Lähes 70 % suomalaisista kärsii syksyllä ihon kuivuudesta – Älä tee ihonhoidossa nyt näitä virheitä
Syksy ja ilmojen viileneminen tuo lähes kaikille jonkinlaisia haasteita ihonhoitoon. Sokoksen kyselytutkimuksen* mukaan peräti 82 prosenttia kokee vuodenaikojen vaihtelun vaikuttavan ihon hyvinvointiin ja 68 prosenttia kärsii tai on joskus kärsinyt ihon kuivuudesta nimenomaan syksyisin. Asiantuntijan mukaan kuivan ihon hoidossa tehdään yleisimmin kaksi keskeistä virhettä.
Ihon hilseily ja kiristely ovat tuttuja oireita kuivasta ihosta kärsiville. Erityisesti kesän jälkeen iho on usein todella kuiva ja karhea, joten se kaipaa hyvin kosteuttavia tuotteita. Puolet kyselyyn vastanneista kokee tehokkaimmaksi hoitokeinoksi paksumpien rasvojen ja voiteiden käyttämisen ja 24 prosenttia puolestaan öljypohjaisten tuotteiden lisäämisen ihonhoitorutiiniin.
”Kuluttajat hakevat meiltä eniten apua tällä hetkellä erityisesti kuivaan ja herkkään ihoon, jota tulee todellakin hoitaa kosteuttavilla tuotteilla. Teemme asiakkaille paljon esimerkiksi ihoanalyysimittauksia, joilla pystytään löytämään juuri oikeanlaiset täyteläisemmät voiteet tai kosteuttavat seerumit. On hyvä muistaa, että jokaisella ihotyypillä on omanlaisensa tarve kosteuttaville tuotteille”, kertoo Sokoksen ihonhoidon hankintapäällikkö Mona Davidsson.
Suomalaiset ovat nykyään tietoisempia ihonhoitotuotteiden raaka-aineista, niiden tehoista ja vaikutuksista. Yleisesti ottaen ollaan myös aiempaa tarkempia sen suhteen mitä iholle laitetaan ja tuotteiden halutaan olevan vastuullisesti valmistettuja. Petrattavaa Davidssonin mukaan löytyy kuitenkin juuri vuodenaikojen vaihtelun huomioimisessa.
”Ihonhoitoon ohjeistaisin tuomaan enemmän ajatusta eri vuodenaikoina eli nimenomaan tarkemmin tehtyä tuotteiden päivittämistä aina uuteen kauteen. Perusohjeena voi pitää kesällä kevyempiin ja nyt syksyllä täyteläisempiin tuotteisiin vaihtamisen, jolla valmistetaan iho vastaanottamaan talven tuiskut ja viimat. Edelleen käytetään monesti samoja tuotteita läpi vuoden, joten siinä on monella edelleen parannettavaa.”
Nämä tavat pahentavat ihon kuivuutta
Yleisimmät virheet kuivan ihon hoidossa ovat sen ylihoitaminen ja väärien tuotteiden käyttäminen. Ihoa hoidetaan usein myös liian kevyillä tuotteilla, jotka eivät tuo riittävästi kosteutta.
”Yksi tyypillinen esimerkki ihon ylihoitamisesta on sen ylipeseminen. Kun ihoa pestään liian voimakkailla puhdistustuotteilla, vie se iholta kaiken oman kosteuden pois ja kierre on jo ennen voiteiden levittämistä käytännössä valmis. Edes oikeat kosteuttavat tuotteet eivät auta ongelmaan tehokkaasti, jos ensimmäinen vaihe eli puhdistus on pielessä”, muistuttaa Davidsson.
Yhtä kesällä totuttua rutiinia ei kuitenkaan tule lopettaa. Ihon suojaaminen eli aurinkosuojatuotteiden käyttö kaikkina vuodenaikoina on tärkeää, vaikkei aurinko enää paistaisikaan. Moni ei tule ajatelleeksi, että ihoa on syytä suojata edelleen myös esimerkiksi näyttöpäätteiden heijastamalta valolta.
Sisäisen ihonhoidon merkitys unohdetaan helposti
Myös ravinnolla on tärkeä merkitys ihonhoidossa, sillä monella ravintoaineella on vaikutusta ihon kuntoon. Esimerkiksi B-vitamiineista B2-vitamiinin eli riboflaviinin puute voi näkyä suupielien halkeamisesta. Kollageeni puolestaan on yksi kehon keskeisimmistä proteiineista, joka muodostaa solukalvojen ja tukikudosten perustan. C-vitamiinin puutos heikentää kollageenin tuotantoa ja imeytymistä, jolloin iho voi muuttua ryppyiseksi.
