Vapriikki julkaisee Juhani Riekkolan kuvista valokuvateoksen

Vapriikki julkaisee Tampereelle omistetun valokuvateoksen, joka on koottu Juhani Riekkolan vuonna 2003 Vapriikin kuva-arkistolle lahjoittamasta tuhansien valokuvien kokoelmasta. Juhani Riekkola on yksi aikansa tunnetuimmista valokuvaajista Suomessa. Hän on kuvannut lähes puoli vuosisataa kestäneen uransa aikana Tamperetta, sen kaupunkikuvaa, ihmisiä ja kulttuuria. Kansainvälisesti palkittujen taidevalokuvien lisäksi Riekkola on tuottanut monipuolisia kuvareportaaseja, vahvoja muotokuvia, taidokkaita arkkitehtuurikuvia, tarkasti järjesteltyjä teatterikuvia ja monille tunnetuille tamperelaisyrityksille upeita mainoskuvia. Riekkola on tunnettu dokumentaarisesta valokuvaustyöstään, ja hän kuuluu suomalaisen fotografiikan uranuurtajiin.

Mustavalkoinen valokuva: ihmisiä kalastamassa ja kaksi henkilöä pyörillä Ratinan suvannolla, taustalla teollisuusrakennuksia, vuosi 1956.
Kirjan kansikuva: onkijoita Ratinan suvannolla vuonna 1956 Juhani Riekkola

Juhani Riekkola on yksi tunnetuimmista valokuvataiteen edustajista, kansainvälisestikin menestynyt tamperelaisvalokuvaaja ja suomalaisen fotografiikan uranuurtaja. Teos Juhani Riekkolan Tampere on läpileikkaus valokuvaaja Juhani Riekkolan lähes neljänkymmenen vuoden moni-ilmeisestä urasta. Mukana on kansainvälisiin näyttelyihin osallistuneita teoksia, Tampere-aiheisia kaupunki-, teatteri-, mainos-, henkilö- ja miljöökuvia sekä fotografiikkaa.

Kirja valaisee havainnollisesti Juhani Riekkolan monitahoisuutta. Riekkola poikkeaakin monista valokuvaajista laaja-alaisuudellaan. Kulttuurihistoriallisesti erittäin merkittävää on Riekkolan omistautuminen kotikaupunkinsa Tampereen monipuoliseen dokumentoimiseen niin kulttuurin kuin kaupunkikuvan tallentamisenkin osalta.

Juhani Riekkola on osallistunut lukuisiin valokuvauskilpailuihin, toiminut valokuvausalan opettajana ja luennoitsijana, organisoinut kansainvälisiä näyttelyitä, toiminut juryn jäsenenä monissa valokuvakilpailuissa sekä tehnyt opintomatkoja Eurooppaan.

Riekkola sai valokuvataiteen valtionpalkinnon vuonna 1971 ja samana vuonna Tampereen kaupungin ensimmäisen valokuvapalkinnon. Vuonna 1974 Riekkolasta tuli ensimmäinen valokuva-alalta läänintaiteilijaksi nimitetty. Hän sai kolmivuotisen taiteilija-apurahan vuonna 1982 ja valtion ylimääräisen taiteilijaeläkkeen vuonna 1988.

Vuonna 2003 Juhani Riekkola lahjoitti tuhansia valokuvia käsittävän kokoelmansa Vapriikin kuva-arkistolle. Hänen valokuviaan on lisäksi muun muassa Bibliotheque Nationale de Francessa, Suomen valokuvataiteen museossa, Teatterimuseossa, Tampereen taidemuseossa sekä yksityisissä kokoelmissa eri maissa.

Vapriikin kuva-arkisto esittelee noin kahden miljoonan valokuvan kokoelmiaan näyttelyin ja julkaisuin. Juhani Riekkolan Tampere täydentää aikaisempia Juhani Riekkolan tuotantoon perustuvia valokuvanäyttelyitä ja tekee näyttävän yhteenvedon hänen rikkaasta urastaan. Riekkolan valokuvissa puhuvat tamperelaiset näkymät, ilmiöt ja ihmiset valokuvataiteilijan katseen kautta.

Kirja tulee myyntiin 7.10.2024. Sitä voi ostaa Vapriikin museokaupasta hintaan 39€.

Median edustajat voivat tilata itselleen maksuttoman arvostelukappaleen osoitteesta shop.tampere.fi/vapriikki
Koodilla  RIEKKOLAPRESS ilmainen arvostelukappale

Tähtitalvikki PoikajärviViestintäasiantuntija

Puh:050 321 1189

Kirjan kansikuva: onkijoita Ratinan suvannolla vuonna 1956
Juhani Riekkola
Vanhempi mies soittaa kontrabassoa.
Juhani Riekkola vuonna 2017. Musiikki on aina ollut Juhani Riekkolan rakas harrastus ja 1950-luvulla myös ansiolähde.
Kuva: Reetta Lepistö
Kuvassa valkoinen kissa seisoo tiellä Tampereen Puuvillatehtaankadulla vuonna 1972, taustalla vanhoja rakennuksia ja synkkä taivas.
Juhani Riekkola teki 1970-luvulla kaksi dokumentaarista teosta Tampereen puutaloalueista, Amurista ja Pispalasta. Kuvassa kissa etsii kotiaan Puuvillatehtaankadulla vuonna 1972.
Juhani Riekkola

KUTSU Vapriikin uusi näyttely kertoo Australian aboriginaalien kulttuurista ja vie kävijän tähtitaivaalle25.9.2024 12:02:03 EEST | Tiedote

Vapriikki tuo yhteistyössä Australian kansallismuseon kanssa annoksen auringonpaistetta Suomen syksyn harmauteen 11.10. alkaen. Maailman vanhin elävä kulttuuri levittäytyy museokävijän eteen taideteosten, esineiden ja videoinstallaatioiden välityksellä. Songlines, Australian seitsemän sisarta -näyttely sai alkunsa, kun kolme Australian läntisen ja keskisen aavikon aboriginaalikansaa pyysi apua Australian kansallismuseolta kulttuurinsa elinvoiman säilyttämiseksi. Näiden kansojen edustajat toimivat nyt avattavan näyttelyn kuraattoreina ja kulttuurilähettiläinä.

Pirkanmaan kuvaköörin valokuvanäyttely Minun Ruoveteni avautuu Vinhan kirjakaupassa 21.9.202416.9.2024 13:03:15 EEST | Tiedote

Vinhan kirjakaupan pop up -tilassa on esillä Pirkanmaan kuvaköörin valokuvanäyttely Minun Ruoveteni 21.9. – 24.11.2024. Pirkanmaan kuvakööri eli PIKU on Vapriikin kuva-arkiston vapaaehtoisten valokuvaajien ryhmä, joka valokuvaa Pirkanmaata ja omaa kotiseutua. PIKUssa yhdistyy valokuvaus sekä kiinnostus omaan kotiseutuun ja kulttuuriperintöön. Toiminta käynnistyy vuosittain vaihtuvassa Pirkanmaan kunnassa, josta kutsumme vapaaehtoisia mukaan valokuvaamaan.