta sekä kutsua keskusteluun laajasti mukaan muut alan vaikuttajat ja suomalaiset”, sanoo Ylen tapahtumapäällikkö Jyri Kataja-Rahko.

Keskusteluissa avataan kotimaisen draaman tulevaisuutta, pohditaan seurantarealityjen sopivuutta Ylen tehtävään sekä keskustellaan Ylen ja kaupallisen median yhteistyöstä tulevaisuuden uhkien ja mahdollisuuksien äärellä. Lisäksi tapahtumasta tehdään Yle Perjantain erikoislähetys, jossa Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila ja Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg keskustelevat siitä, tarvitaanko Yleä.

”Luvassa on monipuolinen kattaus keskusteluita, joiden aikana tartutaan Yleen ja alaan liittyviin kiinnostaviin ja vaikeisiinkin kysymyksiin”, jatkaa Kataja-Rahko.

Keskustelijoina nähdään muun muassa Rabbit Filmsin draaman päällikkö ja vastaava tuottaja Minna Haapkylä, APFI ry:n hallituksen puheenjohtaja Roope Lehtinen, dokumentaristi Sami Kieksi, yrittäjä-mediapersoona Sointu Borg, Kangasalan Sanomien päätoimittaja-toimitusjohtaja Heli Keskinen, Lapin Kansan päätoimittaja Sauli Pahkasalo sekä Ylen edustajia.

Keskustelujen juontajina toimivat Ylen toimittajat Milla Madetoja, Pauliina Grym ja Sean Ricks.

Yle Avoinna -keskustelujen sarja Ylen kanavilla:

Metsoloista M/S Romanticiin – millainen on kotimaisen hittidraaman tulevaisuus?

7.11. Yle Areena ja Yle Teema klo 12.45

Kotimaiselta tuotantoyhtiökentältä on kuulunut ikäviä uutisia. Mitä vaaditaan, että suomalaista huippudraamaa syntyy jatkossakin? Keskustelemassa Yle Draaman vastaava tuottaja Suvi Mansnerus, Rabbit Filmsin draaman päällikkö ja vastaava tuottaja Minna Haapkylä sekä APFI ry:n hallituksen puheenjohtaja Roope Lehtinen. Juontajana Pauliina Grym.

Kirjolla, Tubettavat Konemiehet, Logged in – tarinoita koko Suomesta

7.11. Yle Areena ja Yle Teema klo 16.00

Tosi TV:tä vai dokumentteja? Mistä on kyse rakastetuissa ja kritisoiduissa seurantarealityissä, ja miten ne toteuttavat Ylen tehtävää? Keskustelemassa Ylen tilaaja Emma Taulo, dokumentaristi Sami Kieksi ja yrittäjä-mediapersoona Sointu Borg. Juontajana Sean Ricks.

Suomalainen media uusien uhkien ja mahdollisuuksien edessä

8.11. Yle Areena klo 9.45 ja Yle TV1 9.11. klo 9.05

Disinformaatio luo uudenlaisia uhkia luotettavalle tiedonvälitykselle. Onko tekoäly ystävä vai vihollinen? Voisivatko Yle ja kaupallinen media yhdistää voimansa? Keskustelijoina Yle News Labin päällikkö Jukka Niva, Kangasalan Sanomien päätoimittaja-toimitusjohtaja Heli Keskinen ja Lapin Kansan päätoimittaja Sauli Pahkasalo. Juontajana Milla Madetoja.

Yle Perjantai: Tarvitaanko Yleä?

8.11. Yle Areena klo 14.00 ja Yle TV1 21.05

Yle joutuu lähivuosina säästämään 66 miljoonaa euroa. Mistä leikataan, mitä tehostetaan? Onko Yle jatkossakin kaikille suomalaisille tärkeä ja kiinnostava media- ja kulttuuritalo? Miten Yle pystyy vastaamaan kovenevaan kilpailuun ja eri yleisöryhmien odotuksiin? Keskustelijoina Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila ja Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg. Juontajana Sean Ricks.

Jyri Kataja-Rahko, tapahtumapäällikkö, Yle, jyri.kataja-rahko@yle.fi, 040 060 10 74