Lähes 70 % suomalaisista kärsii syksyllä ihon kuivuudesta – Älä tee ihonhoidossa nyt näitä virheitä
Syksy ja ilmojen viileneminen tuo lähes kaikille jonkinlaisia haasteita ihonhoitoon. Sokoksen kyselytutkimuksen* mukaan peräti 82 prosenttia kokee vuodenaikojen vaihtelun vaikuttavan ihon hyvinvointiin ja 68 prosenttia kärsii tai on joskus kärsinyt ihon kuivuudesta nimenomaan syksyisin. Asiantuntijan mukaan kuivan ihon hoidossa tehdään yleisimmin kaksi keskeistä virhettä.
Ihon hilseily ja kiristely ovat tuttuja oireita kuivasta ihosta kärsiville. Erityisesti kesän jälkeen iho on usein todella kuiva ja karhea, joten se kaipaa hyvin kosteuttavia tuotteita. Puolet kyselyyn vastanneista kokee tehokkaimmaksi hoitokeinoksi paksumpien rasvojen ja voiteiden käyttämisen ja 24 prosenttia puolestaan öljypohjaisten tuotteiden lisäämisen ihonhoitorutiiniin.
”Kuluttajat hakevat meiltä eniten apua tällä hetkellä erityisesti kuivaan ja herkkään ihoon, jota tulee todellakin hoitaa kosteuttavilla tuotteilla. Teemme asiakkaille paljon esimerkiksi ihoanalyysimittauksia, joilla pystytään löytämään juuri oikeanlaiset täyteläisemmät voiteet tai kosteuttavat seerumit. On hyvä muistaa, että jokaisella ihotyypillä on omanlaisensa tarve kosteuttaville tuotteille”, kertoo Sokoksen ihonhoidon hankintapäällikkö Mona Davidsson.
Suomalaiset ovat nykyään tietoisempia ihonhoitotuotteiden raaka-aineista, niiden tehoista ja vaikutuksista. Yleisesti ottaen ollaan myös aiempaa tarkempia sen suhteen mitä iholle laitetaan ja tuotteiden halutaan olevan vastuullisesti valmistettuja. Petrattavaa Davidssonin mukaan löytyy kuitenkin juuri vuodenaikojen vaihtelun huomioimisessa.
”Ihonhoitoon ohjeistaisin tuomaan enemmän ajatusta eri vuodenaikoina eli nimenomaan tarkemmin tehtyä tuotteiden päivittämistä aina uuteen kauteen. Perusohjeena voi pitää kesällä kevyempiin ja nyt syksyllä täyteläisempiin tuotteisiin vaihtamisen, jolla valmistetaan iho vastaanottamaan talven tuiskut ja viimat. Edelleen käytetään monesti samoja tuotteita läpi vuoden, joten siinä on monella edelleen parannettavaa.”
Nämä tavat pahentavat ihon kuivuutta
Yleisimmät virheet kuivan ihon hoidossa ovat sen ylihoitaminen ja väärien tuotteiden käyttäminen. Ihoa hoidetaan usein myös liian kevyillä tuotteilla, jotka eivät tuo riittävästi kosteutta.
”Yksi tyypillinen esimerkki ihon ylihoitamisesta on sen ylipeseminen. Kun ihoa pestään liian voimakkailla puhdistustuotteilla, vie se iholta kaiken oman kosteuden pois ja kierre on jo ennen voiteiden levittämistä käytännössä valmis. Edes oikeat kosteuttavat tuotteet eivät auta ongelmaan tehokkaasti, jos ensimmäinen vaihe eli puhdistus on pielessä”, muistuttaa Davidsson.
Yhtä kesällä totuttua rutiinia ei kuitenkaan tule lopettaa. Ihon suojaaminen eli aurinkosuojatuotteiden käyttö kaikkina vuodenaikoina on tärkeää, vaikkei aurinko enää paistaisikaan. Moni ei tule ajatelleeksi, että ihoa on syytä suojata edelleen myös esimerkiksi näyttöpäätteiden heijastamalta valolta.
Sisäisen ihonhoidon merkitys unohdetaan helposti
Myös ravinnolla on tärkeä merkitys ihonhoidossa, sillä monella ravintoaineella on vaikutusta ihon kuntoon. Esimerkiksi B-vitamiineista B2-vitamiinin eli riboflaviinin puute voi näkyä suupielien halkeamisesta. Kollageeni puolestaan on yksi kehon keskeisimmistä proteiineista, joka muodostaa solukalvojen ja tukikudosten perustan. C-vitamiinin puutos heikentää kollageenin tuotantoa ja imeytymistä, jolloin iho voi muuttua ryppyiseksi.
Kyselyyn vastanneista jopa 79 prosenttia ilmoitti, ettei hoida ihoaan sisäisesti nautittavilla ravintoainevalmisteilla. Niitä ei kuitenkaan kannata unohtaa tai laiminlyödä osana kokonaisvaltaista ihonhoitoa. Esimerkiksi ravintorikas tyrnimarja sisältää itsessään peräti 190 bioaktiivista ainesosaa.
”Jos pitää valita yksi sisäisesti nautittava täsmätuote kuivalle iholle, on se ehdottomasti hyvä rasvahappovalmiste. Etenkin tyrniöljyvalmiste vaikuttaa monipuolisesti, sillä se tunnetaan ainutlaatuisesta rasvahappokoostumuksestaan eli se sisältää kaikkia neljää omegarasvahappoa. Lisäksi sen sisältämät E- ja C-vitamiinit auttavat ihoa ylläpitämään jäntevyyttään ja kehoa tuottamaan kollageenia eli proteiinia, joka rakentaa ihoa”, täsmentää Sokoksen terveystuotteiden hankintapäällikkö Sari Juntunen.
*Kyselytutkimus toteutettiin S-ryhmän kannassa kesäkuussa 2024. Kyselyn kohderyhmänä olivat vähintään kerran viimeisen 3 kuukauden aikana Sokoksella asioineet suomenkieliset ja täysi-ikäiset asiakasomistajatalouksien jäsenet. Vastaajien kokonaismäärä oli 1435, joista 88 % oli naisia ja 12 % miehiä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mona DavidssonSokoksen ihonhoidon hankintapäällikkö
mona.davidsson@sok.fiSari JuntunenSokoksen terveystuotteiden hankintapäällikkö
sari.s.juntunen@sok.fiSokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman myyntidata: Suomalaisperheet hurahtivat toden teolla Halloweeniin – yksi tuote myyty jo lähes loppuun29.10.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Karkki vai kepponen, naamiaiset… Yhdysvalloista lähtenyt Halloween-perinne on juurtunut tukevasti osaksi suomalaista juhlakalenteria, kertoo Prisman tuore myyntidata. Suomalaiset, ja etenkin suomalaiset lapsiperheet, ovat ottaneet Halloweenin juhlinnan omakseen, ja Prismoissa osa Halloween-koristeista on jo myyty loppuun. Prisman myyntipäällikkö kertoo mitä kurpitsajuhlaa varten ostetaan, ja mikä on tämän Halloweenin yllätyksellisin sesonkituote.
Tuukka Turunen Inex Partners Oy:n toimitusjohtajaksi24.10.2024 13:15:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän logistiikkayhtiön Inex Partners Oy:n toimitusjohtaja Petteri Pelkonen jää eläkkeelle toukokuussa 2025. Yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty 1.6.2025 alkaen Tuukka Turunen. Turunen työskentelee tällä hetkellä päivittäistavaroiden logistiikkakeskuksen tuotantojohtajana.
Sam Holmberg aloittaa NEOTin toimitusjohtajana21.10.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ja St1:n omistaman polttoaineiden hankintayhtiö North European Oli Trade Oy:n (NEOT) toimitusjohtajana aloittaa tänään Sam Holmberg. Hänellä on vahva tausta toimialalta muun muassa ExxonMobilin ja Nesteen palveluksessa. Ennen tätä tehtävää hän toimi Neste Oyj:ssä Senior Strategy Advisorin roolissa.
Prisma tekee merkittävän laajennuksen valikoimaansa – puhelinmyynnin kasvu yli 40 % vauhdissa21.10.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Prisma laajentaa älypuhelinten ja puhelintarvikkeidensa valikoimaa. Päätöksen taustalla on nopea puhelinmyynnin kasvu marketkaupassa: kasvu on ollut tämän vuoden aikana Prismoissa ja Prisma.fi-verkkokaupassa kokonaisuudessaan yli 40 prosenttia markkinakehitystä vauhdikkaampaa. Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Petrus Lesonen uskoo suomalaisen kuluttajan olevan halukas ostamaan puhelimensa marketista ja bonuksien kautta saatavan hintaedun houkuttelevan kuluttajia puhelinkaupoille. Prisma tuo verkkokauppaan myyntiin myös kierrätetyt puhelimet.
Tampereelle suunnitellaan toista Tornia – uusi hotellikokonaisuus tarjoaisi tilat jopa 2000 hengelle18.10.2024 16:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän hotelliyhtiö Sokotel suunnittelee Solo Sokos Hotel Torni Tampereen laajennusta. Uusi Torni tulisi ensimmäisen viereen ja siihen yhdistyisivät vanhat veturitallit. Tampereen kaupungin ja työeläkeyhtiö Elon kanssa yhteistyössä toteutettavan hankkeen tavoitteena on rakentaa Suomen kiinnostavin hotellikokonaisuus ja vahvistaa Tampereen vetovoimaa entisestään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme