Ilmo Kapanens och Aarni Kapanens verk Loom of Reality vann huvudpriset i Finlands Nationalgalleris tävling för generativ konst Combine24

Huvudpriset på tiotusen euro delades ut av Jubileumsfonden för Finlands självständighet Sitra. Andra pris i tävlingen, åttatusen euro, vanns av Andreas Rau med verket Inventory Numbers. I tävlingen delades också ett pris för publikens favorit ut. Publikpriset uppgick till femtusen euro, och publiken kunde rösta på sin favorit digitalt. Publikens favoritverk var Ilmo Kapanens och Aarni Kapanens verk Loom of Reality.

Mottagarna av de två huvudpriserna utsågs av en internationell prisjury. Prisjuryn bestod av Martin Grasser, generativ konstnär och designer; Leevi Haapala, dekanus vid Bildkonstakademin vid Konstuniversitetet; Luka Piskorec, computational architect och en av grundarna till {protocell:labs}; Diana Velasco, grundare och chef för MoNDA Museum of Nordic Digital Art; och Melissa Wiederrecht, algoritmkonstnär.

Juryn sammanträdde för att diskutera finalistverken både över nätet och på plats i Helsingfors, där verken bedömdes och vinnarna utsågs 3.10.2024. Juryn skildrade arbetet med att bedöma de tio finalistverken på följande sätt: Tävlingsuppgiften var utmanande, men alla finalistkonstnärer lyckades utmärkt med den och skapade verk som är noggrant genomtänkta och tekniskt samt konceptuellt högklassiga. De representerar på ett brett sätt olika genrer av generativ konst. Juryn betonade att varje verk kunde ställa sig i interaktion med Nationalgalleriets samlingar och lämna ett levande minnesspår hos betraktaren.

Loom of Reality, Ilmo Kapanen och Aarni Kapanen

Prisjuryn fann verket vara en vacker och känsloväckande dialog som vänder sig till det finska kulturarvet och skapar en koppling mellan det gamla och det nya. Konstnärerna har lyckats skapa en exakt avgränsad datahelhet genom att bara välja ut landskapsmålningar av Eero Järnefelt. Detta möjliggjorde en stark konceptuell koppling mellan samlingen och det generativa konstverket, vars forskningsmetod ter sig antropologisk. Prisjuryn beaktade också att referensen till vävstolar och till hur de första datorerna konstruerades tekniskt hade genomförts på ett stilfullt sätt. Verket utforskar kulturellt minne, identitet och tidens gång. Det hämtar inspiration från ryan, en traditionell nordisk väggbonad som är känd för sina mosaikliknande mönster. I verket mönstras den på nytt i en digital form som dekonstruerar och omkonstruerar den finska konstnären Eero Järnefelts landskapsmålningar.

Inventory Numbers, Andreas Rau

Prisjuryn ansåg konstverket vara ett mästerligt exempel på teknisk och konceptuell skicklighet, som utnyttjade generativt ljud och visuella element. Verket utforskar hur den mänskliga existensen hör hemma i den fysiska och digitala världen. Det kombinerar historisk konst med dagens teknologi, och avslöjar på detta sätt berättelser som förenar vår gemensamma mänsklighet. Användningen av personliga fotoverk som kopplats ihop med figurer ur Nationalgalleriets samling utvidgar verkets emotionella dimension och skapar en känslomässig och personlig resa. Estetiskt har verket kopplingar till konstruktivismen och det förmedlar en känsla av ”retro”, vilket är representativt för vår tid. Bildförhållandet som använts påminner om religiösa verk, vilket förstärker verkets koppling till konsthistorien. Genom verket Inventory Numbers bjuder konstnären in betraktarna att dryfta hur vårt liv katalogiseras och blir hågkommet, både genom traditionell museipraxis och genom den moderna digitala teknologin.

En ny typ av uppdrag

Uppgiften i tävlingen för generativ konst som öppnades i mars 2024 var att skapa ett generativt konstverk som på ett innovativt sätt utnyttjar Nationalgalleriets upphovsrättsfria, CC0-licenserade samlingsdata. Till den generativa konstens principer hör att slutresultatet skapas av ett autonomt system. Konstnären skapar en kod eller algoritm som i sin tur genererar en process som på nytt och på nytt skapar en ny variation ur den data som konstnären har sållat ut. Till tävlingsuppgiften hörde också att skapa en konceptuell koppling mellan samlingen och det genererade verket.

”Finalistverken i tävlingen vittnar på ett fantastiskt sätt om hur inspirerande och mångsidiga Nationalgalleriets samlingar är, vilket inspirerar till att skapa nytt också med digitala mede. Jag är tacksam för hur konstnärerna har satt sig in i materialet och därmed skapat tio mycket olika djupdykningar i vår konstsamling, med den generativa konsten som medel. Var och en av dem erbjuder ett nytt perspektiv på våra samlingar”, berättar Johanna Eiramo, chef för programmet Digitala Nationalgalleriet.

Verken visas på utställningen Remix the Archive i Vallgård i Helsingfors

De tio finalistverken i tävlingen kan ses på utställningen Remix the Archive i Vallgård i Helsingfors (Industrigatan 9D). Utställningen är öppen tisdag till lördag kl. 12–18, ända till 26.10.2024.

De tio finalisterna är:

Verknamn: A Dance with History
Newyellow (Hsien Huang) / Taiwan

Verknamn: BodyArtLab
Nahuel Gerth / Tyskland

Verknamn: Inventory Numbers
Andreas Rau / Tyskland

Verknamn: Loom Of Reality
Ilmo Kapanen och Aarni Kapanen / Finland

Verknamn: Perseverance
Blas.v /Argentina

Verknamn: Portrait Robot
Roni Kaufman / Sverige

Verknamn: re-frame
Agoston Nagy / Ungern

Verknamn: Repetition and Noise
Jeremy Schoenherr (Jeres) / U.S.A.

Verknamn: The Artist Code
Arttu Koskela (Shaderism) / Finland

Verknamn: Wunderblock
Tuomo Rainio / Finland

Man kan också stifta bekantskap med verken på tävlingens webbplats.

Information:

Anna Puhakka, producent
tfn 050 328 8565
e-post: anna.puhakka@kansallisgalleria.fi

Johanna Eiramo, chef, programmet Digitala Nationalgalleriet
tfn 0400 99 56 99
e-post: johanna.eiramo@kansallisgalleria.fi

Samarbetspartner för tävlingen är Highlight, Jubileumsfonden för Finlands självständighet Sitra samt byggföretaget och stadsmiljöutvecklaren YIT.

Combine24 är en del av projektet web3 inom programmet Digitala Nationalgalleriet. Projektet finansieras genom Undervisnings- och kulturministeriet av återhämtningsfonden Next Generation EU och av Nationalgalleriets stiftelse.

Nationalgalleriet utgörs av Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Nationalgalleriet ansvarar för statens konstsamlingar. Nationalgalleriets avdelning för samlingsförvaltning upprätthåller samlingarna. Till Nationalgalleriet hör dessutom Statens konstverkskommission och dess samlingar. www.nationalgalleriet.fi

The Loom of Reality by llmo Kapanen and Aarni Kapanen won the first prize of the Finnish National Gallery generative art competition Combine248.10.2024 07:00:00 EEST | Press release

The first prize of ten thousand euros was donated by the Finnish Innovation Fund Sitra. The second prize, eight thousand euros, was awarded to Andreas Rau for the artwork Inventory Numbers. The audience favorite, five thousand euros, was the result of an online vote. The audience favorite was also awarded to Loom of Reality by Ilmo Kapanen and Aarni Kapanen.

Ilmo Kapasen ja Aarni Kapasen teos Loom of Reality voitti Kansallisgallerian generatiivisen taiteen Combine24-kilpailun pääpalkinnon8.10.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Kymmenen tuhannen euron pääpalkinnon myönsi Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. Kilpailun toisen palkinnon, kahdeksan tuhatta euroa, voitti Andreas Rau teoksellaan Inventory Numbers. Kilpailussa jaettiin myös yleisön suosikki -palkinto, jonka arvo oli viisi tuhatta euroa. Lempiteostaan pystyi äänestämään digitaalisesti. Yleisön suosikkiteos oli Aarni Kapasen ja Ilmo Kapasen teos Loom of Reality.

Remix the Archive gives artworks from the Finnish National Gallery's collection a new form through generative art19.9.2024 11:15:00 EEST | Press release

The ten shortlisted artworks selected for the Finnish National Gallery’s generative art competition Combine24, will be on display from 20 September to 26 October 26, 2024, in Vallila Helsinki. The selected artworks were revealed to the public in early August, after an anonymous selection process. The artworks offer ten different perspectives into the Finnish National Gallery’s collection, which has been released under a CC0 license. The public are able to vote for their favourite artwork online.

På utställningen Remix the Archive får verken i Nationalgalleriets samlingar en ny form genom generativ konst19.9.2024 11:15:00 EEST | Pressmeddelande

De tio slutliga verken i Nationalgalleriets tävling för generativ konst, Combine24, kommer att ställas ut i Vallgård i Helsingfors mellan 20.9 och 26.10.2024. Finalistverken, som valts genom en anonym urvalsprocess och tillkännagavs i början av augusti, representerar tio olika perspektiv på den upphovsrättsfria delen av Finlands nationella konstsamling. Allmänheten får också möjlighet att rösta på sin favorit.

Remix the Archive -näyttelyssä Kansallisgallerian kokoelmateokset saavat uuden muodon generatiivisen taiteen kautta19.9.2024 11:15:00 EEST | Tiedote

Kansallisgallerian generatiivisen taiteen Combine24-kilpailun kymmenen lopputeosta on nähtävillä Helsingin Vallilassa 20.9.–26.10.2024. Elokuun alussa julkistetut, anonyymin valintaprosessin läpikäyneet finalistiteokset tuovat kymmenen erilaista näkökulmaa Suomen kansallisen taidekokoelman tekijänoikeusvapaaseen osuuteen. Myös yleisö pääsee äänestämään omaa suosikkiaan.