Kauppakamarikysely: Yritysten näkemykset suhdannetilanteesta ovat kohentuneet - huippulukemiin yhä matkaa

Kauppakamarien syksyn suhdannekyselyn mukaan yritysten näkemykset suhdannetilanteesta ovat parantuneet. Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan huippulukemiin on yhä matkaa, mutta arviot ovat parantuneet kaikilla kyselyn osa-alueilla.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala. Liisa Takala

”Kuluvan vuoden mittaan on kotimaisessa talouskeskustelussa toisteltu analyysiä, jonka mukaan Suomen talous on suhdannekuopan pohjalla, mutta kasvu käynnistyy pian. Toistaiseksi myönteisestä kehityksestä silti on ollut niukasti merkkejä, ja usko on ollut koetuksella. Kauppakamarien suhdannekysely tukee tulkintaa siitä, että nousu kuopan pohjalta on vihdoin alkanut”, toteaa Appelqvist.

Edelliseen vuoteen verrattuna liikevaihto oli syksyn kauppakamarikyselyssä kasvanut 35 prosentilla vastaajista. Vastaava osuus oli toukokuussa alle 29 prosenttia, eli kesä ja syksy näyttäisivät sujuneen paremmin kuin alkuvuosi. Silti edelleen oli likimain yhtä paljon vastaajia, eli 34,4 prosenttia, joilla kuluvan vuoden kumulatiivinen liikevaihto on edellisvuotta alempana. Vain 22,6 prosenttia vastaajista kuitenkin odottaa liikevaihtonsa laskevan seuraavan kuuden kuukauden aikana.

Tilauskantatilanne oli edelleen haasteellinen suurella osalla vastaajista. Vastaajista 40 prosenttia arvioi tilauskantansa vuodentakaista pienemmäksi ja yhtä suureksi sen arvioi 36,5 prosenttia. Parempana tilannetta piti vain 23,4 prosenttia vastaajista. Tilanne on silti kohentunut toukokuusta.

Myös odotukset tilauskantojen tulevasta kehityksestä ovat aikaisempaa myönteisempiä. Lokakuun kyselyssä 26,7 prosenttia vastaajista ennakoi tilauskantansa kasvavan seuraavan kuuden kuukauden jaksolla. Laskua odotti 22,3 prosenttia vastaajista. Loput ennakoivat tilanteen pysyvän muuttumattomana.

”Vastaajien arvioita omalla toimialallaan vallitsevista tunnelmista on vaikea edelleenkään kuvata riemukkaiksi, mutta tilanne on silti parempi kuin edeltävissä kyselyissä”, sanoo Appelqvist.

Optimistisiksi tunnelmia luonnehtivien vastaajien osuus oli noussut hieman yli 21 prosenttiin toukokuun 17,4 prosentista. Pessimistisiksi tai erittäin pessimistisiksi tunnelmia luonnehtivien vastaajien osuus oli edelleen selvästi suurempi, 43,6 prosenttia. Lukema on silti parempi kuin edellisessä kyselyssä, jossa pessimistejä oli 48 prosenttia.

”Laaja pessimismi on hallinnut suhdannekyselyjä jo pitkään. Nykyistä parempia yleistunnelmia mitattiin viimeksi toukokuussa 2023, jolloin tunnelmat olivat hetkellisesti varovaisen optimistisia ennen kuin Suomen talouden voimakas heikkenemisvaihe käynnistyi”, kertoo Appelqvist.

Yritysten toimintaa rajoittaa vastaajien mukaan tällä hetkellä ennen kaikkea riittämätön kysyntä. Näin arvioi yli puolet vastaajista (54,7 %). Toimintaa haittaa myös ammattimaisen työvoiman puute (24,5 %) sekä jännittynyt geopoliittinen tilanne (21,3 %).

Rahoituksen saatavuuden koki rajoittavaksi tekijäksi 15,6 prosenttia vastanneista yrityksistä.

”Vaikka valtaosalla yrityksistä ei ole vaikeuksia rahoituksen kanssa, on tämä luku mielenkiintoinen, koska se on korkeampi kuin missään aikaisemmassa kyselyssä. Rahoitusongelmat ovat pikkuhiljaa hiipineet rajoittamaan yhä useamman yrityksen toimintaa”, Appelqvist sanoo.

Kauppakamarien kysely tehtiin 24.-26.9.2024 ja siihen vastasi 1460 eri kokoista yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden.

Kauppakamarikysely: Suhdannetilanteesta huolimatta osaajapula ei ole kadonnut - ammattiosaajista suurin pula10.10.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien kyselyn mukaan 45 prosentilla yrityksistä on pulaa osaavasta työvoimasta ja 59 prosenttia yrityksistä kertoo osaavan työvoiman saatavuuden rajoittavan liiketoiminnan kasvua ja kehittämistä. “Kyselyn vastausten perusteella on nähtävissä, että suhdannetilanteesta huolimatta yritysten osaajatarpeet eivät ole kadonneet mihinkään, vaikka vuodentakaiseen kyselyyn nähden ne ovat hetkellisesti hieman hellittäneet,” toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Suomalaisyritykset näkevät Yhdysvaltain markkinamahdollisuudet myönteisessä kasvussa30.9.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneet suomalaisyritykset näkevät Yhdysvallat merkittävänä kasvavana markkinana. Yhdysvallat on yritysten silmissä vahvistumassa entistä tärkeämmäksi kumppaniksi ja kohdemarkkinaksi kansainvälistymisen ja viennin näkökulmasta, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.

Keskuskauppakamari: Perintövero poistettava — toisi Suomeen kaivattua talouskasvua ja vaurautta26.9.2024 06:48:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitusta tekemään rohkean päätöksen perintö- ja lahjaverosta luopumisesta jo kevään puoliväliriihessä. Ehdotuksen mukaan verotus tapahtuisi vasta, kun perinnön- tai lahjansaaja luovuttaisi saamansa omaisuuden. Perintöveron poistaminen parantaisi kotimaisen omistamisen edellytyksiä, helpottaisi yritysten sukupolvenvaihdosten tekemistä ja parantaisi tavallisten kansalaisten tilannetta tapauksissa, joissa peritään muuta kuin helposti rahaksi muutettavaa omaisuutta.