Tampereen yliopisto

Väitös: Itsekasvatuksesta eväitä ekologisiin kriiseihin

Jaa

Väitöstutkimuksessaan kasvatustieteen maisteri Johanna Kallio tutki itsekasvatusta eli aikuisten omaehtoista eettistä kasvatusprosessia maailmassa, joka parhaillaan järkkyy ekologisesti. Kallio syventyi tutkimuksessaan luontosuhteen tietoisen kehittämisen tapoihin, joiden avulla esimerkiksi sivistysalan toimijat sekä aktivistit voivat kehittää koulutustoimintaansa. Väitöskirja osallistuu Sivistyksen teemavuoden 2024 keskusteluihin tuomalla esiin ekologisen sivistymisen keskeistä merkitystä ajassamme.

Kasvatustieteen maisteri Johanna Kallio väittelee perjantaina 11. lokakuuta 2024.
Kasvatustieteen maisteri Johanna Kallio väittelee perjantaina 11. lokakuuta 2024. Jonne Renvall / Tampereen yliopisto

KM Johanna Kallion väitöskirjatutkimuksen tavoitteena on ajankohtaistaa ja kehittää sadan vuoden takaista suomalaista itsekasvatuksen teoriaa. Itsekasvatuksella viitataan oman ymmärryksen sekä toiminnan tavoitteelliseen kehittämiseen ja laajentamiseen tietoisen harjoittelun keinoin. Itselle merkityksellisten asioiden paikallistaminen ja mielekkään elämän rakentaminen ovat olennainen osa itsekasvatuksen tavoitteita. Konkreettisesti tämä tarkoittaa esimerkiksi oman eettisen horisontin uteliasta tutkailua sekä sen tarkastelua, miten monin eri tavoin olemme yhteydessä toisiin ja esimerkiksi luontoon ympärillämme.

Kallio kertoo, että maailman muuttuessa ekologisten kriisien myötä on välttämätöntä miettiä uudelleen, mikä on meille todella tärkeää ja mitä haluamme suojella sekä vaalia.

– On olennaisen tärkeää ymmärtää ajatella ja toimia toisin yhteiskunnassa, joka jatkuvasti kannustaa elämään yli planeettamme kestokyvyn rajojen. Koska vallitseva ajatus kuluttajakansalaisen velvollisuuksista pitää taloutta pyörimässä ei enää voi jatkua, tarvitsemme uudenlaisia merkityksiä elämällemme muuttuvassa maailmassa. Itsekasvatuksen avulla voimme laajentaa eettistä näköalaamme ja löytää yhteyksiä, joiden kautta olemme sidoksissa ihmisiin, eläinlajeihin, yhteiskuntaan ja luonnonympäristöön. Sillä, miten näemme oman osamme isommassa kuvassa, on merkitystä, sanoo Kallio.

Hyvinvointia merkityksellisyyden löytämisestä

Väitöskirjassaan Kallio on paikallistanut kasvatuskirjallisuuden historiasta useita sisältöjä, jotka puolustavat ihmisen ja luonnonympäristön välisen sidosteisuuden tietoista laajentamista keskeisenä osana merkityksellisen elämän rakentamista. Näistä havainnoista Kallio muodosti tutkimuksessaan ekologisen itsekasvatuksen mallin, jonka kuvaamia tiedostamisprosesseja esimerkiksi sivistysalan toimijat voivat hyödyntää koulutuksensa kehittämisen tukena. Mallin oppeja voi jokainen meistä soveltaa myös osana omaa arkeaan.

– Ekologisessa itsekasvatuksessa on kyse tietoisesta ekologisesti myönteisen tahtotilan ylläpitämisestä. Mallin elementtejä voidaan harjoittaa esimerkiksi dialogisen keskustelun, havainnoivan kirjoittamisen ja erilaisten kehollisten harjoitteiden kautta, Kallio sanoo.

Yksilöä syyllistävää otetta mallissa ei ole, vaikka se vastuullisen maailmasuhteen kehittämiseen liittyykin. Mallin lähtökohtana on se, että me ihmiset tarvitsemme tilaa ja aikaa pohtia isoja olemassaolon kysymyksiä. Tämän pohdinnan avulla voimme löytää merkitystä elämällemme ja harjoitella näkemään itsemme osana suurta elämän verkostoa, jossa vaikutamme toisiimme. Emme ole maailmassa yksin, emmekä näin ollen vastuussa ekologisesta kriisistä vain yksin, vaan isomman kuvan osana.

– Vapaus tutkia omaa olemassaoloamme suhteessa ympäristöömme sekä löytää omalle elämällemme merkityksiä tulee nähdä tärkeänä ja arvokkaana matkana itsessään. Sitä ei pidä nähdä menoeränä, vaan hyvinvointia keskeisesti kasvattavana itseisarvoisena oikeutena. Merkitykset auttavat meitä selviämään muuttuvassa maailmassa ja muuttumaan itse, kun siihen on tarvetta. Emme ole koneen osia, vaan tuntevia, tahtovia ja haluavia ihmisiä. Kun puhumme itsekasvatuksesta, olemme ihmisyyden ytimessä, Kallio tiivistää.

Kallio työskentelee parhaillaan Valkeakoskella Päivölän opiston kasvatustieteen linjanjohtajana. Hän jatkaa tutkimusta Political Philosophies and Sociologies of Education (POISED) -tutkimusryhmässä ja kuuluu viidettä vuotta Aikuiskasvatuksen tutkimusseuran johtokuntaan.

Väitöstilaisuus perjantaina 11. lokakuuta 2024

Kasvatustieteen maisteri Johanna Kallion kasvatustieteen alaan kuuluva väitöskirja Ekologinen itsekasvatus: Aikuiskasvatuksen filosofiaa ekokriisien ajassa tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa perjantaina 11.10.2024 klo 12.00 alkaen Linna-rakennuksen salissa K103 (Kalevantie 5, Tampere). Vastaväittäjänä toimii dosentti Rauno Huttunen Turun yliopistosta. Kustoksena toimii apulaisprofessori Antti Saari kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnasta Tampereen yliopistolta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kasvatustieteen maisteri Johanna Kallio väittelee perjantaina 11. lokakuuta 2024.
Kasvatustieteen maisteri Johanna Kallio väittelee perjantaina 11. lokakuuta 2024.
Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Lataa

Linkit

Tampereen yliopisto

Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto

Tutkimus tarkensi ruutuajan yhteyttä lapsen psykososiaaliseen oireiluun7.10.2024 14:15:08 EEST | Tiedote

Tuore tutkimus lisää tietoa digitaalisen median parissa vietetystä ajasta lasten arkielämässä. Tulokset vahvistavat aiempien tutkimuksen havaintoja siitä, että lisääntynyt ruutuaika on yhteydessä lasten psykososiaaliseen oireiluun kuten tarkkaavuus- ja keskittymisvaikeuksiin. Tutkijat korostavat vanhempien hyvinvoinnin merkitystä ja lapsen ohjaamisen roolia arvioitaessa ruutuajan vaikutuksia. Ruutuajan yhteys lapsen oireiluun havaittiin tutkimuksessa voimakkaampana, kun myös lapsen äiti raportoi omasta heikentyneestä hyvinvoinnistaan.

Väitös: 1920- ja 30-luvun kotimaiset nuortenkirjat osallistuivat aikansa yhteiskunnalliseen keskusteluun3.10.2024 09:31:12 EEST | Tiedote

Hellevi Hakalan väitöskirja käsittelee sotien välisen ajan kotimaista nuortenkirjallisuutta, joka on ollut lähes tutkimatonta aluetta. Epäajankohtaiseksi ja viihteelliseksi kirjallisuudeksi tuomittuna se on jäänyt pitkälti kirjallisuuden kaanonin ja tutkimuksen ulkopuolelle. Hakala osoittaa nuortenkirjojen olleen tärkeä osa yhteiskunnallista keskustelua.

Väitös: Organisaatioiden välitilat kätkevät sisälleen kiinnostavia ja merkityksellisiä kohtaamisia2.10.2024 15:33:58 EEST | Tiedote

Jokainen meistä on työelämässään ollut mukana sattumanvaraisessa kohtaamisessa, jossa hyvinkin yllättävä joukko ihmisiä päätyy keskustelemaan vapaasti niin työhön kuin vapaa-aikaankin liittyvistä aiheista. Usein tällaiset kohtaamiset tapahtuvat organisaatioiden lukuisissa välitiloissa, kuten käytävillä, portaikoissa tai hisseissä. Väitöskirjassaan KTM Siiri Piironen tutkii erilaisia välitiloja ja tarkastelee niiden merkitystä jokapäiväisessä työ- ja organisaatioelämässä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye