Valokuitunen Oy

Onko seniorit unohdettu digiajassa? Yli 60-vuotiaat toivovat palveluntarjoajilta selkeyttä

Jaa

Kyselytutkimus kertoo, että digipalvelut kuuluvat keskeisesti yli 60-vuotiaiden suomalaisten elämään. Suurimmat kompastuskivet digiarjessa ovat teknisen ymmärryksen ja asiantuntevan palvelun puute.

Nainen istuu rennosti sohvalla padi kädessä ja luurit päässä.

Huoli ikääntyvän väestön pärjäämisestä digitalisoituvassa maailmassa nousee julkisessa keskustelussa esille useasti, mutta tilanne ei kuitenkaan kaikkien osalta ole yhtä hälyttävä. 

Valokuitusen Suomalaisten digiarki -kyselytutkimuksen* mukaan yli 60-vuotiaat käyttävät nettiyhteyttä moneen. Eniten netissä hoidetaan pankkiasioita (94 %). Myös uutisten ja sosiaalisen median selailu (86 %), yhteydenpito sukulaisten ja ystävien kanssa (73 %), veroasioiden hoitaminen (72 %) sekä tuotteiden tilaaminen verkosta (67 %) on suosittua. Valokuitunen selvitti yli 60-vuotiaiden ajatuksia ja kokemuksia netin käytöstä keväällä. 

– Tulokset kertovat, että seniorit ovat aktiivisia nettikansalaisia, ja käyttötavoissa on jonkin verran eroja muihin ikäryhmiin. Pankki-, vero- ja vakuutusasiat sujuvat, mutta yhteydenpito videon välityksellä ei ole yhtä suosittua kuin muissa ikäryhmissä, avaa Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto.  

Sukupolvien väliset erot näkyvät myös tavoissa kuluttaa viihdettä. Yli 60-vuotiaista vain joka toinen (48 %) katsoo suoratoistopalveluita. Vielä harvinaisempaa on nettipelaaminen (34 %). Vain pieni osa tekee verkosta ruokatilauksia (16 %) ja varustaa kotia älyteknologialla (13 %).  

Käytäntö sujuu, termit hukassa 

Moni yli 60-vuotias asuu yksin, mikä heijastuu myös nettiasioihin. Suurin osa (70 %) kertoo vastaavansa viime kädessä itse siitä, että netti kotona toimii. Vain 13 prosenttia huolehtii yhteyksistä yhdessä puolisonsa kanssa ja 9 prosenttia saa apua lapsiltansa. 

– Tänä päivänä todella moni palvelu on saavutettavissa lähinnä verkossa. Selvitimme siksi myös iäkkäiden kykyä ratkoa itsenäisesti tilanteita, joissa kodin nettiyhteys lakkaa toimimasta. Oli positiivista huomata, että vastausten mukaan valtaosa tietää ainakin muutaman konstin, jolla pääsee jo eteenpäin, pohtii Kaunisto.  

Kodin yhteyksien valinta voi tuottaa haasteita ikään katsomatta. Tutkimus osoitti, että jo yli 40-vuotiaat kokevat yhteyksien selvittelyn haastavaksi tai ärsyttäväksi. 

Yli 60-vuotiaiden mukaan valokuituyhteyksien vertailussa päänvaivaa aiheuttavat muun muassa pitkäaikainen sopimuksellinen sitoutuminen (38 %), epäselvyys siitä, mikä on paras vaihtoehto pitkällä aikavälillä (37 %) ja hintojen (37 %) sekä ominaisuuksien vertailu (29 %).  

Joka kolmas harmitteli lisäksi omaa rajallista ymmärrystään (35 %) sekä alan hankalaa terminologiaa ja käsitteitä (27 %). Luvut ovat hieman korkeammat kuin kaikissa ikäryhmissä yhteensä (30 % ja 25 %). 

– On kuluttajan näkökulmasta ongelmallista, jos yhteyksiä valitessa ei tiedetä, onko mahdollisuutta kilpailuttaa laajakaistapalveluita tai että markkinoilla on ylipäänsä tarjolla erilaisia valokuituratkaisuja. Valokuituhan on tärkeä investointi myös asunnon arvon kannalta, Kaunisto sanoo.  

Yrityksillä vastuu valokuituyhteyden myynnin läpinäkyvyydessä  

Valtaosa yli 60-vuotiaista (93 %) pitää toimivia tietoliikenneyhteyksiä Suomen nykyisen ja tulevaisuuden kilpailukyvyn kannalta tärkeinä. 

– Seniorit ymmärtävät yhteyksien yhteiskunnallisen merkityksen äärimmäisen hyvin, siitä ei ole epäilystä. Siksi onkin kriittistä arvioida, saavatko vanhemmat ikäluokat yhteyksien valintaan asiantuntevaa apua ja selkeää palvelua. Yrityksillä on tässä suuri vastuu. 

Selvä enemmistö (73 %) kyselyyn vastanneista yli 60-vuotiaista pitää tärkeänä sitä, että kodin yhteyden tarjoajan voi halutessaan kilpailuttaa.   

– Tällä hetkellä tämä ei kuitenkaan onnistu kaikissa tarjolla olevissa malleissa ja tätä tietämystä pitäisi saada laajemmalle, Kaunisto toteaa. 

*Valokuitunen ja YouGov toteuttivat kaksi sähköistä kyselyä suomalaisten netinkäytöstä 2.1 – 4.1.2024 ja 17.4–25.4.2024 välisenä aikana. Tammikuun kyselyyn vastasi 1003 henkilöä, huhtikuun kyselyyn 2 003 henkilöä. Valtakunnallisen tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat täysi-ikäiset suomalaiset väestöä edustavalla otoksella. Yli 60-vuotiaiden vastaajien osuus aikuisväestöstä on 36 % ja siten heitä oli vastaajina tammikuun kyselyssä 363 ja huhtikuun kyselyssä 725. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Nainen istuu rennosti sohvalla padi kädessä ja luurit päässä.
Lataa
Lataa
Lataa
Valokuituverkon rakentaminen kadulla.
Valokuituverkon rakentaminen kadulla.
Lataa

Valokuitunen on Suomen suurin avoimen valokuituverkon rakentaja

Valokuitunen Oy rakentaa nopeita ja luotettavia valokuituyhteyksiä pientaloihin ja yrityksiin ympäri Suomen. Valokuitu takaa parhaan mahdollisen nettiyhteyden kaikissa tilanteissa ja mahdollistaa sujuvan digiarjen. Kytkemme pientalojen yhteydet Telian Avoin Kuitu -runkoverkkoon. Asiakkaamme voivat valita verkon laajasta valikoimasta itselleen sopivat netti- ja lisäpalvelut ja kilpailuttaa niitä rajattomasti. Valokuitunen on alan markkinajohtaja – verkkomme kattaa vuoden 2024 lopussa noin 400 000 kotitaloutta Suomessa. Meillä työskentelee yli sata ammattilaista arvojemme rohkeus, ilo ja luottamus mukaisesti. Valokuiturakentamisemme työllistää kymmeniä urakoitsijoita ympäri maan. Vuonna 2020 perustettu Valokuitunen on suomalaisen CapManin (60 %) ja pohjoismaisen Telian (40 %) omistama yritys.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Valokuitunen Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye