SDP:n Niina Malm: Itä-Suomi tarvitsee tukipakettinsa

Itäisen Suomen hylkääminen olisi lyhytnäköinen päätös, jolla olisi seurauksia koko maan taloudelle ja turvallisuudelle, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm. SDP esittää tukipakettia alueen elinvoiman tukemiseksi.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

– Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on tarkoittanut itäiselle Suomelle merkittävää taloudellista iskua. Alueen asukkaat ovat odottaneet yli vuoden ajan, että hallituksen juhlapuheet alueen tukemiseksi muuttuisivat konkreettisiksi toimiksi. Hallituksen toimet osoittautuvat kuitenkin kerran toisensa jälkeen riittämättömiksi.

SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtmanin eilen esittämä tukipaketti on tervetullut avaus, jonka avulla varmistetaan, että myös itäinen Suomi pysyy kasvussa mukana, Malm sanoo.

– Itä-Suomella on paljon luontaista potentiaalia muun muassa energian tuottamisessa, vihreässä siirtymässä, teollisuudessa ja matkailussa. Tämä kuitenkin edellyttää riittäviä panostuksia esimerkiksi liikenne- ja tietoliikenneyhteyksiin, osaavan työvoiman saatavuuteen sekä saavutettavuuden turvaamiseen. Nämä kaikki on huomioitu ohjelmassamme.

Suomen on lisäksi vaikutettava aktiivisesti EU:ssa, jotta Venäjän hyökkäyssodasta kärsivät raja-alueet saavat oman tuki-instrumenttinsa Brexitin vaikutuksista kärsineiden alueiden tapaan. Itäisen Suomen tuentarvetta on kuitenkin vaikea perustella Brysselissä, jos hallituksen omat investoinnit painottuvat merkittävästi läntiseen Suomeen, kuten nyt on käymässä, Malm varoittaa.

– Odottamisen aika on ohi. SDP esittää hallitukselle valmista pakettia Itä-Suomen elinvoiman tukemiseen. Hallituksen tarvitsee vain tarttua siihen, Malm päättää.

SDP:n Niina Malm: Kokoomuksella on ulkopolitiikan värisuora, mutta todellisuudessa valta on luovutettu perussuomalaisille5.10.2024 19:15:48 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm peräänkuuluttaa pääministeri Orpolta johtajuutta. Yhtenäinen ulko- ja turvallisuuspoliittinen linja ovat aina olleet Suomen elinehto. Viime aikaiset irtiotot niin perussuomalaisten kuin kristillisdemokraattien ministerien toimesta herättävät aidon huolen siitä, onko pääministeri Orpolla todellista johtajuutta omasta hallituksestaan, sanoo Malm.