EVA esittää työperäistä maahanmuuttoa ilman sosiaaliturvaa

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA ehdottaa työvoiman vähenemiseen ratkaisuksi osaamisperusteisen maahanmuuton lisäämistä. Suomessa pitää ottaa käyttöön ensi tilassa työnhakuviisumi, joka mahdollistaa kuuden kuukauden ajan työpaikan etsimisen ilman oikeutta suomalaiseen sosiaaliturvaan.

EVA esittää EU:n ja ETA-alueen ulkopuoliselle työvoimalle kuuden kuukauden työnhakuviisumia työvoiman saatavuuden turvaamiseksi suomalaisille työpaikoille. Työnhakuviisumiin on oikeus vain hakijoilla, joilla on riittävä koulutus, osaaminen tai työhistoria.

Kuuden kuukauden määräajan puitteissa työnhakija voisi tehdä töitä tai käynnistää yritystoimintaa Suomessa. Malli tähtää erityisesti osaajien houkuttelemiseen Suomeen työvoiman tarpeen täyttämiseksi. Viisumi on suunnattu EU:n ulkopuolisille osaajille, joilla on korkea todennäköisyys työllistyä. Viisumia voisi hakea Suomen edustustosta lähtömaassa.

"Jos viisumin voimassaoloaikana saa pysyvän työpaikan, saisi oleskeluluvan työpaikan perusteella. Jos työpaikkaa ei ole, oikeutta oleskelulupaan ei synny", kiteyttää aiheesta EVA:lle analyysin Kasvun tulppa kirjoittanut konsultti Jussi Pyykkönen.

Pyykkösen EVAlle kirjoittamassa maahanmuuttoanalyysissä esitetään lisäksi, että työvoiman saatavuusharkinnasta luovutaan kokonaan, jotta kansainvälisten osaajien rekrytointi Suomelle tärkeisiin työtehtäviin helpottuisi. Saatavuusharkinnalla tarkoitetaan käytäntöä, jossa selvitetään kolmansista maista tulevien työntekijöiden osalta, onko työmarkkinoilla Suomessa tai EU-alueella sillä hetkellä saatavilla sopivaa työvoimaa kyseiseen tehtävään.

"Sen sijaan, että arvioimme maahanpääsyn edellytyksiä työpaikan perusteella, meidän tulee arvioida maahan pyrkivän todennäköisyyksiä työllistyä ja työllistää. Nykyinen käytäntö, jossa EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevilta työntekijöiltä edellytetään, että Suomesta tai EU-alueelta ei löydy sopivaa työnhakijaa, on kankea ja byrokraattinen", perustelee Pyykkönen.

Analyysin mukaan Suomen pitäisi kaksinkertaistaa nettomaahanmuutto 2000-luvun keskiarvoon nähden, jotta työllisten määrä ei ala supistua tulevaisuudessa.

Aihetta käsittelevän jutun saa julkaista saman aamun lehdessä.

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA on elinkeinoelämän think tank, jonka tavoitteena on edistää suomalaisen yhteiskunnan pitkän aikavälin menestystä. EVA tuottaa tietoa ja näkemyksiä ajankohtaiseen julkiseen keskusteluun sekä esittää reformeja poliittisille päättäjille.

EVA: Suomalaisten ehdoton tuki hyvinvointivaltion kustantamiselle vähentynyt24.8.2024 07:01:00 EEST | Tiedote

Liki kolme neljästä (72 %) suomalaisesta pitää hyvinvointivaltiota aina hintansa arvoisena, vaikka hyvän sosiaaliturvan ja julkisten palveluiden ylläpitäminen maksaa paljon. Tuki on kuitenkin pudonnut peräti 13 prosenttiyksikköä syksyn 2018 huippulukemista. Tulos selittyy kokoomuksen ja perussuomalaisten kannattajien kriittisyyden kasvulla, selviää EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta.