Vaaralliset gurut on hätkähdyttävä matka manipulaation, mielenhallinnan ja kulttien maailmaan

Manne Laukkanen on sarjarikollisten profiloinnista väitellyt psykologian tohtori, joka on perehtynyt Suomen julmimpaan rikollisuuteen. Hänen uutuuskirjansa Vaaralliset gurut tarkastelee manipulointia ja kultteja maailmalla ja Suomessa.

Yhdysvaltalainen Jim Jones sai yli 900 seuraajaansa tekemään joukkoitsemurhan. Itsekehityskulttia vuosikausia pyörittänyt Keith Raniere polttomerkitytti uhrejaan. Kenialaisen evankelistan johtaman kultin jäljiltä löytyi satoja ruumiita. Miksi huoli herää vasta, kun on jo liian myöhäistä?

Myös Suomessa on ollut guruja, jotka ovat saaneet seuraajansa vahingoittamaan itseään tai muita. Vaikka kulttien tuottamat joukkokuolemat ovat täällä yhä vieraita, manipuloiva pahuus toimii samoin kulttuuriin ja kansallisuuteen katsomatta.

Manne Laukkasen Vaaralliset gurut –kirja toimii rokotteena manipulaatiota vastaan. Se paljastaa aivopesun mekanismit ja antaa välineitä suojautua psykologiselta hyväksikäytöltä.

Vaaralliset gurut ilmestyy painettuna, e-kirjana sekä Panu Vauhkosen lukemana äänikirjana. Teos on arvostelu- ja käsittelyvapaa 17.10.

Haastattelupyynnöt, pdf-vedokset ja arvostelukappaleet: adele.couavoux@otava.fi