Kyselyyn vastanneista jopa 79 prosenttia ilmoitti, ettei hoida ihoaan sisäisesti nautittavilla ravintoainevalmisteilla. Niitä ei kuitenkaan kannata unohtaa tai laiminlyödä osana kokonaisvaltaista ihonhoitoa. Esimerkiksi ravintorikas tyrnimarja sisältää itsessään peräti 190 bioaktiivista ainesosaa.
”Jos pitää valita yksi sisäisesti nautittava täsmätuote kuivalle iholle, on se ehdottomasti hyvä rasvahappovalmiste. Etenkin tyrniöljyvalmiste vaikuttaa monipuolisesti, sillä se tunnetaan ainutlaatuisesta rasvahappokoostumuksestaan eli se sisältää kaikkia neljää omegarasvahappoa. Lisäksi sen sisältämät E- ja C-vitamiinit auttavat ihoa ylläpitämään jäntevyyttään ja kehoa tuottamaan kollageenia eli proteiinia, joka rakentaa ihoa”, täsmentää Sokoksen terveystuotteiden hankintapäällikkö Sari Juntunen.
*Kyselytutkimus toteutettiin S-ryhmän kannassa kesäkuussa 2024. Kyselyn kohderyhmänä olivat vähintään kerran viimeisen 3 kuukauden aikana Sokoksella asioineet suomenkieliset ja täysi-ikäiset asiakasomistajatalouksien jäsenet. Vastaajien kokonaismäärä oli 1435, joista 88 % oli naisia ja 12 % miehiä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mona DavidssonSokoksen ihonhoidon hankintapäällikkö
mona.davidsson@sok.fiSari JuntunenSokoksen terveystuotteiden hankintapäällikkö
sari.s.juntunen@sok.fiSokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmältä tuntuva hintojen lasku – nyt putoaa yli 600 tuotteen hinta30.12.2024 08:00:19 EET | Tiedote
S-ryhmä teki tänään 30.12. tuntuvan hintojen alennuksen. Hintojen lasku koskee kaikkia Xtra-tuotemerkin päivittäistavaratuotteita sekä lähes kahtasataa merkkituotetta. Xtra-tuotteiden hinnat laskivat kaikissa myymälöissä ympäri Suomen ja ruoan verkkokaupassa. Merkkituotteiden hinnat laskivat Prismoissa, S-marketeissa ja verkkokaupassa.
Sokoksen tarina: yli 70 vuotta muotia ja kauneutta Suomessa27.12.2024 07:55:00 EET | Tiedote
Koko Suomen Sokos -historiikki kuvaa 72-vuotiaan tavarataloketjun taivalta olympiavuodesta 1952 aina nykyhetkeen saakka. Kirjassa peilataan Sokoksen yritystarinaa myös Suomen ja S-ryhmän lähihistoriaan. Kokonaisuutena Sokoksen tarina myötä- ja vastamäkineen ja monine käänteineen on koukuttava kertomus, joka jatkuu edelleen. Tänä päivänä Sokos on menestyvä kotimainen kauneuteen, muotiin ja kodin sisustamiseen keskittyvä toimija.
S-ryhmän data: Jouluaaton valmis pöytä ja hotellijoulu ovat nouseva trendi12.12.2024 07:30:00 EET | Tiedote
Joulurauha on yhä useammalle rauhaa myös joulun valmisteluista. Ravintoloiden valmiit joulupöydät houkuttelevatkin suomalaisia yhä enemmän ja myös hotellien varauskalenterit täyttyvät muuallakin kuin perinteisissä joulukaupungeissa. S-ryhmän ravintolat tarjoavat jouluna niin perinteistä kuin modernimpaakin jouluruokaa lounaasta illalliseen.
Eihän sinulta jää euroja saamatta? Muista tämä vinkki jouluostoksilla11.12.2024 08:34:19 EET | Tiedote
Datan perusteella noin kymmenesosa S-ryhmän asiakasomistajatalouksista jää kuukausittain vain kymmenen euron päähän seuraavasta bonustasosta. Tämän vuoden tammikuussa asiakasomistajille maksettiin ennätykselliset yli 50 miljoonaa euroa Bonusta. Joulun lahja- ja ruokaostosten keskittäminen tuokin monen tilille mukavan yllätyksen tammikuun kymmenes päivä.
Perinteisiä makuja ja herkullisia lahjoja – tältä maistuu suomalaisten joulu9.12.2024 07:31:00 EET | Tiedote
Joulu on lämpimän tunnelman ja tärkeiden perinteiden aikaa. Juhlan perinteet kantavat joulupöytään saakka, jossa suomalaisille maistuvat vuodesta toiseen tutut maut kuten kinkku, rosolli, limppu, kala, joulumakeiset ja glögi. S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) myyntidata osoittaa, että joulun mauissa voi kuitenkin havaita myös alueellisia ja ikäpolvien välisiä mieltymyseroja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme