Krista Pärmäkosken elämäkerta paljastaa menestyneestä maastohiihtäjästä visusti piilossa olleen puolen

Sukupolvensa menestyneimmän hiihtäjän rohkea elämäkerta kertoo, miten maalaistyttö nousi ankaran lajin huipulle ja millaisia uhrauksia loistelias ura on vaatinut. Kirjassa Pärmäkoski kertoo ensimmäistä kertaa saamistaan paniikkikohtauksista ja vaikeasta keväästä 2023. 9.10. ilmestyvän elämäkerran Avoin – Krista Pärmäkoski (Gummerus) on kirjoittanut Yle Urheilun maastohiihtoon erikoistunut urheilutoimittaja Laura Arffman.

Laura Arffman: Avoin - Krista Pärmäkoski
Laura Arffman: Avoin - Krista Pärmäkoski Kansi: Maria Bifu Ahonen

Krista Pärmäkoski on saavuttanut enemmän arvokisamitaleja, maailmancup-menestystä ja Suomen-mestaruuksia kuin yksikään toinen sukupolvensa hiihtäjä. Elämäkerrassa hän kertoo uransa ikimuistoisimmista voitoista ja kirvelevimmistä tappioista, kilpakumppaneista ja tukijoukoista sekä poikkeuksellisesta ammatista ja sen vaatimista uhrauksista. Pärmäkoski avaa myös kilpauran kulisseissa koettuja iloja ja murheita, unelmien jahtaamisen hintaa ja kevättä, joka käänsi kaiken päälaelleen sekä kääntää katseen tulevaan. Mitä haaveita ja pelkoja liittyy tulevaisuuteen ilman urheilun suomaa pakopaikkaa?

Carla-koiran kuolema käynnisti paniikkikohtaukset keväällä 2023

Keväästä 2023 tuli Pärmäkoskelle vaikea. Hän oli Lahdessa valmistautumassa Salpausselän kisoihin, kun rakas Carla-koira nukkui pois 11-vuotiaana. Pärmäkoski alkoi pitkän tauon jälkeen saada paniikkikohtauksia.

Tärisin ja olin kauhuissani. Jäin aivan yksin. Tuntui siltä kuin koko maailma olisi hylännyt. Se oli kokonaisvaltainen tunne, joka repi palasiksi ja nosti muistoja menneisyydestä. […] Carlan kuolema käynnisti tapahtumasarjan, jonka myötä turvallisesta, rutiinien täyttämästä arjesta tuli synkkää ja ahdistavaa selviytymistä. Pelissä alkoi olla oma jaksaminen, oma elämä”, Krista Pärmäkoski kertoo kirjassa.

Lääkkeet, terapia, päiväkirjan kirjoittaminen, kirjaprojekti ja keskustelut ystävien kanssa auttoivat. Tuntui kohtuuttomalta, että tilannetta ruodittiin kaikkialla.

Välillä Kristasta tuntui, että hän olisi halunnut huutaa koko maailmalle. ’Te ette tiedä mistään mitään! Te ette tiedä, mitä täällä taustalla tapahtuu!’”

Laura Arffman on Yle Urheilun maastohiihtoon erikoistunut toimittaja ja tuottaja. Hän on tuttu ruutukasvo muun muassa Urheiluruudusta sekä lukuisista urheilutapahtumista. Koulutukseltaan Arffman on yhteiskuntatieteiden maisteri ja medianomi. Arffmanin esikoisteos, maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta kertova Mona-Liisa (2020) kosketti kymmeniätuhansia lukijoita ja oli ehdolla vuoden urheilukirjaksi. Hän on kirjoittanut myös kaksi menestysteosta vuorikiipeilijä Lotta Hintsasta.

Laura Arffman: Avoin – Krista Pärmäkoski
myös sähkö- ja äänikirjana, lukijat: Laura Arffman ja Krista Pärmäkoski

Laura Arffman: Avoin - Krista Pärmäkoski
Kansi: Maria Bifu Ahonen
Krista Pärmäkoski
Kirjailija Laura Arffman
Kirjailija Laura Arffman
Kuvaaja: Liisa Valonen

Vuonna 1872 perustettu Gummerus on Suomen vanhin yleiskustantamo. Toteutamme edelleen perustajamme Kaarle Jaakko Gummeruksen alkuperäistä visiota julkaista kirjallisuutta ”huviksi ja hyödyksi”. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti, ja meitä ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse ja vapaa sana.

Tunnelmalliset joulukertomukset nyt lukijoiden toiveesta kovissa kansissa – Puuvillatehtaan joulutarinat (Gummerus) ilmestyy Turun kirjamessuilla3.10.2024 09:22:33 EEST | Tiedote

Historiallisen romantiikan kuningattaren Ann-Christin Antellin hurmaavat Puuvillatehdas-trilogian maailmaan sijoittuvat joulutarinat julkaistaan painettuna yhteisniteenä lukijoiden toiveesta. Mukana ovat ääni- ja e-kirjoina ilmestyneet Joulu Örndahlin ruukissa (2022) ja Loviisan joulu (2023) sekä täysin uusi tarina Joulu Falken linnassa. Puuvillatehtaan joulutarinat (Gummerus) ilmestyy huomenna perjantaina 4.10. Turun kirjamessuilla.

ENNAKKOTIEDOTE: Biotekniikkaa ja tekoälyä – Kaliforniassa asuvan kirjailija-tiedemies Hannu Rajaniemen lähitulevaisuuteen sijoittuva trilleri julkaistaan Helsingin kirjamessuilla2.10.2024 09:46:56 EEST | Tiedote

Varjomi (Gummerus) on Hannu Rajaniemen viides tieteisromaani. Pandemioiden vuosikymmenten jälkeiseen aikaan sijoittuvassa huikeassa tulevaisuusvisiossa ihmiskunta on jakautunut globaalin biotekniikkayhtiön terveysteknologialla suojautuneisiin ja tee-se-itse-rokotteita kehittäviin biohakkereihin. Teos pohtii, kuka saa päättää, mitä kehoissamme tapahtuu. Hannu Rajaniemi esiintyy Helsingin kirjamessuilla lauantaina 26.10.2024.

Palkitun korealaiskirjailija Han Kangin uusi romaani on riipaiseva ylistyslaulu muistamisen tärkeydelle26.9.2024 09:56:09 EEST | Tiedote

Älä jätä hyvästejä (Gummerus) käsittelee kivuliaita aiheita uniikilla tavalla. Romaani syventyy yhteen Etelä-Korean poliittisen historian synkimmistä tapahtumista, Jejun saaren verilöylyyn vuosina 1948–1949. On arvioitu, että saaren asukkaista noin 10 % sai surmansa kansannousussa. Han Kangin lumoava kerronta kuljettaa lukijaa läpi kansallisen tragedian vaiettujen tapahtumien.