Syyskuu 2024 oli toiseksi lämpimin maailmanlaajuisesti ja Euroopassa
Copernicus-ilmastopalvelun mukaan syyskuun keskilämpötila maailmanlaajuisesti oli 16,17 °C, mikä on 0,73 °C enemmän kuin ilmastollisen vertailukauden eli vuosien 1991–2020 keskiarvolämpötila syyskuussa. Tämä tekee syyskuusta 2024 mittaushistorian toiseksi lämpimimmän syyskuun. Vain vuoden 2023 syyskuu on ollut lämpimämpi.
Myös Euroopassa syyskuu oli mittaushistorian toiseksi lämpimin. Kuukauden keskilämpötila oli 1,74 °C enemmän kuin ilmastollisen vertailukauden keskimääräinen lämpötila syyskuussa. Syyskuussa 2023 oli Euroopassa vieläkin lämpimämpää, sillä silloin kuukauden keskilämpötila oli 2,51 °C yli keskiarvon.
“Osassa Eurooppaa saatiin jopa kolmen kuukauden sateet viidessä päivässä Boris-myrskyn aikana. Ilmaston lämpenemisen takia sademäärät olivat noin kymmenen prosenttia suurempia verrattuna tilanteeseen, jossa ilmastonmuutosta ei olisi”, toteaa Ilmatieteen laitoksen tutkija Mika Rantanen.
Syyskuussa maapallon keskilämpötila oli 1,54 °C korkeampi kuin esiteollisena aikana vuosina 1850–1900. Syyskuu oli siten 15 viime kuukauden aikana 14. kuukausi, jolloin maapallon keskilämpötila on ylittänyt 1,5 asteen rajan.
Kuluvan vuoden lämpötila tammikuusta syyskuuhun on maailmanlaajuisesti 0,71 °C korkeampi kuin ilmastollisen vertailukauden keskiarvolämpötila. Näin lämmintä ei ole ollut koskaan aiemmin samalla ajanjaksolla; tänä vuonna kyseinen ajanjakso on ollut 0,19 °C lämpimämpi kuin viime vuoden vastaava. Näiden tietojen valossa on lähes varmaa, että vuodesta 2024 tulee mittaushistorian lämpimin.
Suomessa syyskuu oli monin paikoin ennätyksellisen lämmin
Ilmatieteen laitoksen tilastojen mukaan syyskuun keskilämpötila Suomessa oli ennätyksellisen korkea: keskilämpötila oli 12,2 astetta. Tämä jakaa ennätyksen vuoden 2023 syyskuun kanssa. Vertailukelpoinen aineisto ulottuu 1900-luvun alkuun.
Havaintoasemilla maan itä- ja pohjoisosassa syyskuu oli ennätyksellisen lämmin. Esimerkiksi Sodankylän Tähtelässä syyskuun keskilämpötila oli 10,3 astetta, mikä on aseman yli 110-vuotisen havaintohistorian uusi syyskuun ennätys ja rikkoo vuosina 1934 ja 2023 tehdyn vanhan ennätyksen 0,3 asteella.
Hellepäiviä oli syyskuussa peräti kahdeksan, mikä on syyskuun uusi hellepäivien ennätys. Edellinen ennätys, viisi hellepäivää, on vuodelta 1968.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tutkija Mika Rantanen
Ilmatieteen laitos
puh. 050 475 0756
mika.rantanen@fmi.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Ilmatieteen laitos havainnoi ja tutkii ilmakehää, lähiavaruutta ja meriä. Lisäksi se tuottaa palveluita säästä, merestä, ilmastosta, ilmanlaadusta ja lähiavaruudesta yleisen turvallisuuden, elinkeinoelämän ja kansalaisten tarpeisiin. Osoitteessa ilmatieteenlaitos.fi voit tutustua meihin paremmin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Ilmatieteen laitos
Jari-myrskyn tuulet ja tykkylumi aiheuttivat vahinkoja suuressa osassa maata22.11.2024 14:29:39 EET | Tiedote
Keskiviikosta 20.11. alkaen Suomessa vaikuttanut myrskymatalapaine aiheutti runsaasti pelastustoimen tehtäviä sekä sähkökatkoja maan eteläosasta Pohjois-Pohjanmaalle asti.
Lumimyrsky saapuu Suomeen etelästä keskiviikkona – vaikutuksia jo aamuliikenteessä19.11.2024 16:10:38 EET | Tiedote
Ajokeli muuttuu jo keskiviikkoaamuna huonoksi etelästä alkaen. Samalla tuuli voimistuu niin merellä kuin maalla. Vaikutuksia on odotettavissa laajalti.
Lumipyry muuttaa ajokelin erittäin huonoksi keskiviikkoillasta alkaen18.11.2024 14:00:09 EET | Tiedote
Hankala ajokeli haittaa laajalti erityisesti torstain aamuliikennettä.
Itämeren rannikkoalueet voivat olla ilmakehän hiilidioksidin lähde13.11.2024 09:10:00 EET | Tiedote
Viiden vuoden ajan kerätyt havainnot Utön tutkimusasemalla osoittavat, että meri saaren ympärillä on hiilidioksidin lähde. Tutkimuksen tulokset auttavat arvioimaan Itämeren hiilitasetta ja päästöjen vähentämiseen tähtäävien toimenpiteiden vaikutuksia.
Laivaliikenteen ilmapäästöt voidaan arvioida menetelmällä, joka hyödyntää tietoja laivasta ja olosuhteista12.11.2024 09:06:00 EET | Tiedote
Ilmatieteen laitoksen tutkija Mikko Heikkilä tutki väitöstyössään laivaliikenteen ilmapäästöjen mallintamista menetelmällä, jossa hyödynnetään tietoja laivasta ja vallitsevista olosuhteista. Tulokset auttavat arvioimaan entistä tarkemmin laivaliikenteen päästöjä ja ihmisten altistumista ilmansaasteille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme